Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 9:07 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 225 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 7:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg var tom for store forgassere, men i dag kom endelig en ny ASP .91 forgasser i posten. Den passet som ei kule på den nye STS .28 marine motoren. Jeg har nettopp hatt den igang for første gang, lettstartet og går fint 8) Bare varmet den opp og stoppet den igjen, dette skal jeg gjøre noen ganger (heat-cycling) slik at ting setter seg skikkelig før jeg lar den jobbe litt.

Jeg har nå totalt slanket bort 500 gram startvekt på båten og det burde også utgjøre noe, blir meget spennende å se hva dette klarer å prestere på vannet til våren.

Nå får jeg ta meg et par kalde i helga og finpusse noen propeller så er alt klart for race :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 8:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har du noen målsettinger eller antakelser for hastighet?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 8:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Målet er vel egentlig bare å slå 45 miles som jeg oppnådde med originalmotoren. Det burde gå siden denne skal være en del sprekere og båten er lettere, men det kan komme til å koste en del tid og eksperimentering med propeller og prop. høyde og muligens forskjellige piper og headerlengder. Jeg jobbet mye og lenge med forrige oppsett før jeg endelig følte at det ikke var mulig å skvise mer ut av det. Håper på bra båtvær etterhvert for dette gleder jeg meg til.

Reserveplan er å knalle til med splett ny OPS 45 med ferdig avstemt pipe (3.5 hk) :shock: Har fått en ok pris på dette her til lands. Med denne motoriseringen blir det helt avsindig nesten uansett propell eller høyde, sikkert langt mer fart enn skroget har godt av :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 9:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Du vil trenge denne. Når min blodtrimmede marinemotor sparker til på det ultralette skroget mitt, må gudene være med deg.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tor Feb 10, 2011 9:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Heh? Har du en marinemotor?? Nei vent nå litt, er det den ASP fly/wannabe marine motoren din du sikter til, den som sikkert ikke er god for mer enn 10 000 rpm? :oops:

Med den skjærefjøla som du kaller skrog så tror jeg du trenger gudene for deg selv, vi har jo sett tidligere hvordan den oppfører seg................... i luften og opp-ned i vannet, muahhahahahahahaaaa :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Tir Feb 15, 2011 11:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nå er Thundercat`n helt ferdig og flytende dynamitt til motoren er bestillt, bare synd det er litt lenge til båtsesong :cry: Nå må våren komme for jeg er så spent på resultatet :?:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Apr 23, 2011 9:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yess, da var første test og innkjøring av STS 28 i TC 31 unnagjort. Var ikke bra forhold på Storevannet i dag, så det ble ikke dratt skikkelig på, men det virket meget lovende, tror det er bra med guffe pålur i denne rakkeren :P Meget lettstartet og stille motorsystem dette her, og pålitelig gange. Håper det blir en del mer power etter innkjøring og justering av kompen enn Dynamite motoren hadde 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Man Apr 25, 2011 11:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har sikkert spurt om dette før, men er det en dårlig ide å kjøre inn motoren på land? Det er ingen problem med vannkjøling, men belastningen på propellen bør vel kanskje være til stede?

Jeg har en balje jeg kan plassere båten i også, er ikke dette en mulighet for å gjøre de første justeringene før en kaster båten på vannet? Hadde jeg hatt ubegrenset med tid, så hadde noen økter på storevannet vært veldig fint, men hvis det er mulig å gjøre dette mer effektivt så er det veldig interessant.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Fre Mai 13, 2011 11:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
oj, denne så jeg ikke før nå. Innkjøring uten belastning vil ikke gi ønsket resultat eller korrekt stille på nålene. Oppi en balje vil kanskje funke greit på lave turtall. Jeg foretrekker å kjøre inn på full pinne, men litt for rikt på nåla og da er det enkleste å bare kjøre båten på vannet.

De aller groveste justeringene gjør jeg alltid på land uten kjøling, stiller kjappt inn tomgangsnåla for sikker tomgang og trottling. Setter så hovednåla slik at motoren er tydelig rik ved fullt gasspådrag (Blipper da kun raskt på gassen) Da har jeg et greit og stabilt utgangspunkt for å starte kjøringen, så rett uti vannet med den

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 12:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
oj, denne så jeg ikke før nå. Innkjøring uten belastning vil ikke gi ønsket resultat eller korrekt stille på nålene. Oppi en balje vil kanskje funke greit på lave turtall. Jeg foretrekker å kjøre inn på full pinne, men litt for rikt på nåla og da er det enkleste å bare kjøre båten på vannet.

De aller groveste justeringene gjør jeg alltid på land uten kjøling, stiller kjappt inn tomgangsnåla for sikker tomgang og trottling. Setter så hovednåla slik at motoren er tydelig rik ved fullt gasspådrag (Blipper da kun raskt på gassen) Da har jeg et greit og stabilt utgangspunkt for å starte kjøringen, så rett uti vannet med den


Thanx, får prøve dette. Venter på ny tigerdrive nå, så jeg får bare vente til ny ankommer. Hadde bare vært veldig enkelt for meg å tatt båten oppi en balje utenfor døra på hobbyrommet :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 9:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
I dag formiddag var det igjen perfekt på Storevannet og jeg fikk kjørt Sirio .27 byggymotoren som jeg puttet inn istedenfor den nye båtmotoren som jeg blåste til pises i går. En ting er sikkert og det er at luftkjølt bilmotor i båt funker som gull 8) Båten gikk som bare det den, og null problem med varmgang, faktisk så var toppen kaldere enn den pleier å være i bilen. Denne motoren får stå i båten så lenge den varer, og såpass godt som den gikk på første forsøk så er det absolutt verdt å jobbe videre med oppsettet (propeller, trim høyde, header lengde........)
Uten å vite det sikkert så vil jeg tippe at jeg var oppe i omtrent det samme som jeg oppnådde i fjor etter mye eksperimentering, rundt 45 miles.

Lettstartet med belte, stabil og fin gange med null utilsiktede stopp gjorde denne turen på vannet til en sann glede. Tror jeg kommer til å fortsette med bilmotor i denne båten, bare om å gjøre å finne ut nøyaktig hvilken av de uendelig mange bilmotorene som er den aller råeste :twisted:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 11:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
YESS!! Suksessoppskriften er funnet på TC31.
I dag før frokost drog jeg atter en gang på Storevannet under perfekte forhold for å teste ut oppsett i båten.
Denne gang ville jeg prøve et annet bilanlegg, nemlig Jammin JP-1 og det ga vesentlig mer fart og power enn de tre andre eksosanleggene jeg har testet (Hattori og 0702 Big-Bore bil-anlegg)
I dag gikk båten akkurat så fort som den takler, den fløy bortover med et mongolid turtall på maskinen og tre ganger var den i ferd med å tippe rundt pga løft i baugen :shock: Heldigvis var vannet så flatt og fint i dag at det var mulig å "lese" dette før katastrofen inntraff og slakke på litt, jeg kunne ligge heeeeelt på limiten av hva skroget tåler av fart. Jævlig artig 8)
Siden jeg kjører med luftkjøling nå så fjernet jeg røret som tar opp kjølevann og fikk mye ryddigere kjølvann bak båten med mindre sprut ut til sidene. Dette røret streker nok mer enn hva jeg tidligere hadde trodd :idea:

Oppskriften lyder: Sirio .27 Race buggymotor, ASP .91 forgasser, Octura M445 propell, Rapicon 60%, Jammin JP-1 in-line eksosanlegg

Blir artig å få målt dette, men at det må være ny pers tror jeg på :P

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Man Mai 16, 2011 12:09 am, endret 2 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 3:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har du enda ikke fått noen nye måledata? Du må jo huske det, for hvis noe går galt med båten når du for en gangs skyld tar med radaren, så hjelper det jo ikke å si at den gikk fortere sist gang :wink:

Er det lenge siden du har bytta batteri i måleren forresten? Jeg begynte å få rare målinger på min, cupraceren hadde hvert løp over 100km/t :mrgreen: (denne ligger normalt på 30km/t )

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 6:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
tippe rundt pga løft i baugen

Vi andre kaller dette å få båten i plan. Det kan se skremmende ut for folk som er vant til å tøffe rundt i 5-6 knop :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tuning av ny Thunder Cat 31
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 8:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Har du enda ikke fått noen nye måledata? Du må jo huske det, for hvis noe går galt med båten når du for en gangs skyld tar med radaren, så hjelper det jo ikke å si at den gikk fortere sist gang :wink:



Får ikke til å kjøre og måle samtidig når jeg er alene :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 225 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC