Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 5:33 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Tor Jun 04, 2009 1:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har overtatt et helikopter etter Yallaair, og sitter å funderer på hva jeg skal putte i det av elektronikk. Når det gjelder motor så skal jeg overhale en OS 50 hyper som jeg nettopp har bytta ut i T-rex 600, men er ikke 100% sikker på hva jeg skal spandere på Airskipper'n ellers. Har tenkt på Align sin gyrokombo GP750/DS620, den ser ut til å fungere fint. Når det gjelder servoer så har jeg tenkt på Futaba S9255, men sparer noen kroner på å velge S9252, for der har jeg noen liggende. Skal også putte på governor fra Align, den er liten og enkel i bruk.

Kommer til å bruke en synthmottaker fra JR, så der blir min gamle radio (JR PC9X2) tatt i bruk igjen. Skal bli spennende å teste. Helikopteret virket fast og fint det lille jeg fikk sett det, så det klarer nok en del turer til.

Yallaair, er det noe som bør skiftes ut på helikopteret når jeg er igang?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Tor Jun 04, 2009 11:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg vurdert litt til, og det blir Align DS620 på cyclic istedenfor. De er raske og sterke nok, har metallgir, og koster ikke en formue. Da får jeg holdt kostnadene nede.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Lør Jul 04, 2009 1:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har enda ikke kommet igang med helikopteret, det kommer nok ikke til å skje før jeg får overhalt motoren jeg skal bruke. Venter på noen deler der, så derfor ligger det litt på is enda. Jeg har nettopp fått mottakeren til helikopteret, en Spektrum AR7000. Så neste steg blir å kjøpe servoer til swash, 3 stk Align DS620, og til slutt en GP750/DS620 kombo.

Her er et bilde av helikopteret:

Vedlegg:
Airskipper 50.jpg
Airskipper 50.jpg [ 47.67 KiB | Vist 13875 ganger ]


Jeg skal også frese bort en del av kåpen, den er fryktelig tung, og større enn den trenger å være. Jeg kommer også til å bytte den horisontale støttefinnen på halebommen til en litt mindre type, men ellers skal jeg ikke gjøre noe spesielt med det.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Fre Nov 20, 2009 12:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg omsider kommet meg igang med dette helikopteret. Jeg har bestemt meg for å gjøre det flyklart, og så selge det til en fornuftig pris. Jeg skal ha det i luften med eget utstyr, og etterpå kun pelle bort mottaker. Jeg har nå putta i en nyoverhalt Hyper 50, der er både foring, stempel/stempelring, fremre og bakre kulelager bytta. Ellers blir det putta på 4 digitale standardservoer, og en Futaba 401/S9254 på halen.

Jeg selger det videre mest på grunn av at jeg verken har behov eller plass til det, men det skal bli helt ferdig før jeg tar en endelig bestemmelse på pris. Først skal jeg som sagt ha det i lufta og justere det inn, og for å få det til så skal jeg først ha bort alt sølet som Yallaair har putta på. Makan til bruk av låselim, silikon og andre rare greier har jeg aldri sett :mrgreen:

Helikopteret skal iallefall ikke bli til å kjenne igjen... :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Ons Mai 12, 2010 11:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Denne tråden har stått stille lenge, men jeg har fått fikla litt med helikopteret innimellom, så litt har jo skjedd. Servoer, gyro og motor er på plass, ledninger er trukket frem der mottaker skal stå, nytt mottakerbatteri er kjøpt inn og alle linker er innjustert sånn noenlunde.

Fikk jobbet litt med canopy idag, forrige eier har borret hullene feil noen ganger, så jeg ville fikse litt på dette. Har lagt glassfiber på innsiden og epoxy over, og skal sparkle igjen hullene når alt er tørket. Canopyen skal også pusses over for å få seg et strøk eller to med lakk, den ser fryktelig kjedelig ut slik den er nå. Jeg har også skjært bort litt mer av canopyen, delvis for å gjøre den litt slankere, men også for å rette opp utskjæringene som var der fra før. Alt dette er arbeid som tar veldig kort tid å gjøre, så det er absolutt verdt det.

Jeg setter nok en pris på 3000,- på helikopteret uten mottaker og radio, og hvis noen gir 3500,- så putter jeg på 12v starter og gløder m/lader også :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Tor Mai 13, 2010 10:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag la jeg glassfiber og epoxy på den andre siden av canopyen. Samtidig tok jeg bort maskering fra den andre siden for å sjekke resultatet av glassfiberleggingen der, og med litt pussing og sparkel skal dette bli ganske greit. Vet ikke helt hvordan jeg skal lakke canopyen enda, men det dukker vel opp en tanke etterhvert.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Ons Apr 13, 2011 8:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg plukker opp igjen enda en gammel tråd her, for jeg har nå begynt klargjøring av dette helikopteret for salg. Jeg kommer til å sette det helt sammen, putte på mottaker, og ta et jomfruløft for å sjekke at alt er i orden. Etter det da har landet, så tar jeg bort mottaker og selger resten.

Bildene viser farge på canopy, og nå gjenstår det bare å legge et lite lag med svart lakk på vinduet, og klarlakk over det hele, så er canopy ferdig. Kanskje jeg putter på en dekal eller to også, vi får se. Det går an å se opprinnelig utseende på canopy tidligere i tråden. Det var iallefall kjekt å få dekket over feilborringene til Yalla :wink:

Så gjenstår det bare noe småtteri før testflight :D


Vedlegg:
canopy hovedfarge ferdig (800 x 600).jpg
canopy hovedfarge ferdig (800 x 600).jpg [ 60.45 KiB | Vist 13715 ganger ]
canopy grunnet (800 x 600).jpg
canopy grunnet (800 x 600).jpg [ 49.63 KiB | Vist 13715 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Ons Apr 13, 2011 11:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg fått på plass tank med ny fuelgjennomføring, aluminium 3-veis fuelfilter og eksospotte med snorkel. Jeg fylte på litt drivstoff og prøvde å starte motoren i kjelleren. Den startet så fort fuelen kom frem, og gikk meget pent. Siden dette var innendørs, så var det begrenset hvor lenge jeg kunne holde den gående, men jeg lot den gå et par minutter. Nesten litt imponerende at den starter så lett og går så fint etter å ha stått så lenge i ro. Hyper 50 er iallefall en enkel motor å ha med å gjøre.

Nå gjenstår det stort sett bare å få på noen hovedblader, feste elektronikken litt bedre, og binde opp helikopteret mot DX7 slik at jeg kan få prøvd den. Kanskje nesjane til helga? :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Tor Apr 14, 2011 11:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har det kommet litt sort lakk på canopyvindu, og etter det la jeg et lite lag med perleklarlakk. Canopy ser nå mye bedre ut enn før, og det eneste som gjenstår er nå å borre nye hull til festene, og kanskje slenge på en dekal eller to.

Her er et par bilder av canopy.


Vedlegg:
P1010014 (800 x 600).jpg
P1010014 (800 x 600).jpg [ 75.16 KiB | Vist 13692 ganger ]
P1010010 (600 x 800).jpg
P1010010 (600 x 800).jpg [ 59.19 KiB | Vist 13692 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Lør Apr 16, 2011 12:48 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå er ledninger noenlunde festet, alle servoer er grovjustert, ting virker som det skal, og helikopteret er klart for testflight. Ops, hadde visst glemt å borre nye hull til canopy, men det er fort gjort. Tar uansett ikke første liftoff med canopy på. Jeg går også igjennom en kort checklist før den skal i lufta. Det er alltid fort gjort å glemme noe når det ikke er et helikopter som er bygget opp fra grunnen.

Noen bilder:


Vedlegg:
hyper 50.jpg
hyper 50.jpg [ 120.91 KiB | Vist 13683 ganger ]
airskipper ramme.jpg
airskipper ramme.jpg [ 135.52 KiB | Vist 13683 ganger ]
airskipper 50.jpg
airskipper 50.jpg [ 106 KiB | Vist 13683 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Lør Apr 16, 2011 12:55 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Stilig, må vere morro å lakkere selv, du har vel mye erfaring å lakkere bildeksel som kommer godt med her. :)

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Lør Apr 16, 2011 1:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, er egentlig ikke så voldsom finish på dette at det gjør noe, men det ble en stor forbedring i forhold til tidligere. Jeg ble egentlig litt forbauset over hvor lite forarbeid som var nødvendig. Tidligere la jeg litt glassfiber over hullene på innsiden, og litt epoxy i hullene, og i ettertid sparklet jeg litt og pusset fort over. Har vel kanskje vært en kveldsjobb på hele canopy inkludert lakkering, og det var det verdt. Litt lettere å se i luften nå :)

Det verste er at jeg har gått og sett på canopyen LENGE uten å ta fatt i den, og så er det hele fort gjort når jeg først gidder å begynne. Jaja, typisk... :roll:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Man Apr 25, 2011 1:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette helikopteret er nå klargjort for salg, og den ligger i salgstråden her på forumet. Send en pm om det skulle være av interesse.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR Airskipper 50
InnleggSkrevet: Ons Mai 04, 2011 7:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har omsider fått borra nye hull i canopy og fått den påmontert kroppen, så da sier jeg meg selv ferdig med dette helikopteret. Nå gjenstår det å montere mottaker og hovedblader, så er det bare å fly i vei :D

Et par bilder:


Vedlegg:
airskipper2 (800 x 600).jpg
airskipper2 (800 x 600).jpg [ 217.39 KiB | Vist 13646 ganger ]
airskipper1 (800 x 600).jpg
airskipper1 (800 x 600).jpg [ 181.1 KiB | Vist 13646 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC