Dato/klokkeslett: Tir Apr 23, 2024 9:47 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bygging av Frøya?
InnleggSkrevet: Tir Feb 05, 2013 2:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har en kunde som har påbegynt bygging av Frøya fra Wisløff Modellbåter, og han har et spørsmål i den sammenheng. Kjølen limes jo på plastskroget, og dette har kunden gjort også, men så kommer spørsmålet om hva folket gjør med tanke på sparkling? Trekjølen har jo en overgang til plastskroget, og hvilken type sparkel er det normalt å bruke der? Dette er en båt som skal kjøres i saltvann.

Jeg tenkte også at det kan være en mulighet å bruke medium zap? Denne limen funker bra på den type plast som skroget er laget av, og vil nok kunne flyte fint ut om en holder båten i rett posisjon ved liming?

Dere som har bygget Frøya, kom gjerne med tips :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Bygging av Frøya?
InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2013 2:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det kom et spørsmål til her :D
Når man skal sette sammen skrog mot dekk, er det normalt at dekket må tilpasses en del på Frøya? Kunde forteller at dekket er for langt og for bredt.

Jeg vet at på noen båter er det slik at skroget skal utvides til å passe dekket, men jeg vet ikke hvordan dette skal gjøres på Frøya. JPO eller King Hauler, kan dere bekrefte eller avkrefte?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Bygging av Frøya?
InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2013 4:01 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 21
Jeg brukte Biltema sin tokomponent sparkel. Den er beregnet på plast og er lett å slipe, men lukter noe helt forj..... Kan egentlig bruke hva som helst av tokomponent sparkel som er beregnet for plast.
Dekket må tilpasses både i lengde og bredde, men ikke ta av for mye da det skal være litt trangt. Lykke til


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Bygging av Frøya?
InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2013 4:10 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 21
Bør være litt forsiktig med å sparkle over vannlinjen vist du bruker den beisen som er levert med settet, dette pga fargeforskjellen på skroget og sparkel. Beisen er jo ganske transparent


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Bygging av Frøya?
InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2013 8:31 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Eg brukte robbe sin sparkel mellom trekjølen og skroget. Fyllte egentlig berre hulrommet som blir der kjøl treffer stevn, og akterstevn. Dersom ein skal jamne ut overgangen mellom skrog og kjøl, blir det veldig mykje sparkling. Eg har ikkje gjort dette på min. Det kan være greit å water-proofe tredelane før montering, blir vanskelig å komme skikkelig til etterpå.
Når det gjelder dekket, pussa eg nok av litt, men ikkje mykje. Det passa rimelig bra. Man må huske på at det er litt spring i dekket, og dette "spiser opp" litt av lengda når det er på plass.
Man skal være litt forsiktig med mykje zap-lim i slengen, fordi plasten i skroget blir veldig sprø av denne limen. Eg malte forøvrig skroget med møbel-lakk i teak farge, i staden for den beisen som følger med. I hekken over vannlinja limte eg på ei forstering på innsida, av litt skrap-abs. Limte dette med stabilit. Veit det er mange som ikkje likar denne limen pga fargen, men i sammenheng med abs-plast er denne i ei klasse for seg.
Lykke til med bygginga, og så må du legge ut mykje bilder...

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC