Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 4:56 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 10:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Dette blir flott Håvard! Mye kjekkere å jobbe med det når en ser at det ligner på en båt vil jeg tro ;)
Fast byggekveld hørtes meget hyggelig ut, det fekk eg også lyst til å ha :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Ons Nov 03, 2010 2:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Vår/sommer har tydeligvis ikkje vært tida for å bygge båt.. Men no når høstmørket har tatt over for fullt er det lettare å komme seg innomhus for å bygge litt :)

Dessverre skjer det litt for mykje for tida, så det går ikkje veldig fort framover.. Men ting skjer innimellom i alle fall :P

Enkelt å merke av vannlinja når man har utstyret i orden :)
Bilde

Motor til ankervinsj
Bilde

Med trommel til ankerkjedet
Bilde

Røret ankeret skal gjennom
Bilde

Ankervinsj og ankerrør montert
Bilde

"Motorrom" blir til.. Mellom plankane skal batteriet stå + mottaker, fartsregulator etc.. I alle fall ifølge manualen :p Vi får sjå korleis det ender :)
Bilde

Slik ser det ut etter dekket er på plass og batteriet er komt i båten.. Etterkvart vil det nok bli ganske mykje ledningar, pumper etc nedi der :P
Bilde


Stressballen i djup konsentrasjon
Bilde

Enkelte går det litt fortare med enn andre :P Nye slepebåten til King Hauler er komt eit bra stykke på veg :)
Bilde


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Ons Nov 03, 2010 2:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hahaha, steikje bra bilde av meg da. Har absolutt ikke fått med meg at du har knipsa, og ser rimelig stiv ut i blikket ja. Pleier å bli litt fokus når jeg limer :mrgreen:

Det går godt fremover med King Hauler, og denne skuta er virkelig flott, men det skal jaggu sies at han jobber en del flere timer enn oss andre på denne båten. Men han har mange detaljer som skal på plass, så vi får ta han igjen da :wink:

Når det gjelder Odin, så var jeg og Henning begge enige om at det du fikk gjort i dag var et parti som gjorde til at båten din kom seg et godt stykke videre i prosessen. Saker og ting begynner virkelig å falle på plass hos deg også.

It's all good :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Ons Nov 03, 2010 7:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Kjekt å se bilder av båtbyggere i aksjon.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Ons Nov 03, 2010 8:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Var på tide med en oppdatering her ja! Ser bra ut! :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Nov 19, 2010 2:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Vart nokre timar bygging i dag som gikk med til å feste eit par plater inni båten, og montering av "arbeidslys" under dekk.

Valget falt på røde lys.. Med loddehjelp fra King Hauler vart motorrommet iløpet av kvelden fylt med 60 røde led-lys som skal brukast dersom det må arbeidast nedi båten ved "mørkekøyring" for eksempel.

Bildene gir ikkje heilt rett intrykk, men man får ein viss følelse på korleis det blir :)


Bilde

Bilde


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Nov 19, 2010 2:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, det var ganske tøft på din båt da. Det ble litt sånn "Odin er rød på nesen" :mrgreen:
Blir julestemning av hele greia :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Nov 19, 2010 1:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Skikkelig kul effekt det der.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Des 03, 2010 2:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Då har eg fått arbeida litt med båten i kveld også :) Kjekk kveld med kjekke folk på Skala1 :D

Har omsider fått inn litt ting som vart bestilt for ei stund sidan.. Så i kveld vart ein liten førjulskveld for min del :P

Inn dørene var det komt 5m ankerkjetting, bryterpanel til kontrollen, Robbe sin Navy-lydmodul, ein pose med dekk som skal brukast som fender på båten, ein relè (?) og ein utskytingsmekanisme som skal brukast på slepetauet.

Det første som vart gjort var å montere bryterpanelet i kontrollen. Så vart også "navy-stick" flytta fra f-14 til fc-16-kontrollen. F-14 har eg tenkt å selge, så om nokon skulle være interressert er det bare å gi ein lyd. Annonse blir lagt ut etterkvart ;) Er ikkje poeng å ha denne ståande ubrukt på ei hylle når eg har skaffa meg fc-16 i staden..

Så var det å få festa på ankerkjettingen der den skulle sitte.. Syntes det virka fryktelig overkill med 5meter kjede, og rekna med eg kanskje fikk eit par meter på trommelen den skulle på.. Men der måtte eg bite i meg det meste, for der gikk alt innpå uten problem :oops: Så det skal ikkje bli problem å ankre opp på litt djupe farvann med Odin :D

Då dette var gjort var det å plukke ut lydmodul og ein høyttaler og koble dette opp.. Tidlegare har eg hørt korleis Stressballen sin lydmodul i Neptun høyres ut, så eg var spent på korleis Robbe sin var i forhold.. Og eg fikk eit veldig god følelse når lyden kom på :) Det låt rett og slett bra :P
Har totalt 6 lyder på denne modulen, kor eg ser for meg 4 av dei kjem til å bli brukt. Dei to siste var sirener som eg ikkje føler passer heilt på denne båten :)

Til slutt i kveld satt vi saman utskytingsmekanismen.. Dette er rett og slett eit fjørbelasta lodd kor det skal henge ein krok i enden.. Dette vert montert i båten og festa til ein servo som løyser fjøra og skyt ut kroken.. King Hauler stilte velvillig opp og lodda deler saman og modifiserte litt her og der, og vips så dreiv vi og skaut på denne rundt i butikken :mrgreen: Kan tenke meg den svede 3-4 meter, så dette kan bli moro å prøve på vatnet når den tid kjem :P Det må nok litt trening til skal man treffe, for skyt man den ut ein gong må man til land for å lade den på nytt igjen :roll: Men blir nok moro lell :D

Neste veke håper eg å få laga ein høyttaler-kasse, og så skal det gjørast litt endringar på ankervinsjen.. Skal herme litt etter Stressballen og King Hauler sin patent med å bruke ein servo i staden for motor.. Då får man muligheten med clutch-systemet Stressballen nevnte i tråden sin om Neptun.. Noko eg ser på som ein bra fordel i tilfelle man skulle glømme å slå av motoren når ankeret er komt på plass.. Er tross alt 5meter som skal trekkast opp, så det er fort gjort å gløyme den underveis :mrgreen:

Her er litt bilder + etterkvart ein video av lydtest :D (som vanlig mobilbilder, så må bare beklage litt dårlig kvalitet på enkelte bilder)

Julafta på forskudd
Bilde

Kontrollane før
Bilde

og etter
Bilde

Ankerkjetting på plass
Bilde

Bilde

King Hauler med loddebolten :P
Bilde

Utskytingsmekanismen
Bilde

Ladd kanon :P
Bilde

Edit: link til video: http://www.youtube.com/watch?v=LREY2WqYH5E


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Des 03, 2010 3:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Lydmodulen din var skikkelig tøff, og jeg ble umiddelbart ganske misunnelig, og i tillegg litt småsur :mrgreen:
For dette betyr jo bare at jeg må bruke penger på en slik sak også, den blir nå selvskrevet i Vlistroom. Lydmodulen jeg har i Neptun høres ut som en gammel promp i forhold.

Ankerkjettingen din var jo bare helt rå, det finnes sikkert rappere som bruker tynnere kjetting enn det der :mrgreen:

Mekanismen for utskytning av slepetau var også kanonbra. Dette blir morsomt å se live, og jeg fikk nå veldig lyst til å ha dette på Neptun..... :roll:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Des 03, 2010 2:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Kommer til å bli Skikkelig tøft med lyd i båt. Håper du ikke setter deg fast noe sted med den utskytnings saken da. det kan bli litt pinlig.

Kan ikke si at bildene dine er noe dårlige. er sikker på at dem er mye bedre enn kameraet mitt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Des 03, 2010 10:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Sant det :P Er en fare for at det kan bli litt banning fra kanten på storevatnet utover våren og sommeren :P


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Des 03, 2010 10:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
da er det greit å ha oppblåsbar båt til å redde den med.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Jan 14, 2011 1:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Da var årets to første byggekvelder unnagjort.. Desember vart ein heller lite effektiv mnd då det gikk med mykje tid til jobb etc..

Men no er det nytt år og eg kjenner eg blir meir og meir gira på å komme meg vidare på prosjektet :)

Har likavel ikkje blitt gjort all verden, for ting tar tid.. Hadde bare alle vært like effektive som King Hauler :oops: :D

Men for å komme til poenget så har eg gjort litt endringer på ankervinsjen i forhold til dei bildene eg tidlegare har lagt ut.. I staden for gir-motor har eg festa på ein servo og laga samme system som Stressballen og King Hauler på sine båter. Noko som ser ut til å funke veldig bra.. Har også funne ut at 5m ankerkjetting vart litt overkill, så her har eg moderert meg til 3m :P

Ellers har eg fått montert høgtaler i båten no. Var litt fram og tilbake med plasseringa, og det er ikkje sikkert den blir ståande der den er plassert.. Men inntil vidare i alle fall er den montert opp, så får vi heller sjå kva som skjer.. Etter alt var limt og festa kom plutselig Stressballen om med ein ide om ein annan plass å henge den opp.. Time will show kva som skjer med den :p

Vidare framover no ser eg for meg at eg skal prøve å få plass litt elektronikk.. Plassere fartsregulator, mottaker, lydmodul og multiswitch-mottaker (eller kva man kallar det). Og få trekt litt ledningar rundt omkring.. Så må også pumpe til vannkanon og kjølvatn lurast inn ein plass.. Og når det er overstått trur eg faktisk det er på tide å feste dekket og begynne på dei meir synlege delane.. Så eit litt hårete mål no er å forhåpentligvis være nokon lunde klar for å lime dekket etter neste vekes økter..

Bide kjem litt etterkvart ;)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard´s Odin
InnleggSkrevet: Fre Jan 14, 2011 2:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, ja, King Hauler bæsjer snart ut ferdige skrog slik han holder på :mrgreen:
Når det gjelder ankerkjettingen din, så er den rimelig fet selv om du halverer lengden, ingen tvil om det. Kjekt å komme igang med byggekveldene igjen, det går litt fremover for hver gang, og en gang ligger skutene ferdig :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC