Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 10:45 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 69 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Ons Mar 28, 2012 8:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Ikke dumt å gravere inn navn og nr. i båten. Har vert ute for at folk har funnet utstyr med ukjent eier.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Ons Mar 28, 2012 8:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Vegard skrev:
Ikke dumt å gravere inn navn og nr. i båten. Har vert ute for at folk har funnet utstyr med ukjent eier.


Ja var den siste saken her på forumet jeg tenkte på når jeg gjorde det.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Tor Mar 29, 2012 9:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Thomas skrev:
I dag kom ny radio, Spektrum DX3R PRO. I går fikk jeg tak i en MR200 Marine mottaker. Så nå skal dette monteres og da forsvinner forhåpentligvis radioproblemene jeg har hatt. Blir fint å kunne kjøre uten å tenke på rekkevidden.


Bruker du denne på bilene dine også da? Har du ikke spektrum fra før der? Må komme med rapport på radioen når du har prøvd den ut :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Tor Mar 29, 2012 10:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kjørte DX3R, PRO er oppgraderte versjonen med marine støtte og litt mer software oppgraderinger. Stressballen har kjørt denne radioen i snart ett år på sine båter og biler. Hovedgrunnen for oppgraderingen var å få marinestøtten slik at jeg slipper problemer med dekning på Storevatnet. Ellers har den f.eks ABS, traction controll og litt andre ting. Traction controll er egentlig en forsinkelse i gasspådrag, og jeg lurer litt på om denne kan komme godt med på senere båten med mer kraft og strømtrekk for å senke trykket helt i starten. Mye justeringer som jeg må sette meg inn i og teste :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Tor Mar 29, 2012 11:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette er den radioen jeg har likt best så langt. Som thomas sier så har den fått støtte for marinemottakerene til spektrum, men et par andre ting jeg likte godt er støtte for telemetri, bakgrunnsbelyst skjerm, og 50 modellers minne. Jeg har brukt den lenge nå, og har egentlig ingenting å utsette, den har alle funksjonene jeg vil ha og mer til. Tractioncontrol er litt tøft å eksperimentere med på f.eks M05, da en kan fintune starten. Når en står i ro med en forhjulstrekker og gir full gass, så blir det bare masse hjulspinn. Her kan en altså gi full gass, og la elektronikken sørge for at bilen får best mulig start. Kan helt sikkert brukes på båt også for å effektivisere starten.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Tor Mar 29, 2012 11:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja noen båter sliter jo med kavitasjon med visse propeller. Selv om propellen er super til toppfart er det jo kjedelig å stå stille i starten og ikke komme skikkelig i plan. Ellers er det jo noen større oppsett som sliter med amp trekk, og kanskje dette kan være til hjelp for å spare regulator.

Telemetrien kunne jeg tenkt meg å prøve, men for båt ser det ut til å være litt skral støtte enn så lenge. Ingen marinemottakere som større funksjonen ennå. Det er en tråd på OSE som diskuterer diverse telemetri typer og merker. En som hadde prøvd en ikke-marine Spektrum mottaker med telemetri i båt, og det hadde forsåvidt gått greit, men rekkevidden var veldig begrenset. Når han kjørte oval bane fikk han ikke data på bortre langside. Båtkara mente og at de var mer avhengig av datalogging enn live telemetri siden det var vanskelig å følge med på dette når man kjørte de raske båtene der dette var aktuelt. Men kanskje det kommer en løsning på dette med marine mottaker med full støtte, og mulighet for å lagre telemetridata på SD kortleseren som jo denne radioen har. Det hadde vert supert. Men enn så lenge virker det som om f.eks EagleTree sin datalogging er både billigere og mer nøyaktig, hvertfall på båtsiden. I bil derimot hadde det vert arti med avlesning på batteri, temp og sette opp fartsmåler.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 2:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
I dag kom det to propeller i posten! Octura X642 og m445, ferdig balansert og polert. En ting er klart, jeg har mye igjen før mine egne er så fine som disse!

Nå må båten testes så snart som mulig, og tror jeg må ha en Blackjack eller to å teste mot!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 7:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Thomas skrev:
I dag kom det to propeller i posten! Octura X642 og m445, ferdig balansert og polert. En ting er klart, jeg har mye igjen før mine egne er så fine som disse!

Nå må båten testes så snart som mulig, og tror jeg må ha en Blackjack eller to å teste mot!


Har dessverre ikkje mulighet til noko køyring før på søndag :/

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 7:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nei nei, får håpe på godt nok vær til å knuse dåkke då i stede!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 9:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Thomas skrev:
Nei nei, får håpe på godt nok vær til å knuse dåkke då i stede!


Vi har jo allerede bevist at våre båter går bedre stock, så da trenger vi bare å følge i samme spor med å bytte propell, og vips så ligger du bak igjen :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 9:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Thomas skrev:
Nei nei, får håpe på godt nok vær til å knuse dåkke då i stede!


Vi har jo allerede bevist at våre båter går bedre stock, så da trenger vi bare å følge i samme spor med å bytte propell, og vips så ligger du bak igjen :mrgreen:


Høhø, sjekker foresten opp i propelltype. Samme størrelse og pitch på begge båtene stock etter det jeg kan se, eneste forskjell er metall mot plast.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 9:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Og hva var målene på propellene du kjøpte igjen? Stock på min er 1.6x2.5"

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
642 og 445. Lurer litt på målene på stock propellene. X642 er jo 42mm med 1,6 pitch, men stock ser ut til å være 41-42 mm og mindre pitch. Når jeg putter dem opp mot hverandre er de nesten samme bredde, men stock er kortere i lengderetning, noe som vel bør tilsi mindre pitch?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 9:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Thomas skrev:
men stock er kortere i lengderetning, noe som vel bør tilsi mindre pitch?


Jau, men kun vis det er endra vinkel i tillegg. En trenger ikke endre vinkel selv om propellen er kortere. Kan jo være at bladene har litt mindre bredde på propellen som er kortere? Har bladene samme vinkel så er det vel samme pitch, men det bør jo ikke være vanskelig å se/måle?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas og Ole sine ProBoat Mystic
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 9:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja det ser ut til at største endringen er størrelsen på bladenes areal. Det er nok litt mer pitch på bladtungene på 642en, men langs hovedkanten er det stort sett like. Vi får se hva endringen blir, det er rapportert god forbedring med propellen. Ser Blackjack får samme anbefalingen som oppgraderingspropell, så det kunne jo være arti å se hva den gjorde for den båten.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 69 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC