Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 12:52 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Ons Mar 03, 2010 12:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Trudde kanskje eg hadde laga en tråd for eit par år sidan om denne båten , men fant ingenting.. Så då får vi bare opprette en ny :P

Tenkte bare å sei at no er bygginga påbegynt, og eg rekna med den blir "kjørbar" til søndag.. Båten har fått ein fin plass på Skala1 kor den no får stå i fred under byggeprosessen :) Så takk til Stressballen for lån av lokale :)

King Hauler var også innom Skala1 i dag og kom med meget god hjelp.. Er vel ikkje heilt usannsynlig at han tar turen innom i morgon også :P

I dag fekk vi limt motorbukken og fikk festa "flyndra.." (Den som held roret på plass)

Kjem med ei oppdatering i morgon også og då vil der ligge ved nokre bilete også ;)

Så no ser eg omsider lys i enden av tunnellen.. Var i grunn ganske moro å sette i gang, og eg trur egentlig det skal gå ganske greit :P

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Ons Mar 03, 2010 12:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, det var kjekt å se at du fikk komme deg igang. Det er også inspirerende, jeg fikk jobbet litt til på min egen båt ikveld :D

Jeg regner King Hauler som fast tilbehør i sjappa, så da kan du nok regne med at han vil ha en hjelpsom finger med i spillet fremover. Jeg blir særdeles overrasket hvis han er innom en dag uten å se bak forhenget :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Tor Mar 04, 2010 1:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Då var dag to over, og vi fikk gjort en del i kveld.. Ser kanskje ikkje slik ut når man ser på bildene, men på slike prosjekt tar ting tid :P

I dag fekk vi festa stykket som går fra "flyndra" og opp i skroget.. King Hauler har sikkert eit navn på den og :P
Ellers har vi fått på plass aksling, satt på propellen, montert styring og festa motoren.. En god dag i på hobbyrommet til Stressballen :D

Også i dag må eg rette en meget stor takk til King Hauler som skal ha mykje av æra for at båten er komt såpass langt.. Uvurderlig hjelp for ein nybegynnar som meg.. Etterkvart vart også stressballen så nysgjerrig at han styrte meir på med oss enn sine egne ting :mrgreen:

No ser eg virkelig lyst på å få båten i Havhesten så den får tatt ein jomfrutur..

Her er litt bilete frå i går og i dag (mobilbilder :? )

Først måtte 1:1 tegninga på veggen
Bilde

Motorfestet er limt sammen
Bilde

"Flyndra" og roret
Bilde

Dag 2 starta med å lage til styringa
Bilde

Vi justerte vinkel og avstand på akslinga
Bilde

Den kvite plata brukte vi som mal for å finne riktig posisjon for propellen når vi justerte akselen
Bilde

Då alt var riktig plassert fylte vi på med Stabilit Ekspress (lim). Tidligare hadde vi også lodda på ein smøresylinder, men dette fikk eg ikkje bilde av. Det er den som står opp fra akselrøret.
Bilde

Etter det var gjort plasserte vi motorfestet og målte avstanden til akselen
Bilde

Før vi limte fast heile greia
Bilde

Så laga vi til styringa og kobla den på roret
Bilde

Noko som førte til at båten no ser slik ut
Bilde

Propellen er komt på plass
Bilde

Og vi måtte sjølvsagt sjekke kor mykje sving vi fekk på roret. Vil tru den kan manøvrere greit :)
Bilde

Vi kobla også på eit batteri til motoren og det var rått og sjå den i aksjon.. Lavt turtall og det oser krefter av den.. Skal nok klare å dra Stressballen ut i bassenget med den båten her :mrgreen:

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Tor Mar 04, 2010 1:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg syntes det var sykt tøft å se denne svære propellen og roret i drift, det lukter mye power lang vei :D

Har sett litt rundt, men finner veldig lite av båter med såpass motor og propell som er i Odin. Er det noen som vet om andre modeller som har motor og propell i denne sizen? Uten at selve båten blir 7 meter lang selvfølgelig :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Tor Mar 04, 2010 1:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser faktisk ikke ut som at maks sving på siste bildet gjør denne båten rett, det må nesten sees live. Gleder meg sjukt til å se den i aksjon :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Tor Mar 04, 2010 3:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
støtter stressballen på den. dette må nærmest seest i aksjon.

men det stemmer ikke det du sa i begynnelsen håvard. det ser ut som at dere har gjort mye på disse bildene.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Tor Mar 04, 2010 9:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Kult! :D

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Tir Mar 09, 2010 2:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Håvard, tenkte på en liten ting. Jeg synes vi kan feste en slags bred kniv-anordning på båten din, og sende den ut på en liten runde på lillevannet og storevannet når isen og snøen er borte. Den klarer nok godt å slite/kutte bort masse planter og drit som ligger der, og det er nesten nødvendig å få bort om vi skal kunne kjøre båter der. Vannene er veldig tilgrodd. Hvis vi kan senke en mekanisme 20-30 cm ned under din båt samtidig som at du tar deg noen runder så bør nok det hjelpe veldig :D

Let's face it, båten din er en skikkelig arbeidshest :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Tir Mar 09, 2010 9:09 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
I stede for taretråling så blir det vannlilje tråling :)

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Tir Mar 09, 2010 10:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Håvard, tenkte på en liten ting. Jeg synes vi kan feste en slags bred kniv-anordning på båten din, og sende den ut på en liten runde på lillevannet og storevannet når isen og snøen er borte. Den klarer nok godt å slite/kutte bort masse planter og drit som ligger der, og det er nesten nødvendig å få bort om vi skal kunne kjøre båter der. Vannene er veldig tilgrodd. Hvis vi kan senke en mekanisme 20-30 cm ned under din båt samtidig som at du tar deg noen runder så bør nok det hjelpe veldig :D

Let's face it, båten din er en skikkelig arbeidshest :D


Om du kjem opp med ein patent skal eg stille med båt :P

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Mar 12, 2010 12:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Fikk meg eit par tima på Skala1 i dag etter eg var ferdig på jobb.. Så i dag har eg skjært ut åpningane på dekket som skal gi tilgang til motor og styring, og så fikk eg skjært ut ein del som skal stive av dekket og holde batteriene på plass.. Går ikkje så fort unna, men tar man litt og litt blir det forhåpentligvis til slutt eit resultat :P

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Mar 12, 2010 12:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, det er nettopp dette som er viktig med båt. Gjøre litt så ofte en kan, trenger ikke være mye om gangen. Bare det å skjære litt, eller blande litt lim og feste noe småtteri gjør at en kommer nærmere. Jeg tror nok at det blir mer spennende når greiene tar skikkelig form :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 12:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Har ikkje vært så aktiv på denne tråden på ei stund, men det betyr ikkje at båten bare blir ståande..

Har sammen med Stressballen og King Hauler blitt enige om at tirsdag er byggedag.. Så då samlast vi og bygger på båtane våre :) Er i grunn veldig kjekt, og ikkje minst VELDIG nyttig for min del å kunne høste litt efaringer fra gutta som har litt lenger fartstid enn meg :)

Litt bilde av det som er gjort sidan sist:

På denne skal der stå en servo som drar inn ankerkjettingen
Bilde

Ganske tomt enda :P
Bilde

Undersida av dekket begynna å ta form
Bilde

Bilde

Superstructure aka styrehus begynner å ta form
Bilde

Begynner å ligne noko
Bilde

No også med slepekrok
Bilde

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 12:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Helt rått :D

Kunne dessverre ikke joine dere på bygginga ikveld. Måtte legge litt gulv, og skal reise til oslo i morgen tidlig, så det ble litt lite tid til overs. Men jeg kommer sterkt tilbake :D

Uansett, kan tenke meg at du synes det er kjekt nå når ting begynner å skje med båten din. Når jeg har fått tatt en liten økt på kystvakten min så må vi ta en kveld og testkjøre båtene igjen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 1:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Ja vi må ha oss en tur igjen snart :)

Er veldgi inspirerande å se ting tar form.. Får liksom litt ekstra inspirasjon til å fortsette :)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC