Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Trenger litt hjelp til valg av Touring bil.
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=4&t=3387
Side 1 av 1

Forfatter:  Thamaz [ Tor Aug 01, 2013 10:59 am ]
Innleggets emne:  Trenger litt hjelp til valg av Touring bil.

Hadde egentlig bestemt meg for at denne gangen skulle HPI sky's som pesten og at Tamiya var way to go.
Så kom jeg over dette på finn.no.
Butikkprisen er egentlig uvesentlig. Men er dette noe som faktisk funker? Eller kommer jeg bedre ut med å faktisk bygge noe selv i 2500 - 3000,- klassen?

Ligger noen bilder i linken.

Sitat:
"-Touring/drifting-pakke:
1/10 Sakura Zero S konkurranse touringbil, klar til Stock-klassen i Norge (evt drifting). (Butikkpris ca 1300kr kit)

Savöx 1267 0.07sek servo, (Butikkpris ca 600kr)

Trackstar 13.5T. (Tilsvarende i Norge ca 600kr)

Protoform Mazda Speed kaross. (Også brukt tidligere på en RDX-bil) (Butikkpris ca 300kr)

Sorex28 gummidekk + skumdekk. (Butikkpris ca 660kr)

Ekstra i tillegg, ny i poser oppgraderings- og reserve-deler ca 2000kr.

Butikkpris totalt = 5460kr,
Alternativ 1, alt over selges 2500kr.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=42388017


Mvh
Thomas

Forfatter:  stressballen [ Tor Aug 01, 2013 2:11 pm ]
Innleggets emne:  Re: Trenger litt hjelp til valg av Touring bil.

Sakura er en billigbil, men funker nok sikkert greit vil jeg tro. Man får jo kjøpt upgrades til den som vil øke ytelsen, men jeg vet ikke hvordan deletilgangen er på denne i norge. Men den er ikke noen tamiya TRF eller Xray akkurat.

Forfatter:  rfauske [ Tor Aug 01, 2013 2:23 pm ]
Innleggets emne:  Re: Trenger litt hjelp til valg av Touring bil.

Er det ikke feil å si at oppgraderingene vil øke ytelsen og ikke bare at det vil øke hvor hardfør den er ? :)

Utenom kulelager og slikt da, men det gjelder jo alle rtf biler også

Forfatter:  stressballen [ Tor Aug 01, 2013 3:59 pm ]
Innleggets emne:  Re: Trenger litt hjelp til valg av Touring bil.

Nei, absolutt ikke. Hvorfor tror du det? Ofte har billigbilene dårlig konstruerte og avstivede chassis som har ukontrollert vridning. Det vil si at man f.eks kjører med en rammeskjev bil. Tilfører man upgrades, så kan man selv bestemme hvor stiv rammen skal bli, og kanskje det viktigste av alt, at rammen går tilbake til "senter" etter å ha vridd seg, om du skjønner hva jeg mener. Cup racerene fra HPI er et godt eksempel, hvis man vrir litt på ramma for hånd, så blir den stående i vridd posisjon. En liten kræsj, og bilen var rammeskjev. Neste lille smell, og bilen var rammeskjev motsatt vei. På den måtte jeg til med en sterkere karbonplate, og stramme skruene i en bestemt rekkefølge for at den skulle holde seg som ønsket. Absolutt en god oppgradering som økte ytelsen.

Andre ting å vurdere er diverse aluholdere som står i direkte kontakt med motor eller kulelager som opplagrer differ, for varmeavledning og minimering av vridning. Og så er det ofte selve diffene, selv sverger jeg til viskosediffer. Montering av stabstag, bedre dempere (mye dritt på billigbiler, selv om det kan se tøft ut med lilla alu), drivaksler med doble ledd for mindre friksjon ved styreutslag og så videre, alt dette vil øke ytelsen, og ikke nødvendigvis hvor hardfør bilen er. Men selvfølgelig, noen av oppgraderingene vil også øke hardførheten til bilen. Selv oppgraderer jeg bilene mine der jeg ser nytten, og ikke for hardførheten sin del. Man skal jo ikke kræsje touringbiler...

Forfatter:  Thamaz [ Tor Aug 01, 2013 4:04 pm ]
Innleggets emne:  Re: Trenger litt hjelp til valg av Touring bil.

Er en fare for at fristelsen blir for stor til at man kan motstå det her. Ikke så værst pris heller.
Tror faktisk jeg må gå på basics i første omgang. Først og fremst for å se at touring er noe for meg.
TT02 har jo også mulighet for å settes opp til både rally og drift om touring ikke passer

Bilde

http://www.hobbyco.net/eComm/docs/58566.htm

Mvh
Thomas

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/