Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 3:11 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Apr 18, 2013 11:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Motorene limt på plass. Ikke gjort under drift, så potensialet for vibrasjoner er der. Prøver å motvirke dette med dobbeldekker bunnplate i motorfestet med gummi mellom, får se om det har noen effekt. Gummi overganger til aksel vil hjelpe på også. Kanskje håp om framdrift til lørdag...

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Apr 19, 2013 12:10 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Går sikkert fint dette Thomas. Bare husk å tette igjen vannkjølinga :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Apr 19, 2013 12:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kommer til å montere den opp mot regulatorene selv om det vil ha lite effekt i nåværende form.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Apr 19, 2013 10:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nettopp hatt drift på motorene. Limte inn motorfestene på øyemål og var litt redd for vibrasjoner, men dette gikk over all forventning. Kun den flotte lyden av to outrunnere. Lite problem med at regulatorene bare var programmert for forover, så må se om jeg greier å få inn reversen i morgen. Kikke litt i manualen.. Kan uansett kjøre slik det er nå.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Apr 19, 2013 10:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flott :D De motorkoblingene der er forøvrig ganske gode også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Apr 19, 2013 11:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja hadde dem liggende etter å ha brukt dem i Pegasus tidligere. Fine til å begrense vibrasjon, tåler ganske mye kraft, og utskiftbare endestykker.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Apr 20, 2013 2:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
MAYDAY - Noen som har Turnigy eller SeaKing ESC programmeringskort? Hvis ikke er jeg litt ille ute mtp Jaguaren i dag...

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Apr 20, 2013 2:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hva med stikkeprogrammering?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Apr 20, 2013 2:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Tar ikke kommandoene på korrekt måte. Leste litt om det nå og dette er et gjennomgående problem på den ESC'en. Selv Turnigy hadde sagt at det var anbefalt med kortet. Status er at ene motoren nå kun beveger seg en retning på full throttle, mens den andre går i en retning men kan justeres turtall på. Forsøkt å justere tilbake, sette andre innstillinger, men den nekter plent å innrette seg.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Apr 20, 2013 2:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Tror det er gjengående problem med Turnigy. Jeg hadde samme problem for en stund tilbake.

Etter litt googling løste det seg.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Apr 20, 2013 2:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja samme stil programering, men andre menyvalg på min. Fire options der man kan ta forward eller forward/reverse, celler, cut-off og timing. Forsøker å sette første valget til nr 2 slik at jeg får revers, men selv om den spiller melodien når jeg velger nr 2 så settes det ikke i ESC'en. Dette kan ha et par årsaker, der det ene er om ESC kjenner igjen utslag på stikka. Egen setup for det, og den feiler hver bidige gang. Den gjenkjenner full throttle, men ikke senter eller revers.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Apr 20, 2013 3:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk det til! Ser ut til at nøkkelen er å avbryte hvis det kommer pip som ikke skal være der. Når man setter i batteri skal det komme 2 pip om man har full throttle, så venter man 5 sec på melodi som angir programmeringsmodus. Noen ganger kom det 2 pip, så 2 pip til, og så melodi. Da får man feil. Om man kobler fra batteriet må man vente noen sekunder slik at all spenning får tid til å forlate ESC, ellers kødder den enda mer neste gang. Etter det var det litt flaks for å komme rett inn, så velge og avbryte på rett tidspunkt slik at alt ble lagret. La spenning stå av 10 sec, koble på og teste. Nå har jeg linjær fram og bak på begge motorer. Bare å lade batteriene og teste i vannet. Håpe at ESC ikke trenger vannpumpe for å holde seg kalde!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Apr 20, 2013 9:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Da fikk Jaguaren sin første test med ny elektronikk. Motorene var beregnet ut i fra angitt turtall på gamle motorer opp mot de spesiallagede propellene. Det viste seg å være en grov feilberegning. På 50% throttle gikk båten fint i noen lunde skala hastighet, men på 100% tror jeg den kunne konkurert med Arowanaen min hvertfall. Bassenget ble plutselig veldig lite når jeg gav på! Fikk også stempel som årets fartsbølle. Ikke min feil at alle andre tøffer rundt i treige baljer! :D

Regulatorene fungerte fint og holdt seg på maks 30 grader. Motorene nådde 50 grader på det meste. Akseptabelt, men kommer til å se på om kjølingen kan utvides til å dekke motorfestene hvertfall. Ikke så lett å få god kjøling på outrunner motorer. Ellers har regulatorene dobbel tap revers som gjør det vanskelig å bruke til fornuftig navigering. Må se meg om etter andre regulatorer senere. Siden dette er billig elektronikk er det litt lettere å eksperimentere. Godt mulig jeg kommer til å se etter motorer med mindre kv av samme type som jeg har nå for å roe ned båten uten å måtte sette begrensning på utslag. Revers var litt slapp også når man skal kjøre motorene mot hverandre. Ønsker at båten skal danse rundt når jeg driver navigering, og det gjorde den ikke i dag. Mulig jeg skal se på OS eller Graupner regulatorer. De har dønn likt design som de dyrere Robbe regulatorene, og Graupner sine blir hvertfall produsert med tanke på skalabåter.

Fikk litt ekstra gnist til å bli ferdig med båten nå, så neste steg blir å få malt skroget ferdig slik at det kun er smådetaljene som gjenstår. Er ikke så fryktelig mye detaljer som mangler. Tenker en stol eller benk til fører på flybridge, sittegruppe på samme sted, gjøre ferdig lys, og se om det skal på noen småting på dekket slik at det ikke blir så nakent. Mangler også vinduer i skroget, en jobb jeg ikke ser fram til da tilkomsten er elendig på noen av dem. Kan heller ikke startes på før skroget er malt. Største jobben er nå uansett malingen.

Og dagens bilder av båten på vannet:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Apr 20, 2013 10:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehehe, treige baljer? Er vel et fåtall av oss som har tenkt på havhesten som en plass å kjøre hurtiggående greier :D
Men siden dette var første test med oppsettet, så er du tilgitt. Skjønner at det fort gjort å bli litt øsen når det blir litt power ute å går :D Det er en flott båt dette iallefall, jeg har alltid likt den. Blir moro å se den i fri utfoldelse på storevannet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Apr 21, 2013 12:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvilken batterispenning kjører du på i båten nå? Husker du sa noe om propellene dine også, har du en closeup av dem?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC