Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 4:00 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Trenger litt hjelp til valg av Touring bil.
InnleggSkrevet: Tor Aug 01, 2013 10:59 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 38
Bosted: Naustdal, Sogn og Fjordane
Hadde egentlig bestemt meg for at denne gangen skulle HPI sky's som pesten og at Tamiya var way to go.
Så kom jeg over dette på finn.no.
Butikkprisen er egentlig uvesentlig. Men er dette noe som faktisk funker? Eller kommer jeg bedre ut med å faktisk bygge noe selv i 2500 - 3000,- klassen?

Ligger noen bilder i linken.

Sitat:
"-Touring/drifting-pakke:
1/10 Sakura Zero S konkurranse touringbil, klar til Stock-klassen i Norge (evt drifting). (Butikkpris ca 1300kr kit)

Savöx 1267 0.07sek servo, (Butikkpris ca 600kr)

Trackstar 13.5T. (Tilsvarende i Norge ca 600kr)

Protoform Mazda Speed kaross. (Også brukt tidligere på en RDX-bil) (Butikkpris ca 300kr)

Sorex28 gummidekk + skumdekk. (Butikkpris ca 660kr)

Ekstra i tillegg, ny i poser oppgraderings- og reserve-deler ca 2000kr.

Butikkpris totalt = 5460kr,
Alternativ 1, alt over selges 2500kr.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=42388017


Mvh
Thomas

_________________
Spektrum DX3C -/- HPI E-Firestorm (SkyRc Leopard 4370kv)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Trenger litt hjelp til valg av Touring bil.
InnleggSkrevet: Tor Aug 01, 2013 2:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Sakura er en billigbil, men funker nok sikkert greit vil jeg tro. Man får jo kjøpt upgrades til den som vil øke ytelsen, men jeg vet ikke hvordan deletilgangen er på denne i norge. Men den er ikke noen tamiya TRF eller Xray akkurat.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Trenger litt hjelp til valg av Touring bil.
InnleggSkrevet: Tor Aug 01, 2013 2:23 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Er det ikke feil å si at oppgraderingene vil øke ytelsen og ikke bare at det vil øke hvor hardfør den er ? :)

Utenom kulelager og slikt da, men det gjelder jo alle rtf biler også

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Trenger litt hjelp til valg av Touring bil.
InnleggSkrevet: Tor Aug 01, 2013 3:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nei, absolutt ikke. Hvorfor tror du det? Ofte har billigbilene dårlig konstruerte og avstivede chassis som har ukontrollert vridning. Det vil si at man f.eks kjører med en rammeskjev bil. Tilfører man upgrades, så kan man selv bestemme hvor stiv rammen skal bli, og kanskje det viktigste av alt, at rammen går tilbake til "senter" etter å ha vridd seg, om du skjønner hva jeg mener. Cup racerene fra HPI er et godt eksempel, hvis man vrir litt på ramma for hånd, så blir den stående i vridd posisjon. En liten kræsj, og bilen var rammeskjev. Neste lille smell, og bilen var rammeskjev motsatt vei. På den måtte jeg til med en sterkere karbonplate, og stramme skruene i en bestemt rekkefølge for at den skulle holde seg som ønsket. Absolutt en god oppgradering som økte ytelsen.

Andre ting å vurdere er diverse aluholdere som står i direkte kontakt med motor eller kulelager som opplagrer differ, for varmeavledning og minimering av vridning. Og så er det ofte selve diffene, selv sverger jeg til viskosediffer. Montering av stabstag, bedre dempere (mye dritt på billigbiler, selv om det kan se tøft ut med lilla alu), drivaksler med doble ledd for mindre friksjon ved styreutslag og så videre, alt dette vil øke ytelsen, og ikke nødvendigvis hvor hardfør bilen er. Men selvfølgelig, noen av oppgraderingene vil også øke hardførheten til bilen. Selv oppgraderer jeg bilene mine der jeg ser nytten, og ikke for hardførheten sin del. Man skal jo ikke kræsje touringbiler...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Trenger litt hjelp til valg av Touring bil.
InnleggSkrevet: Tor Aug 01, 2013 4:04 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 38
Bosted: Naustdal, Sogn og Fjordane
Er en fare for at fristelsen blir for stor til at man kan motstå det her. Ikke så værst pris heller.
Tror faktisk jeg må gå på basics i første omgang. Først og fremst for å se at touring er noe for meg.
TT02 har jo også mulighet for å settes opp til både rally og drift om touring ikke passer

Bilde

http://www.hobbyco.net/eComm/docs/58566.htm

Mvh
Thomas

_________________
Spektrum DX3C -/- HPI E-Firestorm (SkyRc Leopard 4370kv)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC