Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 2:05 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Fre Apr 23, 2010 12:48 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk jobbet litt ikveld også, men jeg fikk ikke begynt å plate dekket. Jeg måtte sparkle litt i brønnene på siden av båten, og må vente en dag før jeg får pusset dem. I tillegg skal jeg legge epoxy på hele innsiden for å gjøre den waterproof, og da er det best å vente med platingen av dekket.

Jeg fikk ellers påbegynt bygging av litt som skal stå oppå dekket, blant annet en kasse som skal stå i akterende på båten, og litt av hovedstrukturen i overbygget. Krysser fingrene for at jeg får epoxyen i morgen, da får jeg glassert innsiden av skroget.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Fre Apr 23, 2010 8:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er innsiden av båten glassert, og dette skal nok duge med tanke på å gjøre båten vanntett på innsiden. Sitter og lurer litt på å ta vannsikring et steg videre med denne båten, da kan jeg bruke den litt mer hensynsløst i vannet. Men jeg må nok vurdere litt frem og tilbake først.

Nå trenger glasseringen tid til å tørke, så den må få stå i fred til imorgen. Skal heller få bygget litt videre på overbygg i kveld.

Har også kommet frem til at jeg vil prøve å gjøre litt mer arbeid på den ene sprayrailen på siden av båten. På den ene siden har jeg fått frem den rette fasongen, men på den andre er railen litt ujevn. Jeg hadde egentlig slått meg til ro med den, med tanke på at slikt sjeldent er perfekt i virkeligheten, men etter å ha studert den litt så er den litt for dårlig. Er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å endre den, men tror jeg kommer til å lime inn en tynn trelist og bearbeide treverket på nytt derfra. Litt sparkling må også til, men jeg tror iallefall det kan bli bedre enn det er nå.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Fre Apr 23, 2010 11:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da fikk jeg jobbet litt med overbygget ikveld, og ser at jeg nå må begynne planlegging av elektronikk. Må også modifisere litt, for modellen er ikke beregnet for "ekte" vinduer. Så jeg må nok skjære ut en del i overbygget for å få vinduene slik jeg vil ha dem. Det blir nok også en del sparkling og pussing, for her vil grunnarbeidet spille en stor rolle for det ferdige resultatet.

Det ene bildet viser platinga av akterenden, og på det andre bildet kan en se at båten tar form. På siden ser en brønnene, men det gjenstår littegrann arbeid før de er klare. Plating av dekket påbegynnes snart, men det spørs om det blir gjort noe mer på båten i helga på grunn av treffet i storhallen.


Vedlegg:
coastguard 097.jpg
coastguard 097.jpg [ 114.54 KiB | Vist 9258 ganger ]
coastguard 083.jpg
coastguard 083.jpg [ 89.73 KiB | Vist 9258 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tir Apr 27, 2010 12:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
I kveld fikk jeg montert inn litt isopor i skroget i tilfelle båten synker, tenker at det er nok til å holde den flytende om uhellet skulle være ute. Det fremste kammeret i båten er lufttett, og det ligger litt isopor i sidene og akterenden.

Jeg la også litt lydisolasjon i kammeret som høyttaleren jobber i, og monterte høyttaleren på plass igjen. Ledningen til høyttaleren er loddet fast, og trekt igjennom hull i spantene. Jeg har også fått montert en dekksplate.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tor Apr 29, 2010 12:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fremre del av båten har nå fått dekk, og imorgen legger jeg sikkert platene på akterenden. Så blir det som vanlig litt pussing og sparkling. Etter det må jeg få orden på sprayrailen.

uff......gruer meg litt til å begynne på den. Litt styr med å få finishen bra der. Må lime på en kjempetynn list og prøve meg frem med forsiktig pussing/sparkling. Men men, slik er det bare. Når den er overstått, så skal glassfiberen på.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tor Apr 29, 2010 11:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er forsåvidt dekket ferdig lagt, og jeg satser på å få pusset og sparklet litt nå i helgen. Her er noen bilder av prosessen så langt.


Vedlegg:
coastguard 108.jpg
coastguard 108.jpg [ 87.18 KiB | Vist 9218 ganger ]
coastguard 105.jpg
coastguard 105.jpg [ 108.36 KiB | Vist 9218 ganger ]
coastguard 104.jpg
coastguard 104.jpg [ 94.87 KiB | Vist 9218 ganger ]
coastguard 103.jpg
coastguard 103.jpg [ 108.52 KiB | Vist 9218 ganger ]
coastguard 102.jpg
coastguard 102.jpg [ 98.28 KiB | Vist 9218 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Fre Apr 30, 2010 12:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Kjekt å se at ting tar form.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Lør Mai 01, 2010 1:10 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått sparklet littegrann på dekket, og pusset båten nok til at jeg kan gå videre i selve byggeprosessen. Jeg monterte også sammen en kasse som skal stå i akterenden på båten, men der gjenstår det å pusse og sparkle til finishen er bra nok. Regner med å få gjort det imorgen. Har også fått rettet litt på sprayrailen. Jeg gjorde det enkelt, og freste vekk litt treverk med dremelen. Det ble ikke perfekt, men det var aldri meningen heller. Det måtte bare bli litt bedre enn det var :)

Imorgen eller søndag begynner jeg å trekke skroget med glassfiber, og må si at jeg gleder meg til det. Etter det er gjort så er første prøvetur nært forestående :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Lør Mai 01, 2010 3:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kassen som skal stå i akterenden er nå sparklet og pusset, og limt fast på båten. Hadde et lite uhell med limen når jeg festa den, så det rant litt her og der. Slikt fører selvfølgelig til ekstra pussing, men det gjør ikke så mye siden jeg allikevel skal sparkle og pusse overgangen fra kasse til båt.

Noen bilder:


Vedlegg:
coastguard 135.jpg
coastguard 135.jpg [ 103.02 KiB | Vist 9194 ganger ]
coastguard 134.jpg
coastguard 134.jpg [ 103.81 KiB | Vist 9194 ganger ]
coastguard 132.jpg
coastguard 132.jpg [ 83.96 KiB | Vist 9194 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Lør Mai 01, 2010 5:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Skulle ønske ting gikk like fort på båten min :P


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Lør Mai 01, 2010 7:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Håvard skrev:
Skulle ønske ting gikk like fort på båten min :P


Jeg har funnet ut at det som hjelper mest er faktisk å gjøre noe :wink: :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Lør Mai 01, 2010 7:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da fikk jeg påbegynt legging av glassfiber, og ser at jeg får litt ekstraarbeid her også. Kommer til å legge på epoxy i flere omganger, og når den er ferdig størknet, så vil jeg pusse over for å få den noenlunde jevn. Etter det så legger jeg på et nytt lag epoxy som siste finish.


Vedlegg:
coastguard 136.jpg
coastguard 136.jpg [ 73.66 KiB | Vist 9183 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Søn Mai 02, 2010 9:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg fått lagt epoxy på begge sidene, og mangler kun akterspeilet. Jeg venter med det til båten er helt tørr, for jeg må snitte glassfiberen litt der for å unngå "rynker".

Ser at jeg får en god del pussearbeid på dette prosjektet. Det har blitt litt renning og kuler her og der som var vanskelig å unngå når jeg legger så mye epoxy om gangen, mest grunnet fasongen på båten. Det beste er nok å vinkle båten sånn at partiene som epoxyen skal legges på ligger så flatt som mulig. Da vil epoxyen stort sett legge seg fint og jevnt. Neste gang jeg gjør dette så skal jeg heller bruke noen dager ekstra på å legge glassfiber og epoxy annerledes.

Når jeg er ferdig med første lag så skal jeg pusse bort de groveste ujevnhetene, og bruke en bred pensel til å tilføre siste lag med epoxy.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Man Mai 03, 2010 11:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det ble såvisst rynker i glassfiberen allikevel, men nå er iallefall akterspeilet ferdig med første lag epoxy. Imorgen skal jeg ha med båten på jobb, og skal prøve å få pusset litt på den innimellom. Satser på å bli ferdig med grovpussingen imorgen, men vi får se hvor vanskelig det er først. Når jeg er ferdig, så skal jeg bruke en bred pensel for å legge på siste strøk med epoxy. Kanskje det blir litt pussing etter det også, det må iallefall bli jevnt og pent.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Man Mai 03, 2010 11:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ganske stilig å se hvordan man bygger disse båtene fra grunnen av. Limer, pusser og kutter - vips har man en flott båt. Kjekt å ha disse bildene i etterkant da, fort gjort å glemme alt arbeidet som faktisk er gjort. Med en bil så kan man alltid plukke de i småbiter igjen, men et båtskrog monterer man vel bare en gang... :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC