Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 7:35 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Fre Nov 04, 2011 10:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Da har jeg også blitt eiger av en 26cc bensinbåt :lol: Jeg har ikke utført noen modifikasjoner på denne enda, bare luka vekk noen feil fra fabrikk. Header på tuned pipe gikk for langt inn i pipa, noe som gjorde at den ikke hadde noen effekt :!: Jeg kappet vekk 5-6cm av header som stakk inn i selve pipa. Jeg hadde mistanke til at dette var gjort for å spare produksjonskostnader. Det er ikke synlig fra utsiden at header er for lang, en må demontere pipe og header for å finne ut av dette. I tillegg var propell av en tvilsom fabrikat, denne mtte balanseres og gjøres noe skarpere.

Radioen ble også pelma ut, puttet inn en 2,4 i stede for FM'n som var montert. Gadd ikke dra på en radio med lang antenne.

Ellers er båten orginal RTR. Om den går så mye fortere enn Vector sin båt vet jeg ikke, men den tåler nok litt mer bølger enn strykejernet til Vector :lol: :lol:

Bilde

Etterhvert vil motor'n bli justert (trimmet) litt for å yte bedre :mrgreen: 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Fre Nov 04, 2011 11:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Om den går så mye fortere enn Vector sin båt vet jeg ikke, men den tåler nok litt mer bølger enn strykejernet til Vector :lol: :lol:



Tøysekopp, du vet at du taper denne :mrgreen: Katamaran som løfter seg opp av vannet går fortere, du vet det selv 8)

Det blir iallefall artig å sette igang med nye båter, det blir nok en masse eksperimentering og tuning. Jeg tenker å slakte motoren så snart den er innkjørt og farten er målt, da starter jakten på mer power: lette stempelet, øke kompen, heve og utvide eksosporten, større forgasser og finne riktig propell. Blir spennende å se hva kinamotoren klare å skvise ut før jeg putter inn rcmk evo motoren og sier, see you later 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Fre Nov 04, 2011 11:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Etterhvert vil motor'n bli justert (trimmet) litt for å yte bedre :mrgreen: 8)


Jada, jeg skal ta din og, men kan ikke love når jeg får tid :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Lør Nov 05, 2011 8:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Hadde maiden på denne i dag. Her er det et langt stykke før motor og drivlinje er optimalisert. Jeg kjørte en halv tank, og det viser seg at motor krever mye justeringer på nålene før den går rent. Slik den kom fra fabrikk startet den lett i begynnelsen, men etterhvert som den gikk seg til ble den altfor rik.

Tar en ny tur i morra for å få justere sakene noe :mrgreen: Får ta med meg vector så han kan få se hvordan det gjøres. Er redd dette er litt komplisert for han og han blir stående å dra i snora til frustrasjonen går over i sinne :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Lør Nov 05, 2011 10:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Prepare to loose foddermokker, jeg har allerede utført listige "justeringer" :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Søn Nov 06, 2011 7:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Var ikke mye jeg fekk kjørt i dag. Ble en halv tank før tenninga takka for seg. Etter en del feilsøking i kjeller'n viste det seg at kill-switch som laget problem. Av prinsipp liker jeg å ha ting enkelt, og klippet vekk hele killswitch-systemet. Dette kurerte tenningsproblemet :lol:

Skroget ser ok ut på vannet. Handterer bølgene greit, kan seff gå fortere enn vector sin outrage dersom det er litt choppy. Kansje den gjør det uansett :mrgreen:

Det gjenstår fortsatt en del testing før jeg ser at motor går bra nok før jeg tar til på modifisering. Jeg må ha en fartsmåling på skuta så jeg har et referansepunkt.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Søn Nov 06, 2011 9:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Fortere enn min, bullshit! Jeg klokket inn spreke 65 km/t etter 5 min innkjøring og det overgikk forventningene med ca 15 kmt. Outragen gikk dritbra og jeg fikk selvsagt ikke tull med tenningen siden jeg allerede hadde fjernet killswitch systemet og stopper motoren mekanisk fra fjernkontrollen :mrgreen:

Jeg har fullstendig tro på at godt over 70 kmt skal gå lett med kinamotoren når jeg får på skikkelig propell og motoren er innkjørt. Jeg unngikk heller ikke problemer med min båt da jeg oppdaget at skroget hadde sprukket ganske salig langsetter på ene siden, sikkert pga slag og hopp og sprett i bølger, og pga meget tynnt og lettbyggt skrog. Dette er nå fikset med liberale mengder epoxy og glassfibermatte. Motoren er plukket i biter og jeg er mektig imponert over byggekvaliteten og innvendig finish. Jeg klarer ikke å se at dette ligger noe som helst tilbake for original Zenoah. Forgasseren var stor nok og blir nok ikke byttet. Jeg har montert "zero drag seals" på veiva og i morra må jeg skaffe meg ny Dremmel og freseverktøy og ta for meg eksosporten litt og samtidig senke sylinderen for å øke kompressjonen litt, og jeg kommer til å montere autobailere i hekken for å bli kvitt vann i båten etterhvert som jeg kjører. Jeg fikk mye vann innabords etter 5-10 min kjøring og oppdaget ved demonteringen i dag at ene kjøleslangen var nesten av og sikkert bidro godt til å fylle båten :evil:

Alt i alt dritartig og vi lå side om side med Outragen helt fra Ewos til Furuholmen og cruiset avgårde i 33-34 knop, meget stilig å få se hvordan båten ligger i vannet på den måten, den så ut til å være spot on på trimmingen :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Søn Nov 06, 2011 11:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Jeg klokket inn spreke 65 km/t etter 5 min innkjøring og det overgikk forventningene med ca 15 kmt.

Det er bra at du ikke har høyere forventninger til egne ferdigheter, skuta er oppgitt til 65 km/t +, men du forventer at du får den opp i eeehhh.... 50 eller der omkring :lol: :lol:

Du sa jo at du hadde mekka litt på båten for å ikke stille helt uforberedt, så her snakker vi om at du har filet vekk pluss'n i 65 km/t+ :lol: :lol: kansje du til og med har forvandlet det til 65 km/t - :P :P Nei overlat propelljobben til noen som kan propeller :lol: :lol:

Sitat:
Alt i alt dritartig og vi lå side om side med Outragen helt fra Ewos til Furuholmen og cruiset avgårde i 33-34 knop,

No var no det det beste du klarte også da.... som regel låg vi på 29 knop og du sa du kjørte på halv fart... så gunna du stikka og kom opp i respektable 32 knop :lol:

Bare vent til Viper'n kommer på sjøen igjen, da klarer jeg nok å holde samme farten selv om det er bølger på sjøen, i dag var det faktisk 0 vind, og da mener jeg faktisk null! : :!: og din hoppet og deiset og slo hull i skroget :lol: :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Man Nov 07, 2011 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Oppgitt hastighet stemmer svært sjelden og det vet også du :wink: At min går såpass på første skvetten bensin den får er jævlig bra (den er ikke på langt nær innkjørt), og allerede fortere enn bensinbåter som har frekventert forumet her i et par år :D Hopp og sprett blir det når det går fort nok (ikke et problem for deg :lol: ) og når båten nesten ikke er våt under 8) Dette er bare den spede begynnelse, gå inn på tråden om min båt om du vil vite mer :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Lør Nov 12, 2011 8:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Hadde meg en fin tur på sjøen i dag. Tok med Viper'n og fekk mange fine turer :mrgreen: Selv om det var litt choppy og mange båter som passerte, var ikke dette noe problem. Skroget er dønn stabilt og det skal ganske mye til, om en i det hele tatt klarer å flippe.

Forrige gang hadde jeg problemer med tenningen, men etter en kjapp opprydding så funker dette bra nå. Motor'n er blitt mye mer lettstartet og går som en kule :D

Etter noen runder la jeg igjen propellen på dypt vann og må skaffe meg en ny....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Tor Nov 17, 2011 10:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
En kjapp oppdatering: jeg lånte en propell av vector for noen dager siden. Dette skulle være noe av det beste han hadde å by på :shock: Jeg prøvde propellen, det eneste som skjedde var at båten ble vanskelig å styre, sprutet mye vann og spant noe sinnsykt :lol: :lol: Med andre ord, RTR pakka fra fabrikk var MYE bedre :lol: :lol:

Nå har heg fått låne en ny propell som skal gi nytt håp.... :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Fre Nov 18, 2011 12:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Du har ikke nok effekt til å drive propellen min, muahahahahahaaa :lol: :lol:

Ikke gi opp, du kan kanskje klare litt mer enn 45 kmt som er oppnådd til nå :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Fre Nov 18, 2011 5:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Du har ikke nok effekt til å drive propellen min

Vittig :lol: Problemet var at motor'n min med det brutale dreiemomentet og høye turtallet gjorde at den bare spant i vannet 8) Strikkmotor'n din klarer sikkert å få grep med den der :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Fre Nov 18, 2011 8:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Moment og turtall my ass!! :lol: Du kom ikke på pipa engang, nei du får prøve den andre propellen jeg lånte deg, den er lettere å drive :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Navicraft Viper
InnleggSkrevet: Fre Nov 18, 2011 9:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Du kom ikke på pipa engang,

Bare vent til jeg har fått jobbet litt med kinajernet, skiftet forgasser, fresa og porta litt her og der, så tenker jeg det blir boller :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC