Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 8:38 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: T-rex 600 skal tunes... :)
InnleggSkrevet: Søn Nov 23, 2008 11:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg skal meget snart begynne på et lite prosjekt med min T-rex 600 nitro. Helikopteret skal plukkes helt fra hverandre, og gjennomgå en skikkelig overhaling. Samtidig skal jeg prøve å lette det så mye som mulig, og satser på å komme ned mot 3 kg uten fuel på tanken. Jeg setter iallefall 3000 gram som mål (flyklart uten fuel), og så får vi se hvor nærmt jeg kommer :)

Jeg skal også prøve et pitch-oppsett som er litt annerledes fra det jeg normalt setter opp, for å teste hvordan det påvirker enkelte øvelser. Skal prøve å få laget en bildeserie når jeg påbegynner prosjektet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 600 skal tunes... :)
InnleggSkrevet: Man Nov 24, 2008 12:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Skal du tune, så er det mye å hente på å bygge om motor'n!! Klarer 20% mer pitch uten å blunke med samme nitro-innhold. Og så er det naturligvis Hatori og MP-potte som gjelder :D

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 600 skal tunes... :)
InnleggSkrevet: Man Nov 24, 2008 1:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, sant nok, men jeg er ikke helt av samme ulla som deg og Vector. Holder meg unna dremel-klubben :mrgreen:

Tenkte først og fremst å gjøre det beste ut av det jeg allerede har på helikopteret. Jeg er heller ikke ute etter mer pitch enn det jeg allerede har. Snarere litt mindre. Jeg har jo tidligere også byttet til 2.0mm ramme, men skal nå tilbake til 1.6mm carbon. Jeg byttet til 2.0mm etter sist kræsj jeg hadde på grunn av at jeg fikk en sprekk i den originale carbonramma. Tenkte at det sikkert kom til å bli flere kræsj, og var derfor ute etter å gjøre ramma sterkere, og byttet derfor til 2.0mm. Sterkere ble den nok, men dessverre ble den jo litt tyngre også. Og flyferdighetene mine har bedret seg betraktelig siden sist kræsj, og da kan jeg alltids bytte tilbake til originalt igjen, og heller satse på at det blir færre kræsj :D

T-rex 600 nitro har hittil 2 kræsj på samvittigheten, men har holdt fantastisk godt sammen, og det har ikke vært mye som ble ødelagt. Dette helikopteret har et rykte på seg for å tåle en del.

Men iallefall, etter bytte av ramme blir det vurdering av hver enkelt del som sitter på helikopteret. Hva er nødvendig, og hva kan gjøres lettere. Må finne en mellomting der jeg ikke gjør helikopteret for ustabilt. Tror nok at jeg kan fjerne en del overflødig vekt. Håper å nå 3000 gram, men ender sikkert opp på respektable 3200-3300 gram. Vi får se hva det blir til :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 600 skal tunes... :)
InnleggSkrevet: Man Nov 24, 2008 8:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hva veier det nå då?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 600 skal tunes... :)
InnleggSkrevet: Man Nov 24, 2008 12:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Da er det noe jeg ikke skjønner, hvorfor vil du da "slanke" kjerra on du ikke vil ha mer pitch? Når jeg tuner noe, så er det for å få mer power og brutal respons på stikka :lol: Da er det ikke noe vei utenom å øke cyclic og collective pitch og i tillegg gjøre fuglen mer "ustabil" med letter paddlere...

Dersom du bare slanker den, så blir det ikke særlig mer respons uten å gjøre noe med setup'n...

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 600 skal tunes... :)
InnleggSkrevet: Man Nov 24, 2008 2:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg vil ikke ha mer pitch, for jeg tror jeg har mer enn nødvendig. Er vel ikke alltid en trenger det absolutt råeste utslaget? Jeg hadde tenkt å gå ned en grad eller to på pitch, og heller la motoren få jobbe mer effektivt med den pitchen den får tildelt. For mye pitch kombinert med for høy vekt vil vel stjele en del power hvis jeg ikke tar helt feil. Jeg vil prøve å finne frem til en kombinasjon mellom fin vekt og fornuftig utnyttelse av motoren, som jeg igjen tror vil funke bedre på enkelte øvelser. Det gjenstår bare å prøve :D

Er ikke selve responsen jeg er på jakt etter heller. Hvis det er den jeg vil ha, så fyrer jeg bare opp T-rex 700 :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 600 skal tunes... :)
InnleggSkrevet: Tir Nov 25, 2008 11:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Hva veier det nå då?


Jeg har nettopp sjekka vekta til helikopterene, og resultatene ble:

T-rex 600 nitro - 3466 gram u/fuel
T-rex 600 elektro - 3380 gram m/batteri
Raptor E550 - 3666 gram m/batteri

Jeg tok med Raptoren til sammenligning, og da kom de to andre ganske greit ut, spesielt T-rex 600 elektro.
Kan ta med litt flere også:

T-rex 250 - 324 gram m/7.4v 800mah batteri (skal være 11.1v, så den blir bittelitt tyngre)
T-rex 450 V2 - 818 gram m/batteri
T-rex 500 - 1838 gram m/batteri

Og til slutt, Blade MCX - 26 gram m/batteri :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 600 skal tunes... :)
InnleggSkrevet: Tir Nov 25, 2008 11:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jøss... blir el-utgaven lettere enn nitro'n?? med den storekubben av en batteripakke???

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 600 skal tunes... :)
InnleggSkrevet: Tir Nov 25, 2008 11:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå sjekket jeg en gang til ,just in case, og vekta viser 3380 gram, så jeg tror det stemmer ja. Og da har jeg faktisk ikke tatt de letteste hovedbladene heller. Jeg prioriterte autorotasjon fremfor 3D på dette helikopteret siden jeg skal ha skalakropp på det, så det er litt mer å hente på vekta der. Og så finnes det jo lettere batteripakker også. Jeg trodde faktisk det veide litt mer selv....

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC