Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 7:37 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 1:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Klarer og klarer, jeg har ikke fått svinghjul, det kaller jeg gyldig fravær :!: :!: :!: Ta en tur oppom, så kan jeg vise deg hvordan en endrer eksos-timinga på en 2-takter. Kansje du snapper opp noen triks slik at du får båten din i plan :lol: Ooops, det er en 15cc som skal til pers, men ikke få mindreverdighets-komplekser for det, alle har sine nivå her i livet :P :P

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 2:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
:lol: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 3:01 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
så kan jeg vise deg hvordan en endrer eksos-timinga på en 2-takter

Dette skulle du forklart litt mer om.. :roll:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 6:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg tillater meg å opplare litt om dette. Det er så enkelt som å frese bort 0.5-1mm i øverste del av eksosporten i foringen slik at sylinderen tømmes på et tidligere tidspunkt. Et enkelt lite inngrep som Yalla mener er rocketscience :lol: Dette gjør motoren mer turtallsvillig på bekostning av bunndraget. Dette gjør han siden han har bommet på valg av motor som har for mye moment og for lite turtall, altså en slags desperat handling for å gjøre opp for en feilvurdering :wink: :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 5:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Nå har jeg endelig fått nytt svinghjul. Med min standard uflaks, så passet ikke dette rett på motor'n. Måtte derfor fore ut aksel ca 2 mm for å få "tight fit" og klem rindt aksel. Her er to bilder fra installasjonen. Dette blir laaaaaaang mer bøllete enn den puslete .18-motor'n som stor der orginalt :mrgreen:

http://site.sunnfjordrc.no/index.php?op ... &Itemid=34
http://site.sunnfjordrc.no/index.php?op ... 05#ponyimg

Tipper Vector har lyst å måle krefter når været blir bra :lol: Som vanlig leder jeg med tanke på boring, slagvolum og torque 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 6:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Se det ja, nå begynner det å ligne noe. Men si meg, hadde du ikke fått bedre kjøleeffekt ved å ta rørene ned et par hakk på toppen? Er vel der det trengs mest?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 7:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg må teste litt før jeg er sikker på å få passelig kjøling. Vanligvis får en for mye kjøling nåre en bruker kobber-rør på denne måten. Så her blir det prøving og feiling.

Generelt er det bare øvre del av toppen som trenger kjøling. Sidene på sylinderforing blir stort sett kjølt av fordampningen av metanol. I tillegg blir det ikke avgitt så mye varme på siden av foringene.

Litt off topic:
Dei kloke hodene som rekner på slikt, så går ca 25-30% av varmen via toppen, like mye via eksos og resten er kjøling fra fordampning/inntaksluft.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 7:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hadde ikke det gjort at du kunne ha tynt motoren litt mer da? Skulle vel tro at bedre kjøling der det trengs kunne ha ført til at du kunne kjørt motoren litt hardere, og heller bare fjernet en ring eller to fra toppen om det hadde blitt for mye kjøling? Eller om en ikke vil ødelegge noe, bare tette rundt en ring om gangen med litt aluminiumsfolie?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 7:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det er jo bare å ta en titt på en marinemotor det, der er det jo kun toppen som blir kjølt.

Ja det blir spennende å teste ut begge båtene til våren igjen siden det ikke ser ut til å ta en ende på drittværet nå for tiden.

Du har den største motoren i båten i øyeblikket ja, men om den varver høyt nok gjenstår å se. Jeg vil teste litt diverse først, også bilmotor, så ser jeg om det blir nyoverhalt 45 marinemotor eller muligens 60 motor`n etterhvert, de ligger klare for bruk, he he :mrgreen:

Den sinte Italienske 60`n kommer GARANTERT til å gruse kinamotoren din stygt, men jeg venter litt med det siden det rett og slett blir for enkelt 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 8:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Her er originalen av denne såkallte båtmotoren du har forsøkt å hesje i hop : http://www.trademe.co.nz/Toys-models/Ra ... 167916.htm

1.05 hk og 17000 rpm, ja ja så lenge du har det gøy så skal ikke jeg si noe på det :lol: :lol: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 8:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Det er jo bare å ta en titt på en marinemotor det, der er det jo kun toppen som blir kjølt


Ja herregud, jeg snakker da ikke om å kjøle blokka. På en marinemotor går vel kjølinga i området rundt glødepluggen, og det er et par ringer under der som Yalla har festet kobberen sin. Så i mine øyne blir det mest effektivt å kjøle nederste del av selve toppen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 8:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Her er originalen av denne såkallte båtmotoren du har forsøkt å hesje i hop : http://www.trademe.co.nz/Toys-models/Ra ... 167916.htm

1.05 hk og 17000 rpm, ja ja så lenge du har det gøy så skal ikke jeg si noe på det :lol: :lol: :lol:

Herregud, er du drita full allerede??? Dette er jo en .40, jeg har en .52!!!!!! Med Hyper-forgasser, hyper-topp og Hyper-veiv og O.S VX-M svinghjul!!!!! Jeg har faktisk tro på at min yter opp mot 2 HK på aksel, med andre ord laaaaaangt mer en din!!!!!

Ja, jeg startet den opp i dag, ong den spinner som ei kuuuuule :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 8:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ah, jeg skjønner, men tror ikke det har så mye å si fordi aluminium leder varme meget godt. Om rørene er øverst eller neders på toppen blir nok bare av teoretisk forskjell, i praksis tviler jeg på at man merker noe.

Her er det egentlig ikke behov for vannkjøling siden den svære kjøletoppen stikker langt opp av skroget og får fartsvinden gjennom ribbene og gir helt sikkert nok kjøling i seg selv.

Faren med å ha for mye kjøling er nettopp fristelsen til å kjøre enda magrere og man ender opp med for lite olje på kritiske steder som råden og havari med slitt råde kan lett bli resultatet

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 8:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Bare for å legge til, det er vel den eneste motor'n son har vært brukt til 3D-fly, heli og båt!! Har du noe slikt liggende i boda di vector???? :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 8:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Jeg har faktisk tro på at min yter opp mot 2 HK på aksel, med andre ord laaaaaangt mer en din!!!!!



he he, du våknet der ja :lol:

Laaaaaangt mer enn hvilken av mine båtmotorer mener du??
.32`n? .36`n? .45`n? eller 60`n? :mrgreen:

.45 motoren har nytt setup på vei så den blir god som ny og yter ca 2.75 hk ved 25000 rpm alt etter hvilken av pipene jeg velger å bruke, uansett en god del mer enn flymotoren din som i absolutt beste fall leverer 1.9 hk :lol: men jeg frykter at den får pustebesvær etter 20K :idea:

60 motoren min er god som ny, med kanonkopressjon og den er oppgitt til 3.5 hk ved 25000 rpm, altså nærmere det dobbelte av hva du HÅPER å oppnå 8) Problemet mitt med denne er ikke hvorhvitt den knuser din eller ikke, for det er gitt på forhånd, men om båten tåler det i det hele tatt :?

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC