Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 3:44 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Man Feb 27, 2012 3:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Begynner så smått å jobbe på denne nå. Egentlig en ganske ren båt detaljmessig, så det burde ikke ta så mye tid å få den sjøklar i det minste.

De gamle akslingene var helt rustet, så de ble fjernet og satt inn nye. Neste steg er å få på plass ror, så kan jeg feste akterdekket.

Fant en tysker som har bygget samme båt, så her var det en del detaljer og informasjon å plukke opp. Greit å ha når det er en så skjelden båt, og jeg har lite deler og ingen instruksjoner. http://www.der-lustige-modellbauer.com/ ... ar-c66-118

Bilder fra før jeg begynte:

Bilde

Bilde

Og der jeg står i dag:

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tir Feb 28, 2012 12:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
I påvente av ror begynte jeg på overbygget. Her hadde jeg en del plastdeler, så det er bare litt tilpassing og liming som må til.

Bilde

Kommer til å legge til føringer for lys og kanskje roterende radar mens jeg er i gang.

Dekkene satser jeg på å legge treverk på. Om jeg ikke finner ferdige deksplater får jeg heller legge selv.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tir Feb 28, 2012 6:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Bare en liten logg for meg selv om motor data jeg fant.

Technical data:
Rated voltage: 15 V
Max input voltage: 20V
Rated current: 16 A
No-load speed at rated voltage: 14,600 U / min.
Idle Current consumption: 0.6 A
Load current, short-term: 23 A
Rated power: 114 W
Maximum power for a short time: P.max from: 200 W / P.max. at: 420 W
Maximum efficiency: 76%
Length: 84 mm
Diameter of motor: 42 mm
Wellendruchmesser: 5mm
Shaft Length: 22 mm
Weight: 350 g

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Feb 29, 2012 8:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Flybridge og overbygg begynner å nærme seg ferdig med grunnkonstruksjon. Litt pussing og fylling må til for å få en fin finish. Begynt å se på og planlegge hvilke fittings som egner seg. Rorene er også på plass, så nå skal jeg lage servo feste for å bli ferdig med denne delen. Driver også å ser på propeller. Motorene vil spinne på ca 12000 RPM ved 12V, og båten skal tilpasses ca skala fart. Jeg vet ikke hva denne er i virkeligheten, men skroget ser ut til å kunne tåle litt så vi får se.

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Mar 01, 2012 12:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Den bøyla ble faktisk ikke så verst allikevel. Jeg endrer mening nå når jeg ser den på modellen. Syntes den passet inn med resten av overbygget, og må si at jeg liker formen på denne båten mer og mer. Spesiell sak.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Mar 01, 2012 12:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Bøylen er ikke helt ferdig. Den skal være hul, så det kommer noen vegger og et tak på den etter hvert. Driver å ser på løsninger for å lage roterende radar der drevet er bygget inn i bøylen. Har en løsning, men jeg synes den er litt klumpete da motoren bygger 17 mm. Får se om jeg finner mindre motor eller en god måte å drive den på fra et annet sted.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Mar 01, 2012 7:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jeg har tenkt litt mer på radar system, og kommet til at jeg enten ikke kommer til å ha radar på båten, eller kjøre en disk type design. Kanskje jeg bare moderniserer opplegget og kun kjører GPS som navigasjon. Jeg kommer til å lage til noen antenner for radio og GPS på broa over flybridgen. For å ha mulighet til å lage til lyskaster lager jeg broa hul ved hjelp av tre lag plastplater, der den midterste er uthulet for å gi et par mm til ledninger. Får ikke lagt på siste laget før jeg har lyskaster på plass for å lage til ledningene.

Ellers har jeg drevet å tettet sprekker med Milliput, og kuttet ut hull i toppdekket til trapp ned. Trappa blir laget i plast. Rorservo er også på plass.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Mar 01, 2012 9:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
På tide med en flytetest for å se hvordan batteriplassering og type blir. Testet først med et stort 12V i posisjonen det virker som om det er beregnet ut i fra medfølgende deler, men jeg synes båten ble for framtung med dette. Det er begrenset plass lenger bak for stort batteri, og den optimale plasseringen hadde vert mellom motorene. Der er det for trangt. Jeg prøvde derfor med 2 x 2,9 Ah 12V batterier der jeg plasserte det ene på original plassering og ett helt bak i skroget. Resultatet ser dere på bildene. Båten blir liggende fint litt bakpå med ca 8,5 cm fra vannlinje til dekket, og ca 11 cm på baugen. Ser også fint ut mtp eksosene.

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Mar 02, 2012 1:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Det var spørsmål om lengde og bredde på båten når jeg var på Skala1 i dag, så jeg målte igjen.

Lengde 108,5 cm
Bredde 28 cm

Har laget trapp til flybridgen nå, og holder på å lime på plass rammeverket for en badeplatform på akterspeilet. Dette burde gi litt mer karakter til båten når alt er på plass.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Mar 02, 2012 2:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Stemte jo bra med hva du fortalte det. Jeg liker denne båten mer og mer. Blir spennede å se i aksjon :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Mar 02, 2012 2:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Lengde med badeplatform blir ca 112 cm ^^

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Mar 02, 2012 3:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Dagens arbeid er avsluttet. Rammen for badeplatform er på plass og de siste restene med lim holder på å tørke. Trappa er på plass, skal få rekkverk senere når jeg lager det for hele båten. Lyskaster er kommet på plass på flybridge og ledninger er trukket ned i kabinen. Har slått fra meg tanken om roterende radar på denne båten.

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Mar 02, 2012 1:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, du er helt rå på byggehastigheten. Jeg mener, det er enkelt å bygge bilbyggesett fort, men noe annet med båter. Skal jaggu si at du viser fingern til alle oss som finner på unnskyldninger for å ikke komme seg videre på prosjektene sine. Bra jobba :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Mar 02, 2012 4:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Bestemte meg for å få ferdig denne, så nå er stort sett alt jeg kan se for meg at jeg trenger i bestilling. Det blir laget til baugpropell selv om dette er litt overflødig på en tomotors båt. Bør gi gode finmanøvrerings egenskaper. Det meste av fittings er i bestilling med unntak av anker som jeg fortsatt funderer på form og størrelse på. Skal sikkert ha noen figurer på denne også etter hvert.

Det som stort sett mangler nå for å bli ferdig er plank til dekkene. Dette håper jeg å ha orden på og få bestilt i løpet av helga.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 12:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kuttet ut alle vinduer i skroget i dag. Var usikker på om jeg skulle gjøre dette, men hoppet i det og tenker å prøve å få til noe arti på innsiden slik at det ikke bare viser rot når man ser inn.

Overbygget er gått i malingsbåsen i dag for et lag med spray putty. Første gang jeg prøver denne, men den skal i utgangspunktet fungere som en tynn spray-on sparkel. Ser ut til å tørke rimelig fort selv ved lave temperaturer. Når denne er skikkelig tørr skal jeg pusse over og se om jeg er fornøyd.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC