Dato/klokkeslett: Tir Mar 19, 2024 7:27 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Man Okt 15, 2012 7:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter å ha kjørt litt på basen med TA05ifs på 3S lipo, så fikk jeg smaken på å drifte etter at jeg prøvde det litt med dragsteren. Det vil si ikke med driftedekk, men vanlige gummidekk. Når det ble nok motor, så var ikke dette noe problem, og det ble også lagt igjen gummi på asfalten. Lyden var også noe helt annet, så dette syntes jeg var moro :D

Jeg har en TA05 som jeg har lurt litt på hva jeg skal gjøre med, og dette blir altså svaret. Noe av det elektriske blir kopiert fra min TA05ifs, men målet her blir rett og slett å drifte med vanlige gummidekk, så det blir en del endringer i oppsettet på chassis. Motorisering blir børsteløst, og mest sannsynlig vil jeg bruke 3S lipo. Jeg vil uansett gire motoren snillere, slik at temperatur ikke blir for høy. Det var egentlig litt rått å drifte med en touringbil som hadde vanlige gummidekk, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva jeg likte. Det var nok en kombinasjon med lyden og kreftene tror jeg, og bilen var veldig kontrollerbar.

Karosseriet som kommer med denne bilen er en Ferrari FXX, og den blir heller montert på en TT01 jeg har som trenger nytt karosseri. Vet ikke helt hvilket karosseri jeg skal putte på denne i første omgang.

Nå må jeg bestille noen upgrades, blant annet spool diff foran og gear diff bak. Dette funker fint med 3S lipo. Stabstag skal monteres, og jeg regner med å putte på carbon støtdempertårn og sterkere belter også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Tir Okt 16, 2012 11:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har fått sett litt på motorer til denne bilen, og tror faktisk jeg vil gå for Castle Creations her også, da jeg er fornøyd med det fra før. Jeg tenker å gå for motoren på 4600kv, men kommer til å kjøre denne på 3S lipo. Tror dette vil gi effekten jeg ønsker uten at motor og regulator jobber for tungt. På samme måte som TA05ifs vil jeg også her montere kjølevifter beregnet for 3S.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 12:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hvorfor velger du samme setup når du vet at det blir så varmt at du bruker kjølevifter? er ikke det mer fornuftig å velge motor med lavere KV og flere battericeller for å minske varmgangen?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 1:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Motorkv på den jeg vil ha her er litt lavere enn den jeg har på TA05ifs, og utveksling blir litt snillere også, så jeg regner med at det går bra. Slik jeg monterer esc så er det ikke alltid at kjøleribbene får luftstrøm, og da er det lurt med vifte. På min TA05ifs så ligger esc på høykant bak motor. Esc må jo ha en viss luftstrøm forbi ribbene for å kunne levere det den skal. Der har iallefall viften gjort jobben sin. Har ikke et ønske om å gå rett på noe monster setup. Jeg har 2 kriterier som skal gå hånd i hånd, og det er høy fart på lite motor. Altså å få bilen til å gå så fort som mulig på en motorsetup før jeg øker motorsetup for å få neste hastighetsmål. Vet ikke om jeg forklarer meg godt nok her :D

For å si det slik, det hadde vært moro å se hvor mange som får gjentatte målinger over 110 km/t på 3S castle creations 5700kv motoroppsett (målt med radar, ikke gps). Jeg sier ikke at det er så utrolig raskt at det gjør noe, men bilen leverer så godt som hver gang, uten problemer.

Jeg vil ikke og trenger ikke gå over 3S på denne, da blir batteriene så ukurante i størrelse. Jeg har noen 3S hardcase som sitter som hånd i hanske, og som ikke veier for mye heller. På TA05ifs har jeg helt andre målsettinger, og skal selvfølgelig videre fra 3S på den etterhvert. Der blir de nødvendige batteriene skaffet når jeg føler at jeg er ferdig med en type. Nå er jeg snart ferdig med 3S på TA05ifs, men noen småting som skal prøves gjenstår :D

Jeg er ikke ute etter å ha max ytelse på alt fra første stund, jeg liker veldig godt å begynne med litt forsiktige setup, og øke gradvis derfra. Det er moro for meg å se tilbake på hvordan bilen klarte seg i begynnelsen. Eksperimenteringen gjelder også justeringene på selve bilen, der er det moro å se hvor mye forskjellige ting har å si. Siden jeg øker på den måten som jeg gjør, så får jeg også et godt inntrykk av hva som skjer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 1:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vegard, tenker du forøvrig på et spesielt motorsett?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 1:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Tror du misforstår. Fordi om du dimensjonerer det rett blir ytelsen lik. Du får bare mindre tap (varme).

Tenker ikke på noe spesielt sett, nei. Dette er generell fysikk og gjelder alle oppsett :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 1:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, men du snakker vel om å bruke 4 - 5 -6 cell lipo, og regulator som tåler det? Er klar over fordelen med å øke antall celler, ned i kv, ned i amperetrekk, ned i varme, men om jeg forstår deg rett så tenker du på batteristørrelser jeg ikke vil bruke. Da blir det nesten som å begynne på nytt for min del.

Husk at det jeg begynte med var et standard Mamba system med 5700kv motor, og det har jo blitt mitt utgangspunkt, og enda er jeg ikke ferdig med det. Det er der jeg har til grunn all sammenligning. Motorsettet ble ikke kjøpt inn til dragrace engang, jeg skulle bruke bilen på banen i storhallen for å kjøre løp med de andre gutta :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 1:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Batteriene blir ikke større, flere celler, lavere kapasitet, like mange Wh, men jeg fikk svar på spørsmålet. Du vil ikke gå over 3S :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 2:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg vil nok gå opp i 4S når jeg er ferdig med 3S, men du forstår sikkert hva jeg mener. Forsøker å holde meg litt på standard hardcase bilpakker så langt som mulig. Alle kan kjøre fort med 2200kv og 6s lipo :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Man Okt 22, 2012 8:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå satt i bestilling litt forskjellig til denne bilen. Karbon dempertårn (ikke nødvendig, men ser bra ut 8) ), stabstag foran og bak, spool diff og gear diff, resten får jeg ta som det kommer. Dette er iallefall de tingene som blir viktig fra start, i mine øyne iallefall :D

Motorsett er også bestilt, det ble Castle Creations Sidewinder V2 med 4600kv motor. Dette skal jeg kjøre med 3S lipo, og jeg har god tro på at dette vil fungere som planlagt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Ons Okt 24, 2012 9:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Chassiset er nå delvis sammensatt, jeg har bare utelatt montering av diffene. Det er egentlig poengløst å montere dem siden jeg allikevel skal ha inn noe annet både foran og bak. Ser at denne versjonen av TA05 har et annet feste av C-hubbene ved framhjula enn på min TA05ifs. Det ser litt grovere ut her, så det er godt mulig at jeg ikke trenger å forsterke noe som helst der. Bilen skal gå mye sideveis, så hvis det hadde vært samme opplegg som på TA05ifs opprinnelig så hadde jeg måttet gjort noe med styrken.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Tor Nov 08, 2012 7:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg gjort et forsøk på å waterproofe fartsregulatoren, så får vi se om det går bra. Jeg gikk for plastidip, men brukte pensel for å komme skikkelig til. Stoffet er litt tyktflytende, og da kommer det seg ikke inn i alle kroker. Nå gjenstår det bare å vente til alle delene kommer :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Tor Nov 08, 2012 8:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hva med CorrosionX?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Tor Nov 08, 2012 9:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Den så jo også fin ut da, har du prøvd den selv? Absolutt mer praktisk at den er så tyntflytende, men vil den beskytte bedre?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05 powerdrifter
InnleggSkrevet: Tor Nov 08, 2012 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Jeg tror den vil beskytte bedre og gi bedre kjøling, ikke minst. Hvis du er paranoid kan du ta begge deler.

Har ikke prøvd den selv, enda.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC