Dato/klokkeslett: Tor Apr 25, 2024 9:22 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 1:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har omsider fått rydda arbeidsbenken som jeg har skalabåten min på, og skal prøve å få denne sjødyktig til treffet på havhesten i mars. Denne båten har jeg utstyrt med baugpropell og 2 gearede motorer. Hver motor blir kjørt individuelt, og jeg hadde opprinnelig tenkt å bruke fartsregulator på baugpropellen også, men det er en viss mulighet for at jeg dropper den. Hadde en samtale med king hauler, og han mente at det er like greit å ha en vippebryter for å styre retningen på propellen. Vi kom også frem til at hvis det blir for mye fres, så er det bare å begrense spenninga, så blir det nok en passende fart til slutt. Fjernkontrollen er en Robbe F-14 navy, og den har dobbel gass-hendel, noe som gjør den perfekt til båter med 2 hovedmotorer.

Her er et bilde av båten:
Vedlegg:
vliestroom.jpg
vliestroom.jpg [ 38.02 KiB | Vist 17887 ganger ]


Planen er videre å utstyre modellen med belysning og operativ kran. Modellen er ca 1 meter lang, og hvis jeg ikke husker helt feil så veier den ca 10kg når den er ferdig. Idag har jeg grunnet rortunnelene, og skal sparkle dem litt før jeg lakker dem. Jeg har også slipet ned utstikkende rør der baugpropellen er, og har også grunnet hele området rundt. Der må det også sparkles litt. Når jeg er ferdig med finishen på rorene, så skal høyden tilpasses propellene siden de ligger inni rortunnelen. Etter dette er gjort så skal jeg lime fast motorene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 9:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Spennende. Er dette den båten du la ut bilder av for 3 år siden på hobbybordet du hadde i stua? :P

Sånn radio du har?
Bilde

Såg fett ut med to spaker! Men ellers ser det ikke ut som den nyeste teknologien dette her, men det er vel heller ikke meningen :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 3:51 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Har robbe og futaba vert en og samme ting? Meget feit båt forresten!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 4:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
flott båt det derre. gler meg til å se den flytendes.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 8:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Spennende. Er dette den båten du la ut bilder av for 3 år siden på hobbybordet du hadde i stua? :P

Såg fett ut med to spaker! Men ellers ser det ikke ut som den nyeste teknologien dette her, men det er vel heller ikke meningen :mrgreen:


Hehe, joda, samme båten. Dette er uansett ikke et prosjekt som gjøres ferdig på kort tid. Det er den radioen jeg har ja. Finnes også i versjon med normal spak på venstre side, men jeg ville ha mulighet til å styre 2 fremdriftsmotorer individuelt. Pultradioer ser mer eller mindre slik ut alle sammen, og denne er utbyggbar til å kunne styre 108 funksjoner om ønskelig. Det gir jo litt muligheter :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 9:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe. Neida, jeg forstår at det ikke er gjort i en kjapp vending å bygge en slik båt :) Hvordan er kontrollen utbyggbar forresten? Man må vel ha flere mottakere i båten om man skal få plass til over 100 funksjoner...

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 10:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Samtidig så kan jeg jo si at hvis jeg hadde bygget litt oftere, så hadde nok båten stått ferdig for en god stund siden. Ting tar tid :mrgreen:
Den kan bygges ut med et antall moduler som igjen styrer flere funksjoner. En kjøper en modul om gangen til en har så mange funksjoner en trenger. Mottaker som følger med er 8-kanals. Regner med at jeg ikke trenger mer enn 1 modul for å få de funksjonene jeg ønsker, vi får se :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Fre Feb 19, 2010 9:58 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Tagbart skrev:
Har robbe og futaba vert en og samme ting?

Robbe og Futaba samarbeider på samme måte JR og Graupner. Pult og pinnsvin radioer med omtrent samme programvare. :)

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Fre Feb 19, 2010 10:55 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
BGH skrev:
Tagbart skrev:
Har robbe og futaba vert en og samme ting?

Robbe og Futaba samarbeider på samme måte JR og Graupner. Pult og pinnsvin radioer med omtrent samme programvare. :)


AHA. Takker!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Fre Feb 19, 2010 11:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Spektrum er vel også inne og roter sammen med JR og graupner tror jeg. Er mye samarbeid på kryss og tvers av merkene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Ons Feb 24, 2010 11:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fikk jobbet litt med båten ikveld, med det resultat at jeg har blitt løsemiddelskadet. Igjen.
Neida, ikke fullt så gale, men det er ikke noe særlig å stå i dunsten av forskjellige typer lim og sparkel. Det merkes på kroppen. Uansett, det går en del tid til å lete frem deler når prosjektet har stått så lenge, en må liksom begynne litt på nytt for hver gang.

Ikveld har jeg begynt å lage til rammen i båten, altså selve grunnlaget for dekk og styrehus. Det er mye som skal limes sammen der, og det blir nok en god del tilpassing også. Jeg fikk også lagt litt sparkel noen steder på båten, men dessverre var denne blitt gammel og vanskelig å jobbe med. Er en viss fare for at det må gjøres opp igjen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Man Mar 01, 2010 12:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk pusset littegrann på sparkelen jeg la rundt baugpropellen, men har blitt litt bremset av gammel sparkel (og dårlig rygg). Ny sparkel er på vei, så jeg håper jeg får lagt på noen flere lag før båttreffet. Selve rortunnellene må også sparkles og pusses litt, selv om det bare er for utseendets skyld. Jeg ser også at dekket krever en del tilpassing, og det er det dessverre ikke tid til.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Ons Mar 03, 2010 1:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ny sparkel er på plass, og idag fikk jeg lagt et lag inni rortunnellene. Forrige kveld la jeg et lag på utsiden, og det gav et passelig bra resultat etter pussing. Jeg føler det er litt viktig at dette ikke er helt perfekt heller, for slike fartøy skal være litt rå i strukturen. Det hadde vært noe annet hvis det hadde vært en lekker cruiser eller noe i den dur.

Jeg har også fått pusset ferdig rundt baugpropellen, og tror nok at dette skal bli bra. Imorgen satser jeg på å planlegge litt struktur av ledningsnett, i første omgang til motorer og fartsregulatorer. Da skal det loddes litt slik at det groveste er gjort.

Jeg har også lyst til å bli ferdig med områdene rundt ror og aksel på utsiden av skroget, det er litt drit å måtte ta opp igjen slike parti senere, da det er litt jobb med å demontere ror og aksel. Har lyst til å få dette bra fra starten, men det innebærer en god del filing, pussing og sparkling. Ingen problem med dette, bortsett fra at det er veldig små områder det gjelder, og da blir finarbeidet mer tidkrevende.

Etter dette så skal rorservo monteres, og da er båten veldig nærme sin første prøvetur :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 12:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg sparklet og grunnet ferdig rortunnellene, så det ytre grovarbeidet er snart ferdig. Jeg har litt pussearbeid rundt utgangene til rorene, satser på å få tatt det imorgen (fredag). Denne båten er flatbunnet, men den har et lite søkk under båten som går over hele lengden, så jeg har også bestemt meg for å sparkle hele undersiden. Dette er ikke nødvendig å gjøre før treffet, så jeg lar det være for nå.

Jeg har også fått malt litt inni båten, og ledninger er loddet på motorer og baugpropell. Deansplugger er loddet på fartsregulatorene, men jeg kommer til å bruke koblingsrekker mellom motorer og fartsregulatorer.

Det som må gjøres videre er å få feste motorene, lage rorsystem og montere underlag for dekket. Nok å gjøre, og jeg må si at dette treffet på havhesten har fått meg til å få fingern ut :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 8:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Blir spennande å sjå den :)

Sist eg såg den var det bare eit par akslinger som var festa og baupropellen trur eg :P

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC