Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 9:31 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 8:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Bare for å legge til, det er vel den eneste motor'n son har vært brukt til 3D-fly, heli og båt!! Har du noe slikt liggende i boda di vector???? :lol: :lol:



Du vet det inderlig godt selv, det er en GRUNN for at de lager motorene forskjellig til forskjellige applikasjoner :idea:

Et halvbra kompromiss som skal fungere halvbra til alt, blir bare halvbra :wink:

Sikkert greit for å spare seg noen små kroner :lol: :lol:

I boda mi ligger det mye rart, blant annet en haug av motorer, de fleste av dem spesialisert til forskjellige oppgaver. Det er slik feinschmekkere gjør det 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Ons Okt 07, 2009 8:57 pm, endret 2 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 8:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Ah, jeg skjønner, men tror ikke det har så mye å si fordi aluminium leder varme meget godt. Om rørene er øverst eller neders på toppen blir nok bare av teoretisk forskjell, i praksis tviler jeg på at man merker noe.

Her er det egentlig ikke behov for vannkjøling siden den svære kjøletoppen stikker langt opp av skroget og får fartsvinden gjennom ribbene og gir helt sikkert nok kjøling i seg selv.

Faren med å ha for mye kjøling er nettopp fristelsen til å kjøre enda magrere og man ender opp med for lite olje på kritiske steder som råden og havari med slitt råde kan lett bli resultatet



Næh, leder virkelig aluminium varme???? wow....... (ironisk) :mrgreen:

Dette kommer fra en fyr som gjør ALT for å minske motstanden i egen båt. Tenk på alt luftmotstand og vekt du sparer på å kutte et par ringer fra toppen :mrgreen:
Jeg trodde også at motorhavari var en kalkulert risiko for å dra ut alt (pluss litt til) av motoren, så å være litt hard på nåla med fin temperatur burde vel være obligatorisk for slike hobbyracere som dere :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 9:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
[
Jeg trodde også at motorhavari var en kalkulert risiko for å dra ut alt (pluss litt til) av motoren, så å være litt hard på nåla med fin temperatur burde vel være obligatorisk for slike hobbyracere som dere :lol:



Enig med deg, men her snakker vi om Yalla sin båt, ikke en topptrimmet speedbåt altså, husk på at hans personlige rekord hittil er kun 29 miles :lol: Han forsøker å lage slepebåt ut av denne, derfor har han valgt en altfor stor motor med lav omdreining og mye moment. Dette sammen med en diger propell vil gi bra trekkraft

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 9:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
stressballen skrev:
[
Jeg trodde også at motorhavari var en kalkulert risiko for å dra ut alt (pluss litt til) av motoren, så å være litt hard på nåla med fin temperatur burde vel være obligatorisk for slike hobbyracere som dere :lol:



Enig med deg, men her snakker vi om Yalla sin båt, ikke en topptrimmet speedbåt altså, husk på at hans personlige rekord hittil er kun 29 miles :lol: Han forsøker å lage slepebåt ut av denne, derfor har han valgt en altfor stor motor med lav omdreining og mye moment. Dette sammen med en diger propell vil gi bra trekkraft



:lol: :lol: :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 10:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Han forsøker å lage slepebåt ut av denne, derfor har han valgt en altfor stor motor med lav omdreining og mye moment. Dette sammen med en diger propell vil gi bra trekkraft

nå kommer jeg snart ned og vil smake på det du drikker :lol: til opplysning har denne motor'n gått 1-2 kanner fuel på 20.000 RPM. Det er faktisk ikke langt fra det som er oppgitt som maks turtall på O.S .46 Marine, den forsile OPS'n din og dei fleste andre marinemotororer til normalt bruk (ikke CMB). Her blir nok ikke noe pusteproblem, heller et problem å holde skroget i vannet 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Ons Okt 07, 2009 10:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Oppgitt effekt er ved 25000 rpm, det må ikke forveksles med MAX turtall som selvsagt er mye høyere, derfor er jeg ikke så sikker på at dine 20 000 rpm er på langt nær nok. Det er bra for en flymotor, men de fleste båt og bilmotorer varver jo oppunder det dobbelte av dette :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Søn Okt 11, 2009 7:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg og vector fekk båtkjørings-abstinens i dag og rigga oss til på storevannet selv med frisk vind og mye bølger. Etter en del pes, så fekk jeg start og sjøsette doningen. Båten skaut fart selv på lavt turtall. Det var en aks vector ALDRI hadde sett før :lol: Han glemte helt å passe på å holde balansen og holdt på å ramle i vannet av beundring :mrgreen: Desverre ble det en utrolig kort tur, siden bølgene var store og vinden frisk. Jeg MÅTTE selvfølgelig trykke på opp til halv gass og båten for som et skudd opp i lufta og landa som et flykresj :oops: Etter mye padling ble jeg og vector enige om at forholda ikke var i våres favør, og pella og hjem igjen :oops:

Jeg skulle gjerne fortalt hvordan det gikk med vector, men solv om jeg alltid forholder meg til fakta, vil disse blir oppfattet som "hets og personforfølgelse og tildels rasistiske"... så han får fortelle det selv :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Man Okt 12, 2009 5:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja aksen din var noe av det sykeste jeg har sett til nå, det skal du ha :D Hva toppfarten blir vet vi dessverre ikke enda, meget mulig jeg får a run for the money her :lol:

Takk for at jeg får fortelle sannheten om min tur selv, istedenfor din noe frie fantasi :lol:
Den starter lett og går uten problem, men en settskrue i drivedog`n må nok sauses inn med loctite siden den absolutt IKKE ville sitte på plass med det resultat at propellen ble løs etter 2.5 sekuders motorgang :x Jeg kom vel 3 meter utpå før det ble stopp :roll:

Litt småfiks her så er det dags for ny tur på vannet, men jeg gidder ikke å forsøke bare på trass i dårlige forhold flere ganger. Hvis man ikke får dradd ut på fullt, så er det ingen vits å kjøre speedbåt. Så fort det blir ok vann og anledning så skal jeg finne ut hvor vellykket denne konverteringen er.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Man Okt 12, 2009 9:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Skremmende mye lovord fra den kanten :shock: her er det noe muffens. Vector planlegger nok motorbytte :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Jeg har kjøpt ny båt
InnleggSkrevet: Man Okt 12, 2009 9:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg har faktisk tilegnet meg en del ekstra kunnskap i motortuning. Dette helikopter-prosjektet har gjort at en ny marinemotor har fanget min interesse. Dette er en marinemotor med utviklings-potensiale :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC