Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 8:20 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kort flytur med T-rex 600 og 700
InnleggSkrevet: Lør Sep 13, 2008 8:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg var i steindalen idag og flydde litt heli, men det ble en kortvarig glede. Jeg testa ny fuel idag, og klarte å overopphete motoren til T-rex 700 under justeringa. Motoren stoppa akkurat under landingen, og da var det pluggen som hadde tatt kvelden. Fikk ikke bytta plugg i steindalen, da jeg hadde klart å legge igjen pluggnøkkelen hjemme.

Jeg fikk også en merkelig lyd i T-rex 600, og når jeg landet for å sjekke, så oppdaget jeg at også denne motoren var blitt varmere enn normalt. Etter litt videre undersøkelse så viste det seg at potta har noen løse deler innvendig, og er altså ødelagt. Regner med at det er dette som har forårsaket temperaturøkningen på motoren.

Men jeg fikk flydd en del med T-rex 450 og 500, så dagen ble delvis vellykket. Samtidig så er det jo greit å få avdekket feil også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kort flytur med T-rex 600 og 700
InnleggSkrevet: Lør Sep 13, 2008 9:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Stress, vær obs nå som det blir kaldere i lufta, da går motoren leanere og motoren blir varmere... fort gjort å gå på en smell :!:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kort flytur med T-rex 600 og 700
InnleggSkrevet: Lør Sep 13, 2008 9:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Huf er ikke bra med overoppheata motorer det vet eg alt om. Både elektriske og nitro.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kort flytur med T-rex 600 og 700
InnleggSkrevet: Lør Sep 13, 2008 10:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Stress, vær obs nå som det blir kaldere i lufta, da går motoren leanere og motoren blir varmere... fort gjort å gå på en smell :!:


Det er notert :D

Er vel ikke så dumt å skru nåla ut et par klikk før hver flightsession? Jeg har uansett bestilt meg en duppeditt som justerer hovednåla automatisk etter temperatur via en mikroservo. Jeg skal ha den på T-rex 700, men funker det bra, så monterer jeg en på T-rex 600 også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kort flytur med T-rex 600 og 700
InnleggSkrevet: Tor Nov 06, 2008 2:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg omsider fått somla meg til å bytta noen deler på T-rex 600. Potta som var defekt er bytta med ny, og for å være sikker har jeg også bytta kulelager på startakselen. Syntes de var begynt å bli dårlige, og de er rimelige å bytte.

Ulyden jeg hørte i helikopteret var sannsynligvis vifta som tok litt borti viftekanalen på helikopteret, og det skal også være ordnet nå. Forøvrig så har jeg nå montert temperatursensor som skal kobles til et kretskort som igjen er tilkoblet en mikroservo. Tanken der er at mikroservoen via en link skal regulere HSN etter temperatur på motoren. Høy temperatur = servoen riker blandinga, Lav temperatur = servoen magrer blandinga. Den kommer til å jobbe for å holde motortemperaturen innenfor en bestemt arbeidstemperatur. Blir spennende å prøve i praksis.

På motoren til T-rex 700 har jeg bytta foring, stempel og stempelring, og skal også der montere samme elektronikk som nevnt ovenfor. Tror det er ganske fornuftig å ha noe slikt på en kostbar motor som YS91SR, og også på andre kostbare motorer selvfølgelig. Men jeg burde forøvrig bytte topp-pakning også, men hadde dessverre ikke ny for øyeblikket, og da må jeg si at det frister fælt å montere den gamle pakningen igjen....

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kort flytur med T-rex 600 og 700
InnleggSkrevet: Fre Nov 07, 2008 1:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da ble det altså litt småtriksing, og den gamle pakningen er montert på nytt. Jeg har også byttet noen skruer, hoveddrev og en metallbrakett. Temperatursensor til selvjusteringen er også montert, men jeg kommer til å vente med å ta den i bruk til etter jeg er ferdig med innkjøring. Jeg krysser fingrene for at motoren holder, og ser frem til litt leking igjen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC