Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 8:33 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 225 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tir Jul 28, 2009 8:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Da har jeg omsider brutt sammen og kjøpt en TC 31. Det bar rett hjem med den nye pakken og ut av eska og opp på arbeidsbenken. Her ble motoren dissekert og sylinderforingen fikk den obligatoriske omgangen med dremmel fres der portene blir konet i underkant og luft/fuel blandingen blir styrt vekk fra eksosporten ved å frese inn styrekanaler. Foringen blir også slipt kvass hele veien rundt i underkant slik at luft/fuelblandingen slipper å stange mot en tykk kant og bli bremset. Forgasseren tenkte jeg også å bytte til en større, men det var litt ukurant dimensjon på hullet der forgasseren sitter, så jeg ga meg på det, for denne gang :wink: Mulig jeg forer opp littegrann og smetter nedi en ASP 52 forgasser etterhvert.
Eksosmanifoldet var 50% tett ved inngangen rett etter motoren pga sveis som har slått igjennom. Dette ble fin mat for Dremmelen og ble riktig så bra og jeg fikk nok MYE effekt bare der :)
Så ble den "våte" delen av skroget pusset matt med fint sandpapir for å slippe vannet bedre. Helt glattpolert overflate ned mot vannet vil gi en sugeeffekt som bremser båten. Altså drit i den blanke fine finishen og prioriter fart 8)
Propellen ble polert noenlunde (skal heller ikke være totalt blankpolert) og kvesset skarp. Det var vanskelig å få balansereren til å funke pålitelig med så liten propell, så jeg satser på at den er noenlunde i balanse.
Flexakslingen ble smørt inn med svart molygrease som har meget god vedheft evne.
Roret fikk seg en omgang med baufil og hele den delen som stikker forran akslingen ble saget vekk i hele rorets lengde. Dette for å forhindre at båten vil føles som å kjøre fort med gaffeltruck (ikke god å styre) Det ble samtidig kortet ned med 5mm, mange anbefaler å ta 9mm, men jeg begynner med dette og ser det an litt. Etter sagingen ble roret grovslipt på fin smergelskive og deretter ble det kvesset på bryne til det ble skarpt som en kniv, tenkte å ta det så langt at jeg kunne barbere hår slik jeg pleier når jeg kvesser kniver, men gadd ikke å ta den helt ut :oops:
Styreservoen ble byttet til en som drar 10 kilo, resten av radioutstyret skal få en sjangse og om det er rævva så blir det vel 2.4 her også
Batteriet i starteren ble ikke 7.2v nikkelmetallhydrid, men selvsagt 7.4 lipo og det funker kanon. Har hatt fyring på motoren og den startet på første omdreiningen og gikk fint, men meget rikt. Jeg lot den gå kun i 10-15 sekunder så fikk den kjøle seg ned før den fikk seg 10-15 sekunder til. Jeg lot den ikke oppnå driftstemperatur fordi jeg er redd o-ringene i toppen kan ta skade når de ikke er omgitt av vann. Nå er den igrunnen klar for å kjøres inn på vannet.

Jeg burde tatt litt bilder av denne prosessen, men det hadde sinket meg mye og tid for meg selv er det ikke for mye av lenger. Jeg hadde lyst å bli klar til i morgen i tilfelle det blir en anledning til å prøve sakene da.

Alle de tingene jeg har utført er kjente mods som virker, og gjør båten bedre og raskere. Jeg har forsket og lest om dette på store forum i lang tid og følte at nå måtte jeg også ha denne båten og jobbe litt med den og optimalisere ting.
Det neste blir å bestille seg en Octura M445 propell og muligens et nytt ror med pickup slik at jeg kan fjerne den originale vann pickup`n som skaper ekstra vannmotstand.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Tir Jul 28, 2009 9:28 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tir Jul 28, 2009 9:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dritbra. Er imponert over hvor fort du får gjort sakene. Men det går vel på bekostning av finishen vel? Kanskje jeg må ha meg en slik etterhvert også.... :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tir Jul 28, 2009 9:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Neida, finishen er som den skal være den, altså ikke helt speilblank :wink: Det gjelder forsåvidt både propell, skrog og portene i foringen. Du vil ikke kunne se at jeg har gjort noe som helst med båten uten å kikke veldig nøye etter 8) .Det er nok ikke mange som pusser med sandpapir på en 10 minutter gammel båt som er blank og fin :lol: Her hermer jeg etter de som kan båt og har drevet hardcore i lang tid. Det er merkbart glattere på de pussede områdene enn de blanke når man drar en finger langsetter, det samme vil skje i vannet. At tingene kommer til å funger bedre nå enn rett ut av eska er jeg ikke i tvil om. Det eneste jeg angrer på at jeg ikke tok bilde av er eksosmanifoldet innvendig før jeg åpnet det med fresen, DET skulle du ha sett :shock:

Jeg glemte å nevne at jeg også pellet ut kobbershimmen under toppen slik at det er kun den i aluminium som er tilbake. Da skal kompresjonen være passe for å kjøre opptil 50% nitro.

Jeg skal kjøre inn på normal fuel og så fylle på 45% når jeg begynner å kunne utnytte den fuelen.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tir Jul 28, 2009 9:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det blir spennende å se ja. Bare dumt at du som vanlig ikke har noe å teste i forhold til.... :lol:
Kanskje jeg bare MÅ kjøpe en selv for å få sammenligningsgrunnlag, det hadde vært utrolig artig å se hvor mye fortere du klarer å få den til å gå.

Du skulle allikevel tatt bilder.. :evil:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tir Jul 28, 2009 10:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har ikke tolmodighet til å tulle rundt med en dønn original en, dessuten koser jeg meg med å bli godt kjent med mekanikken, men jeg vet omtrent hvor fort de går rett ut av eska, ca 32-34 miles. Dette er det mange som har rapportert så jeg går ut ifra at det stemmer greit. Hvis min kommer nærme eller bikker 40 miles så er jeg i rute. De som kjører OS 46 motorer i denne båten klarer å bikke 50 miles, men det må en hel del jobb og fininstillinger til for å klare det. Man må slite hardt for hver eneste ekstra mile man vil oppnå :(

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tir Jul 28, 2009 10:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Haha

Er vel ikkje mange som plukker båten fra kvarandre og gir den en sånn omgang rett ut av eska :P

Men har man peiling er det vel ingen grunn å la være :D

Har faktisk tenkt på ror med inntak sjølv til den store båten min.. Såg på RCU at det var bra anbefalt med tanke på styreegenskapane til båten..

Men gratulerer så masse med ny båt :D

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tir Jul 28, 2009 11:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Du fåt starte opp kjerra di en dag det er fint på sjøen. Så kan vi måle eksakt hvor fort den går. Du kan hoppe ombord til meg så kan jeg kjøre ved siden av og se på GPS'n :mrgreen: Nå har jo jeg også trimma båt i kveld, så vi kan jo se om det også har gitt utbytte :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 12:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kan ikke dere bare sette opp regnestykket deres da? Så slipper jo dere å ta båten på vannet :lol:
(og bare for sikkerhets skyld, sammenligne regnestykket med GPS? :lol: :lol: :lol: )

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 12:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Godt poeng!! vector rekner vel med en slipp tilnærmet null så lenge det går i hans favør hehe! Jeg har en slipp på ca 11% på 200 hester'n så kan han jo kalkulere 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 9:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har bare 5% slipp på min TC :roll: Jeg kan klare å få slippet på skjærgårdsjeepen din ned i 9% hvis jeg får gå amok med sandpapir på båten din og :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 12:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Jeg har bare 5% slipp på min TC :roll: Jeg kan klare å få slippet på skjærgårdsjeepen din ned i 9% hvis jeg får gå amok med sandpapir på båten din og :lol:



Heheh....ehhehe......meget bra... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 3:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Jeg har bare 5% slipp på min TC :roll: Jeg kan klare å få slippet på skjærgårdsjeepen din ned i 9% hvis jeg får gå amok med sandpapir på båten din og :lol:

Kjempegreier!! Da vet jeg hvem jeg skal ringe til, neste gang jeg slipper og skal legge på nytt bunnstoff 8) 8) 8) og blir det ikke bra så er det bare å begynne på nytt vector :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 3:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det ble vel ingen test av båten idag Vector?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 4:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Åh neida, nå når jeg har fått meg båt så kom jo høsten over oss på dagen :evil:

MEN, jeg har nyttet dagen godt og filt og tilpasset en ASP 91 forgasser som nå sitter pent på plass der den originale lille pingleforgasseren satt 8)

Jeg tenkte at når OS kan bruke 10mm Hyperforgasser på sin .21 båtmotor, så kan vel jeg iallefall bruke en 9.5mm gasser på min .32 motor. Det ser iallefall harmonisk og riktig ut, istedenfor den restriktive originalen :)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 10:08 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
Grattis.

Flere med båt er gøy. Gi en lyd om du skal ut en dag så blir eg med. Har alltid nylada batteri i Formulaen :wink:

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 225 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC