Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 11:26 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Ons Feb 22, 2012 1:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk prøvekjørt motorene littegrann idag. Hadde litt binding mellom motorkobling og akselhylse på høyre side, så jeg måtte frem med dremelen for å justere litt. Er litt støy av disse girmotorene, men jeg liker faktisk lyden i dem. Det høres virkelig at det er noe som sviver rundt, så det blir som en slags maskinlyd. Hvem trenger elektrisk lydmodul når den mekaniske støyen høres bra ut? :mrgreen:

Nå er iallefall begge akslingene med propeller på plass igjen, og rortunnelene er montert. Jeg er ikke helt fornøyd med festet til rorhornet, så jeg skal ta en titt på dette og se om jeg kan finne på noe der. Litt dårlig passform mellom rorhorn og roraksel, men hvis jeg finner et messingrør av passende størrelse, så kan jeg lage et langsgående snitt i det og bruke det som ei klemhylse for å bedre passformen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Feb 23, 2012 1:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikke så mye som ble gjort på båten idag dessverre, et jobboppdrag har tatt mye av tiden i kveld. Har dremlet noen hull her og der slik at jeg fikk plassere ledningene fra fartsregulatorene, og jeg har også tenkt litt på hva jeg skal gjøre med ledningene til mottaker. Mottaker skal ligge synlig, for lett adgang til krystall, og kanskje mest viktig, for visuell sjekk av f.eks fuktighetsproblemer.

Jeg fylte også opp akselhylsene med grease, så da blir iallefall ikke det glemt. Nå blir neste steg å trekke opp noen flere kabler før jeg limer fast resten av dekket. Fremre dekk er limt, men dekket på siden og bak overbygget er enda løst, så jeg må benytte muligheten nå for enkelhetens skyld. Kranen som står i forkant av båten skal også fjernstyres, så da vil jeg legge opp strøm til denne, og også noen servokabler for sikkerhets skyld. Må også trekke opp kabel til ankervinsjen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Feb 25, 2012 1:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld ble det jobbet på litt diverse annet utover denne båten, men jeg kom iallefall et steg nærmere ferdigliming av dekk. Jeg har nå trekt 3 stk 90 cm servokabler på venstre side, derav 1 til ankervinsj, og 2 til dekkskranen (svinge/heve). På høyre side har jeg lagt opp litt strømkabler, en sort og en rød god silikonkabel til motoren på kranvinsjen, og en tynnere firlederkabel i tilfelle det blir noe dekkbelysning eller lignende i forkant. Det fine med å trekke opp kablene på denne måten er at jeg ikke trenger å gjøre alt helt ferdig inni båten. Jeg kan montere ankervinsj og fullføre aktivering av dekkskran i etterkant, og får da brukt båten i mellomtiden :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Søn Feb 26, 2012 12:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk gjort litt ikveld også. Jeg sjekket over kablene jeg hadde trukket, og kom frem til en liten mangel. Jeg har tidligere trukket en kabel fra baugthruster til midten av båten (koblingspunkt), men ikke videre fra midten og bak til esc. Så nå er dette gjort, og jeg har til både baugthruster og andre fremtidige behov fremme i båten.

Jeg laget også til en messingforing mellom rorhorn og roraksel for å stramme opp litt der. Ganske dårlig passform, men nå sitter det greit tenker jeg.

Jeg limte også dekket ved siden av overbygget på venstre side, pluss dekket helt i akter. Nå gjenstår bare en smal stripe ved siden av overbygget på høyre side, men denne venter jeg litt med, for jeg skal lage til et belyst koblingspunkt og trenger kanskje litt ekstra tilgang da.

Her er noen bilder:


Vedlegg:
kabler til kran og anker og lys (800 x 600).jpg
kabler til kran og anker og lys (800 x 600).jpg [ 105.11 KiB | Vist 11110 ganger ]
koblingspunkt (800 x 600).jpg
koblingspunkt (800 x 600).jpg [ 93.57 KiB | Vist 11110 ganger ]
mer kabelrot (800 x 600).jpg
mer kabelrot (800 x 600).jpg [ 110.73 KiB | Vist 11110 ganger ]
oversikt motorrom 1 (800 x 600).jpg
oversikt motorrom 1 (800 x 600).jpg [ 112.1 KiB | Vist 11110 ganger ]
oversikt motorrom 2 (800 x 600).jpg
oversikt motorrom 2 (800 x 600).jpg [ 102.62 KiB | Vist 11110 ganger ]
ror (800 x 600).jpg
ror (800 x 600).jpg [ 58.19 KiB | Vist 11110 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Søn Feb 26, 2012 6:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag bestemte jeg meg for å lime fast den siste biten av hoveddekket, så nå er det gjort, og ingen vei tilbake. Jeg hadde egentlig spart på denne dekksbiten for å bedre kunne komme til et koblingspunkt jeg skal lage til, men kom frem til at jeg sikkert får det til uten den ekstra tilgjengeligheten. Det eneste som gjenstår er nå den fremste dekksbiten, men denne er ikke sammen med hoveddekket i det hele tatt, og vil ikke bli limt. Jeg vil heller ikke tilpasse den før dekkskranen er ferdig laget, for først da vil jeg se behovet for justeringer og festemetoder.

Neste steget nå blir nok å pusse litt på dekket, pluss å sparkle innsiden av skroget over dekknivå. Skroget er glassfiber, og overflaten på innsiden av skroget er derfor ganske grov. Etter dette nærmer jeg meg grunning tenker jeg, vi får se. Men snart skal hovedfargene på, iallefall før det blir for mange små konstruksjoner som dukker opp. Er nok best å ta hovedlakkeringene når delene er grove.

Her er et bilde av Vliestroom tatt på storevannet med et tynt lag is.


Vedlegg:
vliestroom storevannet (800 x 600).jpg
vliestroom storevannet (800 x 600).jpg [ 48.25 KiB | Vist 11099 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Søn Feb 26, 2012 10:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Looking good :D

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 5:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Og her har du en video å kikke på når du skal balansere den videre :)


_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 5:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Og bilder:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 6:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette var litt kjekt å se, takk for at du la dem ut her. Litt moro å se vannlinja på siste bildet :mrgreen:
Tror kanskje jeg burde fått påtegnet en midlertidig vannlinje med blyant eller noe, bare for å ha en viss peiling.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 6:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Mtp at originalen er beregnet på å operere i Nederlandske kanaler der det nesten aldri er store bølger, så er vel Storevatnet i dag for storm å regne.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 6:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehehe, godt poeng. Men det skal sies at jeg var bekymra et par ganger for at hele greia skulle synke :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Søn Mar 04, 2012 12:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter dagens prøvetur er det dags for noen små endringer. Jeg vil krympe inn tunnellen til baugpropellen littegrann, denne er så stor som 23-24mm, og jeg kunne tenkt meg å fått den ned til 16-17mm eller deromkring. Må finne et rør eller to slik at jeg kan komme meg ned i den rette dimensjonen.

Det andre som skal endres er at koblingsrommet i bakkant av motorrommet skal gjøres større. Jeg skal bygge det opp litt i høyden, da får jeg vesentlig bedre plass til koblinger og fartsregulator til baupropell. Slik det er nå må lokket stå litt i press for å holde på plass alle ledningene.

Foreløpig siste endring inni båten blir strukturen til strømnettet. Slik det er nå bruker baugpropell et 6v mottakerbatteri som strømkilde. Denne skal jeg ha over på hovedbatteriet. Jeg skal også ha en forgrening fra hovedbatteriet som skal gå til lys og lignende.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Fre Okt 05, 2012 1:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skulle pinadø tro at hobbyflorø er helt dødt, det skjer jo ikke en dritt på forumet......whats up with that folks? Er det ingen som bygger på noe eller? Skulle tro at det står massevis av påbegynte prosjekt rundt omkring, noe må det vel være som skjer?

Jaja, jeg får vel skrive litt om hva som skjer hos meg da :)
Jeg har nå fått smigra meg til å få den ene bordenden av spisebordet til å kunne bruke på diverse prosjekt, hva det enn måtte være som må gjøres. Først ut er Vliestroom, denne har kommet på plass på bordet, og nå gjelder det å finne frem alle tingene som ligger spredt rundt omkring til denne. Det å kunne ha en liten krok i stua til hobby er egentlig helt genialt. Jeg har alltid litt tid i stua i løpet av en dag, og flytter meg bare fra stresslessen til en posisjon der jeg får gjort litt samtidig som en glor på tv eller slapper av. Det dreier seg rett og slett om å nytte fritida så godt som mulig.

Bilder kommer etterhvert som jeg får kommet meg litt igang her :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2013 1:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Litt oppdatering her også. Grunnet muligens treff på havhesten, så skal denne få seg en liten økt. Tror ikke jeg får noe farge på denne båten til treffet, muligens grunning om jeg får tid. Hovedsaklig vil jeg fokusere på å gjøre tunnelen til thrusteren litt mindre, diameteren på denne er litt vel stor. Jeg har også lyst til å få litt mer deler på styrehuset, og kanskje lage til det groveste på hovedkranen. Vi får se. Kjenner at arbeidslysten trenger seg på nå :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Søn Apr 21, 2013 12:43 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det skjedde ikke så mye med denne til treffet på havhesten, men jeg fikk litt farge på skroget. Etter treffet kjenner jeg også at jeg må få fingern ut og bli ferdig med båten snart. Er jo tre år siden sist treff, og båten er enda ikke ferdig.... :oops:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC