Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 7:03 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens E-Leopard
InnleggSkrevet: Fre Jul 30, 2010 8:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har anskaffet meg et glassfiberskrog på ca 1.2 meter som jeg vil bygge med elektromotor, og er i denne sammenheng på jakt etter et oppsett jeg kan bruke. Har kommet så langt at jeg har bestemt meg sånn noenlunde for layouten, men noen punkter gjenstår. Selve skroget veier ca 2.5kg slik som det står nå, altså uten elektronikk.

Vil bruke 1 børsteløs motor på flexaksel, men er enda usikker på hvilken. Har heller ikke bestemt meg for batterioppsett, det kan blir alt fra 6s til 10s eller 12s, alt etter hva jeg finner av motor og esc.

Første tingen jeg har lyst til å få avklart er muligheter med børsteløs motor på en gearkasse, er det noen som har forsket litt på dette? Det kan vel kanskje endre litt på kravene til esc om marginene begynner å små?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens E-Leopard
InnleggSkrevet: Lør Jul 31, 2010 7:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hvorfor vil du ha girkasse? elektromotorer finnes i alle typer turtall og moment. Har du gir, har du et ekstra slitepunkt. Ville klart valgt direkte drev.

Begynn med å finn en propell som passer skalamessig til båten og velg motor ut i fra det.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens E-Leopard
InnleggSkrevet: Lør Jul 31, 2010 10:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Girkasse er ikke et must, jeg bare ser på mulighetene og utelukker etterhvert, det er slik jeg går frem. I mine øyne er det ikke så fryktelig mye å velge mellom i denne størrelsen motorer. Jeg vil ha vannkjøling på motoren, den skal ikke være på grensa slik at jeg vet at den ryker om kort tid, og pris er også et tema. En Lehner 3060 eller deromkring er ønskemotoren, men det koster flesk. Det er heller ikke så greit å finne en passende og bra esc til en fornuftig pris som takler opp til 50v når du passerer 120A. Castle Creations har noen fine HV-regulatorer, men det koster. Vi snakker jo om noen kw effekt her. Jeg har ikke sett så nøye på det enda, men har lyst til å havne på et sted mellom 4000 og 6000 watt effekt i båten. Jeg gidder ikke å putte i noe drit, for det vil også koste penger å hele tiden bytte ut brente motorer og regulatorer, men samtidig så har jeg ikke lyst til å bruke 5-6 lapper på en motor eller esc :shock:

Klart, girboks gir et ekstra ledd, men da kan en kanskje velge mellom flere passende motorer til en mer fornuftig pris. Om en finner noe som duger er en annen sak, men det er ikke ukjent i båter med bensinmotorer iallefall.

Jeg begynner ikke med propell, jeg vil først peile meg inn på en oppnåelig motor og esc, så setter jeg sammen puslespillet etter det.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens E-Leopard
InnleggSkrevet: Fre Aug 20, 2010 11:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Dette er egentlig flymotor, men den yter det du ønsker til en billig penge.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh ... duct=14426


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens E-Leopard
InnleggSkrevet: Lør Aug 21, 2010 12:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Denne var interessant ja. Noe lav kv, men den takler jo 12S og det kunne vært artig å prøve. Her skal jeg fundere litt, takker for tipset :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC