Dato/klokkeslett: Tir Apr 16, 2024 9:06 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Ons Apr 25, 2012 12:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Denne uken påbegynner jeg reparasjon av noen modellskip som er transportskadet, og tenkte det kunne være greit å legge ut bilde av modellen her på forumet, da dette egentlig er en veldig flott modell. Den ruver ganske godt i byggelokalet, og har en lengde på 194.5 cm. Hvordan skadene har skjedd er jeg usikker på, men på den første modellen er det hovedsaklig ødelagte rekkverk, en knekt kran, og et helidekk som har løsnet. Litt annet småtteri er også skadet, men jeg regner med at det skal gå greit å få fikset dette. Litt pirk blir det jo, men moro og spennende med slike oppdrag. En god erfaring blir det uansett :D

Et par bilder:


Vedlegg:
CIMG3770 (800 x 600).jpg
CIMG3770 (800 x 600).jpg [ 116.4 KiB | Vist 10958 ganger ]
CIMG3778 (800 x 600).jpg
CIMG3778 (800 x 600).jpg [ 119.04 KiB | Vist 10958 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Ons Apr 25, 2012 6:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Dette var ikke akkurat småtterier nei :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Ons Apr 25, 2012 9:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Er dette en RC eller skalamodell? om det er en sånn skalamodell som pleier å stå i glass så koster disse vanligvis flere (!) hundre tusen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Ons Apr 25, 2012 11:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette er en skalamodell av skip som er under bygging, og som vanligvis står i glassmonter.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Fre Mai 11, 2012 12:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har fått kommet meg greit igang her nå, og fått reparert en del av de mindre tingene. Plattformen var det litt ekstra jobb med, for denne har et sammenlimt rammeverk av messingstenger, og noen var det vanskelig å påvise brudd i, selv om det er der. Bruker så langt superlim av forskjellig konsistens til reparasjonene, og det fungerer bra. Hovedkranen er snart ferdig reparert, men det muligens vanskeligste gjenstår, og det er å lage til rett fargekombo for lakkering og flekking.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Ons Mai 23, 2012 1:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Båt nummer to er kommet på benken, så nå begynner det å bli smått med plass der :D
Har fått festet mye av smådelene, men noe reparasjoner gjenstår. Litt greit å få sammenligne båtene seg imellom også. Har fått påbegynt blanding av farge, og det er kort fortalt et lite helvete å holde på med. Jeg ser egentlig at første bud blir å venne seg godt til lakksprøyta. Den har noen justeringer som jeg må få kontroll på. Her må jeg tenke "less is more"...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Lør Jun 02, 2012 8:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
På mandag forsvinner forhåpentligvis begge båtene jeg har inne nå, og da gjenstår det bare en. Jeg har fått blandet en farge som jeg kan bruke til flekking nå. Den er en liten anelse mørkere, men jeg går ut fra at den vil lysne littegrann, og da blir det bra. Hovedkranen på den ene båten er nå forsterket og fastlimt igjen, samt noe rekkverk og andre smådeler. Plattformene er nesten helt reparert nå, men det gjenstår å lime dem på båtene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Man Jun 04, 2012 12:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld hadde jeg meg en god økt på begge båtene, og plattformene er nå på plass. Det har vært ganske mye å reparere på dem, for ikke å snakke om all jobben med å blande maling og flekke over skadde partier. Skal bli godt å få bort jævelskapen, slik at jeg kan få begynt på noen andre jobber som enkelte har ventet på i lang tid.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Man Sep 10, 2012 4:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her har det skjedd litt mer nå, så jeg kan jo slenge inn en oppdatering. Visningen av alle de reparerte båtene gikk fint, og arbeidet ble godkjent. I ettertid så har en av båtene vært med på en messe i stavanger hvis jeg ikke husker feil, og denne har blitt transportskadet på nytt. Så jeg får en av båtene tilbake for en ny reparasjon. Det morsomme er jo at denne båten nå blir plassert på stuebordet her hjemme :mrgreen:

Fordelen med dette er jo at jeg kan jobbe mer på den enn før, og i tillegg kan jeg studere skroget litt nærmere og kanskje ta en serie med detaljerte bilder i tilfelle det trengs noe dokumentasjon til senere byggeprosjekt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Man Sep 10, 2012 4:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Husk å ta deg godt betalt. De er tydeligvis fornøyd med arbeidet og er kanskje mer avhengig siden du er den eneste(?) i byen som driver med sånt. Bare tenk hva det koster å sende den til en evt. annen plass for reperasjon ;)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Man Sep 10, 2012 4:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, ja det kan du si. Når jeg fikk båtene sist, så var opprinnelig plan å hente en kar utenlands fra, mener STX sa at bare flybillettene kom på ca 30 000,-. Skjønner godt at de velger alternativ reparasjon da. Skal ta meg betalt ja, men dessverre blir det sikkert på lik linje som med andre reparasjoner. Var nå jeg skulle hatt en tusenlapp for timen :D Men det går noen timer med pirkearbeid og utbedring på slikt, så det blir jo kroner av det også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Technip Deep Energy
InnleggSkrevet: Søn Sep 16, 2012 12:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har kommet godt igang, og reparert en del av småtingene som var skadet. Men denne gangen har det oppstått litt mer problemer. Denne båten ble sendt ned til en messe i stavanger, og på veien dit ble den transportskadet. Jeg er rimelig sikker på at glassmonteren som båten lå i har vært åpnet der, for det mangler litt for mange deler når jeg nå har fått sett over sakene. Dette betyr jo at det blir flere deler som må lages, og da spørs det hvordan man skal lage jævelskapet. Det mangler en god del av helikopterplattformen på dekk, og dette er en veldig synlig sak, så da kreves det litt gjennomtenking når det skal lages en ny. Egentlig håper jeg at delen ligger her i florø, jeg får høre hva de sier over helga.

Det ser forøvrig ut som at båten har fått seg en god smell. Hovedkranen på denne var knekt forrige gang også, og da var kranen bare forankret med en plastaksel til skroget. Ved forrige reparasjon, så borret jeg bort plastakselen, og monterte et aluminiumsrør ca 7 cm opp i kranen, og ned i båtskroget under dekket. Inni dette alurøret la jeg en like lang pianotråd, og så limte jeg kranen fast. Når jeg mottok båten denne gangen, så hadde kranen holdt seg oppreist, takket være pianotråden. Men aluminiumsrøret var revet av på midten. Det skal litt til for å gjøre dette, når alurøret var tilpasset hullet i skroget og kranen, og pianotråden var tilpasset alurøret. Altså satt alt tight sammen, og var i tillegg limt. Da forstår jeg hvorfor helikopterplattformene har falt av alle gangene.

Modellen ruver iallefall godt i stua, men det er veldig koselig å kunne sitte å jobbe med slikt samtidig som at en tar seg ei lørdagspils :D


Vedlegg:
deep energy.jpg
deep energy.jpg [ 70.67 KiB | Vist 10753 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC