Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 6:52 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Tir Aug 11, 2009 10:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hvis båten din også går slik som denne så blir det ikke n oe morro å kjøre om kapp med deg :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=Mqv1GBGQfKc

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Tir Aug 11, 2009 11:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Steike, det var rått. Ble veldig imponert over manøvrerbarheten iallefall :shock:
Skulle tro den hadde kantret for lenge siden.

Du kan nok slappe helt av, jeg er nok ikke i nærheten av denne. Men kan ikke du bare dukke opp på eikefjord-dagene med båten din da? Så kan vi jo kjøre litt der :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Ons Aug 12, 2009 7:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det blir ikke noe Eikefjorddager på meg, jeg må i barnedåp i Måløy til helga og reiser ved lunchtider på fredag.

Jeg er med på vannet så snart det lar seg gjøre tidsmessig og værmessig :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Tor Aug 13, 2009 12:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått på plass mottaker og sjekket at alt fungerer. Så langt virker alt greit, og nå gjenstår det bare å prøve båten. Skal følge veldig godt med på området jeg har sparklet, det er jo alltids en mulighet for sprekkdannelser. Blir ganske spennende å prøve iallefall, og foreløpig ser det ut som at testen blir tatt på eikefjord-dagene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Tor Jun 10, 2010 10:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er det på tide å plukke opp igjen denne tråden. Jeg kan legge til litt om hva som har skjedd siden reparasjonen. Båten fungerte slik som den skulle, og reparasjonen holdt godt sammen. Dessverre skjedde det litt av hvert en gang på storevannet, etter at båten hadde kantret. Båten ble liggende ganske lenge oppned, og vannet fikk god tid til å snike seg inn i radiorommet. Plutselig gikk alt helt berserk, og det var full sving med full gass flere ganger, så det ble mye bevegelse i leddet ved roret (drivakselen). Dette førte til at propellaksel løsnet og forsvant i vannet sammen med propellen. Men motoren sluttet ikke å gå rundt, og derfor ble leddet slengende rundt på enden av hovedakselen, noe som igjen selvfølgelig førte til vibrasjoner. Dette slo sprekker i reparasjonen jeg hadde tidligere da jeg byttet akselhylse.

Idag fikk jeg festet akselhylsen igjen, og skal nå finsparkle litt på utsiden rundt akselutgangen. Regner med at dette er kjapt gjort, og håper å ha båten klar til helga. Jeg har også lyst til å fjerne de opprinnelige batteriholderene for å få batteriene lavere i båten.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Lør Jun 12, 2010 9:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå sparklet rundt akselen, og satser på at hylsa sitter godt nok. Jeg har også fjernet radioboksen, da denne ikke gjør så mye nytte for seg siden den ikke er tett. Fartsregulatoren har jeg plassert lavere i båten, denne er også vanntett, så den ligger trygt uansett. Jeg venter forøvrig på vanntett servo til roret, og når det er montert så begynner ting å falle på plass. Kommer til å bruke en standard servo inntil videre.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Man Jun 14, 2010 12:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fikk prøvd båten nok idag til å konstatere at den funker bra, men jeg ser også mye forbedringspotensiale. Jeg turte ikke kjøre båten hardt i svinger idag, men styrefinnene som står på hver side skal kortes ned litt, og etter dette er gjort skal det prøves litt mer. Er nesten nødt til å ha en hentebåt eller gummibåt utpå da, for risikoen er stor for at båten går rundt.

Balansepunktet i båten skal også endres litt, og tyngdepunktet skal senkes. Kan hende jeg tester et par stabilisatorer også :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Lør Jun 26, 2010 7:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg røska vekk de originale batterikassene for å senke tyngdepunktet, og har også laget til mulighet for å flytte balansepunktet forover eller bakover. Jeg har også kutta bort 10mm lengde på styrefinnene.

Jeg skal nå montere inn litt ekstrahjelp i båten for å se hvordan det vil fungere :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Søn Jun 27, 2010 12:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har fått hatt meg en god økt på denne båten ikveld, men det har jo selvfølgelig gått ut over alt annet jeg skulle fikse. Batteriene står nå lavere i båten, trygt festet og klare til bruk, utvendig tilgang på strømbryter er på plass, ekstra flyteelement er montert i båt og toppdeksel, tett gjennomføring til antenne er på plass i toppdekselet, styrefinner er kortet ned og vinklet, så det skal bli moro å se om noe har skjedd.

Jeg har prøvd å vannsikra batteriene litt også, så jeg er ikke så veldig bekymret om båten skulle gå rundt. Jeg vil selvfølgelig ikke la den ligge lenger enn nødvendig, men alt føles litt tryggere nå.

Fikk ikke tid til å montere inn noen spesialsaker, det får bli til neste økt. Jeg har også en annen propell jeg skal teste, men den må skarpes og balanseres først. Det får også være til neste økt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Søn Jun 27, 2010 10:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter litt testing på storevannet idag er jeg strålende fornøyd. Båten er egentlig ikke til å kjenne igjen :D

Jeg havnet oppned en gang, og denne gangen klikket ikke elektronikken (til tross for at jeg ikke hadde mottakeren i ballong), og båten fløt mye bedre. Jeg har lagt inn flere flyteelement, og det gav store forbedringer med tanke på hvordan båten ble liggende når den er oppned. Jeg skal gjøre noen forbedringer til, blant annet så skal jeg legge pakning på toppdekselet og tette igjen noen luftinntak som ikke gjør nytte for seg.

Jeg oppdaget også at lipo cutoff var for lav idag, batteriene var helt tomme, og spenning var kommet ned i 2.5volt pr celle på det ene batteriet. Denne skal oppjusteres, så jeg må kjøpe meg et programmeringskort. Jeg skal også legge inn en liten elektrodings som hyler når spenningen blir lav.

Veldig happy med forandringene så langt :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Lør Jul 16, 2011 1:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Plukker opp igjen denne tråden. Det nærmer seg båttreff på storevannet, og jeg har såvidt fått begynt klargjøring av radiostyrte leketøy som flyter. Det er nå lenge siden båten har vært på vannet, og jeg kunne konstatere død rorservo. For moro skyld åpnet jeg servoen for å ta en titt, og fikk etterhvert litt liv i den, slik at den nå fungerer ca 20% :mrgreen:

Jeg byttet servoen ut med en Hitec lavprofil som tåler litt vannsprut, og som har dugende specs til denne båten. Den har litt abnormal størrelse, og med litt sliping i båten passet den fint inn. 1 stk problemservo ute av veien (har hatt problemer med å finne passende bruksområde til denne servoen) :D

Ny 2.4ghz mottaker er også montert, så nå håper jeg bare at drivverket holder. Må ta en liten sjekk etter sprekker i skrog, men nå skal båten være noenlunde klar. Etter denne sesongen så ribber jeg treverket innvendig og lager nye fester til esc og servo, og lakkering av båten er også under planlegging. Men det skjer altså i vinter.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 8:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Båten fungerte akkurat som den skulle idag, og jeg syntes at det var veldig kjekt å kjøre den igjen. Det er jaggu lenge siden sist. Fikk kjørt littegrann og båten gikk veldig fint i vannet. Det eneste sure er at jeg lekte meg litt nærme land, og båten gjorde et byks ut av vannet, og traff så steinkanten ved land med akterenden først. Dette førte til at propellakselen ble bøyd, og at vanninntaket knakk. Det er ingen problem å fikse det, men veldig surt at det skjedde halvveis inn i første batteripakke. Det er uansett en easy fix. Aksel bytter jeg bare til en ny, og vanninntaket lager jeg til en annen løsning på.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Lør Feb 25, 2012 9:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har begynt å tenke litt på en makeover til denne båten. det var veldig kjekt å kjøre båten idag, men det er ikke til å legge under en stein at båten har begynt å se litt sjabby ut. Den har noen sprekker i fronten, toppdekselet har også sett sine beste dager, det ligger grovpusset sparkel på undersiden etter at jeg tidligere måtte bytte akselhylse, og så videre. Altså mye som kunne vært gjort litt finere. Jeg har noen tanker rundt lakkering, men vi får se. Har lyst til å røske ut absolutt all innmat og få innsiden lakkert. Den er opprinnelig gulhvit innvendig, men ser nå sort ut pga drit og olje.

Liker heller ikke hvordan enhetene er rangert på innsiden, og kunne tenkt meg å rydde opp. Men kanskje jeg skal vente til etter sommeren. Er litt redd for at hvis jeg begynner nå, så blir det ikke ferdig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Lør Mar 10, 2012 8:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Har iløpet av siste veka brukt eit par dagen på Skala1 og modifisert min Blackjack 26.. Litt industrispionasje på Stressballen sin båt har ført til at min er blitt ganske lik oppsettet han lagde på sin for ei tid tilbake.. Lavere tyngdepunkt på batteri, fjerna mottakerboks og flytta elektronikken ned og bak i båten samt kutta og vinkla "flapsene" bak. Forhåpentligvis gjer dette at båten ligg bedre i vatnet, kan ta litt raskere svinger og generelt ikkje være så lett å tippe rundt som den har vore tidlegare :p

Gleder meg til å teste dette nye oppsettet :D

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Blackjack 26 brushless
InnleggSkrevet: Lør Mar 24, 2012 11:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter dagens økt på storevannet, så fikk virkelig canopyen på Blackjack 26 gjennomgå. På canopyen er det opprinnelig to førerhus, men på min båt så er det nå bare ett :mrgreen:
Det sitter altså en fører der som nå har det rimelig kaldt rundt ørene, men hva kan man gjøre :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC