Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 12:34 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Lør Nov 12, 2011 2:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Siden det gamle Dumas skroget mitt ikke likte å bli satt moderne utstyr på bestemte jeg meg for å finne et annet rimelig lite skrog å putte utstyret i. Etter å ha kikket litt rundt bestemte jeg meg for å prøve Arowana Mono 1. Dette er 22,5" langt og brukes i Mono 1 FE klasse løp. Skroget er selvrettende og kjøres mye med 380 motorer, noe som passet meg fint siden jeg hadde en Feigao 380 på ca 3800 KV liggende. I løp kjører de stort sett på rundt 4500 KV med 2S1P, men det gjør ikke noe for meg om den er litt roligere. Den skal uansett testes på 3S for å se om den tåler det. Turtallet blir litt i overkant av det som er anbefalt, men utstyret er stort sett billig nok til å risikere det. Skroget kostet kun et par hundrelapper.

Etter å ha målt ut og testet forskjellige konfigurasjoner av utstyret i skroget begynte jeg å feste det for et par dager siden. I dag var jeg kommet langt nok til å ta badekar testen for tetthet og for å se om selvrettingen fungerte. For å si det mildt ble det rimelig vått på innsiden etter å ha testet tettheten! Jeg hadde lagt inn ekstra epoksy langs de fleste sømmene, men etter å ha gjort en siste tetting fant jeg ut at det var en lang sprekke jeg hadde greid å oversett. Etter å ha fikset denne kom det kun inn noen dråper i drevet, og dette tetter jeg lett. Selvrettingen ser ut til å fungere, men jeg kommer mest sannsynlig til å vekte den siden med litt ekstra bly.

Om vær og tid tillater håper jeg å få tatt jomfruturen på Storevannet i morgen ettermiddag før sola går ned.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Lør Nov 12, 2011 5:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Første tur unnagjort! Kjørte bare 2S i dag. Var for kaldt å sitte å dille for mye. Skulle nok hatt med mer klær. Det blåste litt også, og båten gikk fort nok på 2S slik forholdene var uten å ha trimmen 100% i orden.

Båten oppførte seg veldig fint helt fra starten. Måtte trimme litt opp siden den lå litt mye i vannet under fart, men når jeg fikk mer luft under skroget hoppet den fint bortover bølgetoppene. Blir morro å teste på blankt vann og se hvordan den er på toppfart over litt lengre strekninger. Motor og ESC var knapt nok lunkne etter 5 min kjøring. Kan sikkert putte på større propell også, men dette må bestilles. Helt klart en båt jeg bare kan ta under armen i lag med radio og et par batteri og bare stikke og kjøre litt når tiden tillater.

Fikk ikke testet ut selvrettingen :D

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Søn Nov 13, 2011 4:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikset noen småting til i går etter prøveturen, og i dag fikk jeg fruen med for å filme litt.


_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Man Nov 14, 2011 5:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nydelig ettermiddag på Storevannet. Sola var på vei ned bak Storeåsen, og det lå en tynn dis over et blikkstille vann.

Hadde ikke testet med 3S før så jeg ladet et 3S og et 2S og stakk opp. Hadde kun 32 mm propellen som sto på med og med denne ble båten litt ukontrollerbar på 3S. Mye torque roll som gjorde det vanskelig å holde den stabil ved full fart. Mulig jeg kan fjerne noe av effekten med litt trim, men skal mest sannsynlig prøve med litt mindre propell i samme slengen. Hadde ikke med verktøy for å justere trimtab i dag så usikker hvor mye effekt det ville gitt. Justerte litt på strut høyde for å få vekk en liten tendens til hoppende nese, og dette fungerte fint. Var bare en liten mm som skulle til.

Når 3S var tomt kjørte jeg et 2S også, og båten var dønn stabil med dette. Tyngdepunktet ligger på ca 30-31%. Mulig jeg kommer til å legge på ørlite vekt bak for å få den enda litt mer opp av vannet for den gikk litt for vått til å få maks hastighet.

Fikk også testet ut at opprettingskammeret fungerte som det skulle. Tok et par sekunder å fylle det, men på under 10 sec var båten tilbake på rett kjøl og jeg kunne kjøre videre. Veldig praktisk når man ikke har med redningsbåt må jeg si! Heldigvis skjedde dette bare en gang og det var når jeg kjørte på 3S. På 2S var jeg aldri i nærheten av å komme opp i situasjoner som ville snu båten.

Veldig arti hvor godt båten har gått uten større justeringer. Slik den er nå er det bare å lade batteriene og stikke å kjøre. Akkurat slik jeg ville ha det for denne båten :) Kjekt å ha noe som går uten å måtte fikse en hel masse!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 12:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser bra ut dette, men har du video med 3S også? Ser jo ut som at båten fint kunne gått fortere, uten at du må opp i 3S? Har du vurdert å øke kv litt og fremdeles kjøre 2S, eller minke kv litt og kjøre 3S? Slik at du ender opp med en hastighet mellom 2S og 3S med farten du har nå?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 12:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Har tenkt på det ja. Går jeg ned til 3317 KV av samme type motor vil jeg ligge på rundt 36000 RPM unloaded på 3S. Da vil nok båten ligge rimelig fint i vannet med god fart. Godt mulig jeg går for dette litt senere, bare få litt fart i redningsbåt byggingen nå :)

Ingen video av 3S, var alene den gangen. Uten å gå ned i KV på motoren er 3S uansett for høyt turtall for drivverket. Må finne en gylden middelvei på denne båten slik at den er driftsikker :) Galskapen får komme på neste båt!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 1:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vil gjerne se video av 3S :D
Og med 3317kv på 3S vil du nok ligge på 40 000 rpm unloaded. Ikke vits i å regne på 11.1v, da er jo batteriet omtrent tomt :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 6:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Testet Arowanaen i dag etter å ha hatt motor ute. Oppførte seg veldig fint, men den kjøres fortsatt på 2S siden motoren jeg skulle ha 3S på ikke passet til drivverket. Er ikke lysten på å skifte strut og wire for å bytte motor akkurat nå, men det må til om jeg skal opp i fart.

Edit: Ble forøvrig målt til 41 km/t.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 6:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vil du ikke bytte motor fordi at drivverket ikke er ratet for å tåle det økte turtallet? Synes det er veldig rart at det ikke skal tåle mer. Ofte tåler jo utstyr en del mer enn oppgitt, og dette er jo ikke så veldig hurtige saker at det gjør noe. Jeg VIL se denne båten på 3S :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 7:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Større motor = større aksling ut, har ikke funnet noen overgang som greier de dimensjonene jeg har. 3S = 45000+ RPM, kan teste det en gang, men ikke noe jeg ønsker å kjøre med.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Lør Mar 17, 2012 3:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Etter siste test med 2S har jeg gått igjennom noen kalkulatorer for å se hva jeg egentlig bør kunne presse ut av motoren batterimessig uten å drepe noe. Unloaded RPM vil i utgangspunktet bli for høyt med 3S, men loaded RPM er på rundt 30000 RPM, noe som bør passe båten om jeg får trimmen rett. Teoretisk hastighet er da ca 60 km/t. Teoretisk hastighet er oppgitt til 41 km/t på 2S, og dette stemte veldig godt med målingene vi fikk inn. Så nå blir målet å trimme båten til 3S batteri. Ett problem kan bli torque roll, men håper å kunne trimme det meste av dette bort, og ta det rolig på gassen under akselerering.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 4:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Dette tror jeg var dagens morsomste båt på Storevatnet. Den fløy og hoppet på bølgene, og man trenger ikke bekjymre seg for at den går rundt siden selvopprettingen fungerer flott. Hadde noen artige hopp og dykk i dag, og eneste problemet var at tapen begynte å løsne slik at jeg fikk litt vann inn. Kjørte 3S og Octura X435 propell. Neste gang vil jeg prøve X432 for å prøve å få opp turtallet litt. Synes den gikk litt tungt, og batteriet var litt varmt.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 4:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Denne var artig ja. Synes slike båter er veldig kjedelig på stille vann, og har aldri hatt sansen for dem. Men under slike forhold var det skikkelig moro å se på, rett og slett fordi en kan herje så mye. Må nok se om jeg finner noe lignende :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 4:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Denne var artig ja. Synes slike båter er veldig kjedelig på stille vann, og har aldri hatt sansen for dem. Men under slike forhold var det skikkelig moro å se på, rett og slett fordi en kan herje så mye. Må nok se om jeg finner noe lignende :D


Jeg har lyst å lage den store versjonen av denne for å takle røff sjø bittelitt bedre. Kommer nok fortsatt til å hoppe og herje noe voldsomt, men litt mer tyngde og motor tror jeg hadde vert fantastisk.

Her er min versjon: http://www.r2hobbies.com/eng/proddetail ... 52002_code

Og en av disse kunne jeg tenkt meg å prøve:
http://www.r2hobbies.com/eng/proddetail ... 52001_code
http://www.r2hobbies.com/eng/proddetail ... _hull_code

Kjøre de opp med enten billige Feigao eller Turnigy motorer, ingen risiko om noe går galt.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Arowana Mono 1
InnleggSkrevet: Lør Mar 24, 2012 5:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Arowanaen fikk en veldig kort tur. Satte den på vannet, og allerede i første gasspådrag vrei jeg av flex akselen. Dyttet til land, må se over og kanskje oppgradere drevet etter hvert til en størrelse større.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC