Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 7:03 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Jun 17, 2012 8:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Vurderer å ta turen nedover sjølv den helga.. Hadde vore moro å fått med seg eit litt større båttreff :)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Jun 17, 2012 8:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Gjør det. Ta med noe å kjøre på frikjøringa etter konkuransen også. Jeg tar med Jaguar til konkuransen, men regner med å ta med Mystic til litt morro etterpå også. Om jeg får plass blir redningsbåten med og. Får se hva mer som er/blir klart, full fokus på Jaguaren nå.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2012 12:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Lakket bunnen igjen i går. Denne gang en mørk marine blå. Bildene blir nesten svarte, men denne fargen synes jeg er skikkelig lekker når man ser den i vanlig lys. Nå er det litt venting slik at det tørker, så blir det maskering og nytt lag med hvitt. Så tre dager til med venting før det blir enten en ny stripe langs vannlinjen, eller rett på klarlakk. Jeg har egentlig ikke tid til all denne ventingen med lakken, så det kan hende jeg må se på å lage meg et bakerom av ett eller annet slag. Bare det å få opp temperaturen med noen grader burde hvertfall kunne ta bort en dag med tørketid.

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2012 12:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Og en litt overdimensjonert ankervinsj :P Får se hvordan dette går, var hvertfall morro å lage den. Har 2 meter 4 mm kjetting som skal fordeles på hver trommel. Servoen er moddet til kontinuerlig gange.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Fre Jun 22, 2012 10:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Var en tur og kikket i Måløy i dag. De hadde ekstra åpent pga Måløydagene, og hadde en del tilbud. Fant ikke noe i tilbudsbunkene, men fikk tak i nye motorer, anker, livbøye, samt en kar til å kjøre båten!

Bilde

Har også stort sett bestemt meg for at båten skal få lyd etter hvert. Får begynne å se etter riktig lydmodul etter hvert.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Man Jun 25, 2012 12:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Begynte å preparere for å legge siste lag med hvitt på skroget i dag, men støtte selvsagt på et nytt problem. Robbe sparkelen jeg brukte rundt eksosutgangene slapp helt på ene siden. Ser stygt ut mtp å bli ferdig til neste helg. Båten blir kjørbar, men kommer ikke til å se ut fra dekket og ned. Tom for sparkel er jeg også. Får satse på å bli ferdig med alt annet og heller ta skroget på nytt senere, blir nok til at det meste må pusses nesten helt ned igjen for å få det jevnt. Nå må jeg få nye motorene i båten og testet det før helga kommer. Kanskje jeg kan få ankervinsjen inn også.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Man Jun 25, 2012 6:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Eg har sparkel om du trenger ;)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Jun 27, 2012 10:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ankervinsj og vannkjøling er på plass. Mangler slanger for å fullføre vannkjølingen, men håper at Smallsize har dette på lager i Bergen når jeg kommer ned dit. Skal sjekke i morgen. Vinduer er på plass i overbygget, så båten skal takle en byge eller to om det skulle komme. Trimflapsene er på plass, men jeg må få testet og justert dem før konkuransen begynner på lørdag.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Jun 28, 2012 12:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Tips, når man lager dobbel gjennomgang for vannkjøling i bunnen av båten, så husk på å plombere dem før man putter båten i badekaret for å teste vannlinja!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Tor Jun 28, 2012 1:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, kanskje bedre at du kaller det "note to self" istedenfor tips? :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Søn Jul 01, 2012 10:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk skikkelig mersmak av Bergenstreffet, så nå skal Jaguaren bli ferdig.

Under konkurransekjøringen i Bergen stoppet ene motoren opp etter første runde. Samme problem som med motoren jeg nettopp har byttet. Kjørte de to siste rundene med en motor, og det gikk greit, selv om jeg savnet muligheten til å vrenge båten om på femøren når jeg skulle snu for å bakke gjennom siste port.

Jeg har tatt å kikket litt mer på den motoren jeg tok ut i forige uke, og tror jeg har funnet problemet. Det ser ut til at hylsene som børstene sitter i er litt vel trange. Minus børsten henger seg opp i kanten, og må nok tas ut for å formes litt ekstra tenker jeg. Håper det gjør susen slik at jeg slipper å bytte motor igjen med en gang. Heldigvis veldig lett å få ut hele børste opphenget, bare å ta en tang og nappe ut hele festet.

Ellers fikk jeg messingstengene til siste del av rekkverket på fredag, så nå blir det lodding. Skal få skaffet sparkel nok til å bli ferdig med det igjen, så blir det å prøve å få lakket ferdig. Etter det er det lys og detaljer, men jeg ser lys i enden av tunnellen så snart lakken har fått festet seg.

Alt i alt var båten en fryd å kjøre navigering med. Massevis av krefter både fram og bak, godt fribord for litt bølger, fin å navigere med to motorer og baugpropell. Håper den faller innenfor en av de offisielle NM/VM klassene når jeg er ferdig. Mulig at baugpropellen ikke er lov, og at jeg har feil propelltype i forhold til ekte båt. Om propellene blir et problem kommer jeg til å bestille samme størrelse propeller men med litt annen form slik at de ser mer skalariktige ut. Vurderer dette etter hvert uansett for å senke farten ørlite granne.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Man Jul 02, 2012 12:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Motormysteriet er løst. På motoren som hang seg i Bergen var ene børsten kilt helt fast. Har nå byttet om på børster mellom tre av motorene slik at jeg har to som fungerer perfekt. Så nå håper jeg at ikke det problemet oppstår igjen med det første. Har og en i reserve der begge børstene er helt fine.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Man Jul 02, 2012 7:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jobbet litt mer med rekkverkene i natt og i dag. Flybrige rekkverket er ferdig loddet, må bare pusse litt. Rundt baugen er det et par utfordringer. Jeg skal ha en kant som går rundt 5 mm over dekket, og denne skal festes på rekkverket. Utfordringen her er å få det til å bli både fint og likt på begge sider. Etter dette er på plass gjenstår det bare å lage to porter og et par trapper, så bør den delen av jobben være ferdig.

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Man Jul 02, 2012 9:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Nais :)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Jaguar C-66
InnleggSkrevet: Ons Jul 04, 2012 12:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Etter å ha fundert en stund på hvordan jeg skal få en ok stålfarge på rekkverket kikket jeg litt rundt på forskjellige hobbylakk produsenters sider. Humbrol lager et utvalg metall look lakker der en av dem er Polished Steel. Denne videoen viser litt hvordan det fungerer: http://www.youtube.com/watch?v=cI0636tX8TU. Siden en liten boks med denne bare koster 15 kr er det vel verdt et forsøk.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 150 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC