Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 7:17 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Søn Jul 01, 2012 8:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
En av de siste modellene jeg begynte å bygge på selv under gamle Flora Modellklubb var en skala modell av en livbåt kalt Atlantic 21. Denne ble produsert av et selskap som heter Lesro. Modellen gikk ut av produksjon for mange år siden, men min har blitt stående i garasjen siden den gang. Modellen var egentlig ikke langt unna å være ferdig. Det aller meste er satt sammen, men må nok gås over og pusses litt på. Akslingen var selvsagt ikke spesielt god, selv om selve den gjennomgående delen faktisk var helt rustfri. Akslingen var uansett feil lengde, så den måtte ut. Denne modellen er beregnet på en motor i baugen og en aksling som går gjennom nesten hele båten. Ror funksjon er skapt av to outboard motorer som henger bak. Dette er bare plastkopier og har ingen annen funksjon. Jeg kunne godt tenke meg å finne fungerende outboard motorer som passer på, men så langt har de jeg funnet vært for store. Det kan og bli problematisk med plass i båten til styring for mer enn en motor, for ikke å snakke om batteri.

Båten er skala 1:12, så denne hadde vert super til å putte på en henger bak lastebilen. Lengde er ca 56 cm og bredde 19,5 cm.

Det følger med en fører, men han mangler en arm. Mulig jeg greier å lage denne selv av balsa eller lignende.

Tenker jeg skal la denne stå på benken mens jeg jobber med Jaguaren, så får jeg fundere på diverse løsninger for elektronikk, og lage en liste over ting som må pusses over.

Bilde

Bilde

Her er to videoer av ferdige modeller. Den første synes jeg går litt i sakteste laget, mens den andre er rundt der jeg kunne tenke meg å ende.



Denne har faktisk børsteløse outboard motorer, så jeg må kikke rundt for å finne tak i disse.


_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Lør Jul 07, 2012 2:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Har jobbet med denne de siste kveldene, ryddet opp i gammelt rot, fjernet tonnevis med overflødig lim, sparklet og pusset på steder med feilkutt, etc. Begynner å komme seg. Mens jeg har gjort dette har jeg tenkt en del på motorisering. Det jeg kunne tenke meg var å bytte ut de medfølgende plastik påhengsene med børsteløse varianter slik at det faktisk ble påhengsene som sto for framdrift. Desverre er det ikke noen påhengser som er små nok til denne båten, og om jeg skulle kjøre to stk hadde jeg ikke hatt plass til all elektronikk og batteri tror jeg. Det å ha motor med aksling som på en vanlig båt føler jeg blir litt feil, men jeg begynte å tenke på out-drive eller vannjet i stedenfor. Dette blir jo egentlig en modernisering opp til slik større RIB båter er i dag. Kikket litt på Graupner sin Mini Jet drive, og denne tror jeg skal passe fint inn. Her er en video av en kar som har puttet en slik inn i en annen liten båt. Flytte greit på seg, og ser veldig morro ut å kjøre.



Motor følger ikke med i settet, men jeg tenker en liten børsteløs sak kanskje gjør susen.

Ellers har jeg en tre-fire forskjellige malings tema i hodet. Er stort sett gått bort fra hvordan denne hadde blitt levert fra fabrikk til redningsselskaper eller annen slik bruk, men heller gå for noe litt nærmere hjemme, men fortsatt redningsbruk. Må kikke litt på lakker før jeg gjør den endelige bestemmelsen :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Lør Jul 07, 2012 5:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Og her er status i dag etter 3-4 dager med chipping av gammel lim, påføring av sparkel og pussing. Fortsatt en del sparkling og pussing igjen, men det kommer seg betraktelig.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Målt litt på vannjetten og jeg tror jeg skal greie å presse den inn. Høyden blir et lite problem, den er ca 1 cm høyere totalt sett enn dybden er i skroget. Dette fikser jeg med å bygge på en liten motorkasse bak førerkonsollen. Ellers blir det å lage eller kjøpe litt flere detaljer å putte på båten. Gamle utgangen for aksling blir selvsagt fjernet.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Tir Jul 10, 2012 8:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Denne såg artig ut! Blir bra med båt på hengar etter lastebil :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Søn Jul 15, 2012 8:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Etter mye leting fant jeg endelig en butikk som hadde Graupner Mini Jet Drive 2349 på lager. Det er litt rart at ikke flere hadde den inne, står på lager på Graupners egne sider. En tysk butikk hadde den heldigvis.

Tenker også litt på motor å putte i den. Mulig jeg ender opp med å prøve en børsteløs på 3900 KV. Så video av en med 4200 KV. Dette er selvsagt alt for mye, men jeg har en slik motor liggende. Ellers blir det mest sannsynlig en Graupner 500 Speed E eller lignende på rundt 20000 RPM.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Søn Aug 05, 2012 12:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk vannjeten for noen dager siden, og innimellom å være med på Våt Moro har jeg jobbet litt med å få den på plass. Måtte endre på akterspeilet for å få det til å passe. Akterspeilet gikk innover nede, men jeg måtte ha det flatt for å plassere vannjeten. Nå er selve turbin mekanismen på plass, mangler motor. Har en liten børsteløs outrunner jeg kunne tenke meg å bruke, men det er ganske mye arbeid å tilpasse festet. Driver å tenker på løsninger for dette. Alternativet er å gå for det som er beregnet, en Graupner SPEED 5000 motor. Kommer til å vurdere begge løsninger. Skal kutte litt i dekket for å lage en motorkasse over turbinen for å føre styrestagene der.

Driver også å ser på bedre måter å feste dekket på. Liker ikke patenten som er ment da den gjør det vanskelig å få det skikkelig vanntett. Siden jeg har hevet akterspeilet mens jeg rettet det ut vil det ikke være like kritisk å få det vanntett som det var med det originale dekket, men om jeg får til noe uten å redesigne båten vil jeg nok gjøre det.

Håpet nå er å kanskje kunne få funksjonstestet båten til Eikefjord. Må se på om jeg kan mikse litt på radioen slik at motoren alltid går forover om det er revers eller ikke, og at revers flapsen slår ned når jeg trykker revers. Så da må regulator og en servo mikses eventuelt. Alternativ er å ha revers flaps på en egen bryter og bare slå denne ned ved behov, og bare kjøre motor en retning langs hele gassutslaget på radioen, noe ala det jeg gjør på lastebilen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Man Aug 06, 2012 8:33 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 224
Bosted: Florø
Denne husker eg. Skal bli artig å sjå den igjen og på vatnet 8)

_________________
Torstein Hamrebø
Tamyia TB-02, Lotus Elise (el-bil)
Tamiya DF-02, Rising Storm (el-bil)
Tamyia Scania R620 (trailer)
HPI Savage 3.5 (fuel bil)
Skyartec, Cessna 182 (el-fly)
Aero-naut, Princess (el-båt)
Aero-naut, Diva (el-båt)
Beili Phoenix (seilbåt)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Tir Aug 14, 2012 9:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kjøpte et par servoer i dag. Ble normal size selv om jeg ønsket meg mini. Tror jeg får det til å fungere alikevel. Byttet fra børsteløs Leopard motor til en vanlig sølvkanne jeg hadde til overs fra lastebilen. Testet i badekaret og det ser ut til å bli greit med trøkk alikevel. Får se hvordan den strekker på beina når jeg får den på vannet. Båten var vanntett og ting fungerte fint. Mangler overføringer for styring og revers nå for å få den kjøreklar. Ellers er det litt av en jobb å få den vanntett fra oven. Har deksplate og div detaljer som skal på, men må finne en veldig tynn pakningslist til kanten.

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Tir Aug 14, 2012 9:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ble jo bra dette da :D
Kan hende jeg kan hjelpe deg med tynn pakning, jeg har liggende en u-profil pakning et sted som er tynn og fin. Litt usikker på hvilken eske den har havnet i fra butikken, men skal finne den en dag :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Tir Aug 14, 2012 10:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fått på styrestag. Tenkte på å bruke de gode festene du har Kåre, men tok noen 1 mm stålstag som var passe fleksible. Det er så pokkers trangt her at jeg må ha litt fleksibilitet for å få utslag. Ting fungerer hvertfall fint utenom en ting. Jeg får ikke nok utslag på AUX utgangen med Spektrum DX3R radioen. Satt utslag til 150%, men trenger nesten dobbelt så mye utslag for å få revers flapsen langt nok ned. Noen ide om hvordan jeg kan få det til? Ikke plass til større hjul. Muuuulig jeg greier å få styrestaget på andre siden og kan få et par mm mer på revers flaps krysset, men tror ikke det blir nok.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Tir Aug 14, 2012 10:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk det til å fungere! Flyttet styring over, har vel kanskje 1 mm klaring til dekselet på den siden :P Fikk på et litt større kryss på revers flaps og den gir nok utslag nå. Har cruiset rundt i badekaret litt og testet. Alt funker fint. Litt tilvenning med hvordan bakking fungerer, men denne blir morro å få på litt større vann. Bare lage til resten av dekket og dekselet nå, så er det bare lakking igjen.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Tir Aug 14, 2012 11:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Så ikke dette før nå, bra at du fikk det til. Bare for nysgjerrighetens skyld, var totalutslaget på AUX mindre enn totalutslaget på f.eks styring?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Tir Aug 14, 2012 11:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Så ikke dette før nå, bra at du fikk det til. Bare for nysgjerrighetens skyld, var totalutslaget på AUX mindre enn totalutslaget på f.eks styring?


Mye mye mindre.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Tir Aug 14, 2012 11:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er det en innstilling som står feil. Du har også valget mellom typen bryter i menyen. Blant annet lineær eller 2P om jeg ikke husker helt feil. Muligens det står noen mix på også. Det er iallefall fullt mulig å få samme utslag som de andre kanalene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Lesro Atlantic 21
InnleggSkrevet: Tir Aug 14, 2012 11:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Bruker 2P på en ren av og på bryter siden det bare er to innstillinger. Ingen mixing på. Kan ikke velge linjær på den bryteren, men har ikke brukt for det heller.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC