Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 12:00 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Nov 05, 2010 9:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg sjekket nå, og der står det ca 2.5kg, så det ser jo ut til å stemme bra. Har ikke brukt manualen noe særlig enda, det har egentlig vært moro å holde på uten :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Lør Nov 06, 2010 11:07 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Det var jo greitt at vekta faktisk var under 1500g. Da har du jo god margin med tanke på overbygg og utrustning. Var dekk og overdel på skroget med når du veide den?
Eg har masse bly i tifelle du ikkje kjeme på nok greier å stappe ned i båten!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Lør Nov 06, 2010 11:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
haha, skulle tro at du har nok bly ja :mrgreen:
Når jeg veide båten så var det uten dekk, altså kun skrog, kjørebatteri, vannpumpe, esc, motor, servo og et headset :wink:
Putta i rett over et kilo ekstra, og da begynte det å se fornuftig ut. Når jeg satt båten rett nedpå uten ekstravekt, så var halve schotteltunnelen over vann. Jeg tror forøvrig at det kiloet kommer godt med. Dekk og overbygg, pluss diverse elektronikk skal jo på plass. Heller greit å bygge magert, og se hvor jeg står når alt er på plass.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Man Nov 08, 2010 2:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Hmm.. Det spørs om ikkje du må legge vekk eit par LED-remser til meg også.. Det der såg rett og slett genialt ut :) Så om du ikkje har tatt patent trur eg kanskje eg må stjele den ideen også :P


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Man Nov 08, 2010 8:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Patenten på arbeidsbelysning er det nok noen andre som har tatt for lenge siden :mrgreen:
Det funket iallefall veldig bra, blir jo egentlig det samme som å slå på taklyset i et rom. Hvorfor ikke liksom? :D

Jeg kommer til å montere dette på alle fremtidige båter, så enkelt er det :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Ons Nov 17, 2010 1:46 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det har ikke skjedd så fryktelig mye her i det siste, har vært en del syk med forkjølelse i det siste, og det går også utover arbeidslysten. Jeg har også leita en del etter mottaker og et par høyttalere som jeg hadde klart å somle bort. Når jeg idag fant dette, så fikk jeg kommet meg litt igang igjen. Jeg har nå bygget en slags høyttalerkasse som skal monteres ved siden av hovedbatteriet, og i denne kassen monterer jeg 2 stk Koss Porta Pro hodetelefoner som er tatt fra et headset med defekt kabel. Grunnen til at jeg valgte slike hodetelefoner er rett og slett størrelse på høyttalerene. Det er ikke all verden av plass i denne båten. Samtidig gir de nok lyd fra seg til at det blir hørbart, lyden skal ikke være for høy heller.

Jeg påbegynte også feste til ankervinsjen, men så begynte king hauler å snakke om å bruke servo som vinsj, noe som ville forenkle en del ting. Jeg har tidligere sett at folk bruker dette som vinsjer på biler, så hvorfor ikke her. Problemet var i utgangspunktet at en standard servo blir litt for stor, og at det ble vanskelig å lage til et stopp-system når ankeret kommer helt opp. Løsningen der blir å bruke en mikroservo som er sterk, og lage en slags slipperclutch på trommelen til kjettingen. Så styrer jeg heller hele greia manuelt, og skulle ankeret bli dratt for langt inn, så vil slipperclutchen slure slik at trommelen ikke blir dratt med rundt selv om servoen kjører på.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Nov 19, 2010 1:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld limte jeg fast kassa som jeg har montert høyttalerelementene i (koss porta pro), og nå skal vinsjen påbegynnes. Jeg har bestemt meg for å bruke en DS410MG til ankervinsj, den vil nok gjøre jobben. Kommer ikke så veldig mye videre før jeg er ferdig innvendig. Jeg glemte selvfølgelig å ta bilder, men det får jeg gjøre neste gang.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Tir Nov 23, 2010 12:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå funnet frem en Align DS410M servo fra et fly som ikke blir bygget på en stund, og gikk såvidt igang med å lage til en trommel som ankerkjettingen skal festes på. Servoen skal modifiseres til ankervinsj, og trommelen blir festet direkte på servoen. Jeg har laget til et slags slipperclutch-system på trommelen, slik at den slurer hvis kjettingen blir dratt inn for langt. Dette ble lettere enn å lage til et automatisk stopp-system.

Skal prøve å få dette helt sammen imorgen, det blir spennende å se om det funker.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Ons Des 01, 2010 2:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kvelden idag gikk med til å tilpasse krybba sånn noenlunde, så nå står iallefall båten av seg selv. Jeg stressa også fælt med servoen jeg skal bruke til ankervinsj, den jobba imot meg hele kvelden. Jeg måtte først lodde på ny servoledning, da jeg flerra den gamle litt når jeg tok servoen ut fra modellen den sto i. Så ble det litt frem og tilbake med liming av potmeter og justering av senterpunktet til servoen. Med litt justering av subtrim og bruk av expo så ble det bra til slutt, men jeg fikk ikke gjort så mye mer.

Jeg må også ha noen justeringer på trommelen min før jeg kan montere den, men regner med at dette skal gå bra.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Ons Jan 12, 2011 3:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk ikke gjort så mye på årets første byggekveld i butikken da jeg hadde noen andre ting som måtte prioriteres, men nå er iallefall ankervinsjen fastlimt. Nå er det tid for litt tilpassing av ankerkjettingens bevegelser, slik at den ikke henger seg opp noe sted under bruk. Skal få tatt noen bilder før dekket blir limt på.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Jan 14, 2011 2:43 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Glemte kameraet, så foreløpig ingen bilder.

Ble litt ymse jobbing ikveld, og jeg kom ikke så veldig mye lenger på båten. Laget til en opplagring på enden av trommelen til ankerkjettingen, da jeg bruker en 2mm aksel igjennom trommelen. Er en viss fare for at den kunne bøyd seg under belastning/strekk i ankerkjettingen, men nå skal dette være ok med hjelp av den ekstra støtten. Ellers fikk jeg gjort litt viktig planlegging på hva som skal gjøres videre, og hvilke ekstrafunksjoner båten skal få.

Jeg modifiserte også en ny mikroservo for å ta ankervinsj-mekanismen et steg videre. Denne servoen skal festes i dekket, og sørge for litt ekstra drahjelp med en egen kjettingtrommel oppå dekk. Da går altså kjettingen først fra ankervinsjen under dekk, så videre opp på dekket, rundt en kjettingtrommel (fungerende), og til slutt ned i dekket og ut ankerkassa. Blir spennende å se om dette vil fungere når alt er på plass. Jeg kommer også til å montere noen blylodd på selve ankeret for å hjelpe til med å få kjettingen ut. Målet er å lage en total løsning som jeg ikke trenger å pirke i for at det skal fungere.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Ons Jan 19, 2011 1:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Blæh, dette kameraet er ikke lett å huske på nei....
Idag tok jeg med kameraet, husket å knipse bilder, men la det dessverre igjen i butikken når jeg dro hjem. Uansett, det ble kun laget til ankerkasse idag, pluss litt tilpassing av røret som ankeret skal gå i. Selve linkarmen til roret ble også forsterket, jeg syntes den var litt for bøyelig slik som den var. Skal få lagt ut bilder imorgen hvis jeg husker å ta med kameraet hjem igjen... :roll:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Tor Jan 20, 2011 1:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er noen bilder av båten så langt. Det første viser ankervinsjen sammen med en lighter for å kunne se størrelsesforholdet. Det siste bildet viser at jeg har senket ankerkassen litt inn i skroget. Det skal egentlig ikke være slik, men jeg likte ikke helt å ha ankeret hengende helt jevnt med resten av skroget.


Vedlegg:
neptun 027.jpg
neptun 027.jpg [ 39.62 KiB | Vist 8641 ganger ]
neptun 026.jpg
neptun 026.jpg [ 103 KiB | Vist 8641 ganger ]
neptun 020.jpg
neptun 020.jpg [ 85.79 KiB | Vist 8641 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Ons Feb 16, 2011 1:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det ble litt tid til å komme litt videre på båten ikveld, og nå har jeg fått festet en servo som har påmontert 2 trykkbrytere. Den ene bryteren slår på/av vannpumpen, og den andre skal slå på/av 6v strøm til styrehuset. Sistnevnte skal være til belysning over dekk. Jeg laget også til et enkelt tilkoblingspunkt for strøm mellom båt og styrehus, slik at overbygget enkelt kan kobles fra.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Søn Jul 17, 2011 1:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har fått kommet meg litt videre på denne de siste dagene, og hadde idag en etterlengtet flytetest. Jeg skulle også prøve pumpen, og se om jeg fikk et inntrykk av hvordan girkassen fungerer. Jeg kan ikke si meg annet enn fornøyd, girkassen er slik at båten kan kjøre fryktelig sakte, og om jeg drar på litt så er det godt med krefter også :D

Pumpen fungerte veldig bra, og gir en kraftig stråle når jeg struper den. Men jeg har også fått en lekkasje innvendig som oppstår når pumpen brukes, så den må ut for en sjekk. Jeg må også ha litt vekt i båten, spesielt i akterenden. Nesten litt imponerende flyteevne på denne. Til tross for all elektronikken jeg har putta oppi, så er det fremdeles null problem med vannlinjen.

Jeg må nå bli ferdig med ankerspillet, slik at dekket kan limes på, og da kan båten prøves litt mer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC