Dato/klokkeslett: Ons Apr 24, 2024 12:09 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Tor Jun 24, 2010 12:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå fått flydd noen tanker med byron 30/24, og synes dette fungerer bra. Føler at det er mer krefter i helikopteret nå enn før, og motoren går fint. Alt tok forøvrig en brå slutt i steindalen idag, da jeg klarte å plante helikopteret godt ned i jorda på bøen. Er fremdeles litt usikker på hva som skjedde, men jeg mistet vel kort fortalt kontroll i lav høyde, og det gikk som det gikk.

Jeg har ikke studert helikopteret så nøye, men jeg har ødelagt et par servoarmer, bøyd halebommen (TT er muligens hel), og bøyd understellet. Jeg regner med at main gear, main shaft og feathering shaft er ødelagt også. Canopy er fin, sikkert på grunn av at helikopteret traff bakken i en merkelig vinkel, og jeg ble svært overrasket over at tilstanden ikke var verre når jeg fikk dratt helikopteret opp av bakken (måtte faktisk ta i littegrann for å få det opp, det ene rotorbladet satt ca 40cm ned i bakken).

Jeg må si at jeg er veldig fornøyd med hvordan T-rex 600 kan ta en kræsj. Dette er tredje kræsjen min med dette helikopteret, og den hardeste smellen hittil, men skadene er forbausende små.

Her er et bilde av herligheten:


Vedlegg:
CIMG0023 (800 x 600) (750 x 563).jpg
CIMG0023 (800 x 600) (750 x 563).jpg [ 213.25 KiB | Vist 13267 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Tor Jun 24, 2010 12:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Ser da virkelig forbausendes heilt ut det heliet ja. håper eg er like heldige når eg skal fly heli.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Lør Nov 06, 2010 10:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg omsider fått kalibrert FBL på T-rex 600N, og hadde meg en tur utenfor kjellerdøra for å fyre opp helikopteret. Nå har det stått i ro VELDIG lenge, men startet uten vanskeligheter. Siden klokka var ca 20.30, så var ikke planen noe annet enn å kjøre en halv tank på bakken. Motoren gikk pent uten feilslag, men under pådrag så kom det noen ruskelyder jeg må finne ut av.

Men det viktigste var å få helikopteret i gang med Spektrum DX8, så da får alle justeringer og slik komme i ettertid. Imorgen satser jeg på å teste T-rex 500 og T-rex 700 på den nye radioen. Outrage Velocity skal også testes en dag, men der må jeg forske litt mer på oppsettet da den har en spesiell mottaker som jeg ikke har brukt før (spektrum AR7100R). Viktig at elektronikken fungerer som den skal først.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Man Nov 08, 2010 10:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Under oppspoling av helikopteret oppdaget jeg noen ulyder som jeg ville finne ut av, og når jeg nå sjekket, så fikk jeg en liten lærepenge/påminnelse om at radiostyrte helikopter dreier seg mye om å ha viktige rutiner.

Jeg flyttet litt på helikopteret samtidig som jeg kikket på det, og merket noe rart når jeg holdt på halebommen. Det viser seg at jeg har glemt å stramme boltene i ramma til halebommen, og det eneste som da holder halen sammen med selve ramma er støttestagene til halen og linken til halerotoren, altså ikke rare greiene. Jeg har torquetube, så jeg regner med at halerotoren hadde sluttet å virke om halebommen hadde flyttet for mye på seg. Hadde jeg flydd med det, så er nok sjansen stor for at noe hadde skjedd i lufta. Kunne vært litt moro å sett hvordan det hadde gått for seg, men jeg er happy med å oppdage det før ting går galt.

Det er egentlig litt rart at det ikke har skjedd noe med dette heliet tidligere. Ved et annet tilfelle så flydde jeg med løse skruer på opplagringene til hovedrotoren. Jeg hadde da glemt å stramme skruene, og husker at jeg reagerte på mye vibrasjon i helikopteret, og at det rett og slett føltes veldig rart ut i lufta. Skruene var sikkert 5mm ut av ramma, så lagerbukkene satt nok på plass kun på grunn av noen spor i hovedramma som bukkene sto i. Ikke rare greiene, men uten dem hadde det nok gått galt. Merkelig at jeg ikke klarer å overføre rutinene jeg har når jeg bygger for andre over til mine egne prosjekt :roll:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Lør Apr 09, 2011 1:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld kjørte jeg en tank på lavt turtall på 600'n for å løsne opp gammel dritt i motoren på samme måte som 700'n, og motoren fungerte helt fint gjennom hele tanken. Når en kjører motorer på lavt turtall uten belastning, så varer en tank temmelig lenge, men det er helt greit så lenge det er for å få ut gammel drit. Jeg åpnet baklokket på motoren etterpå for å se tilstanden, og det så gullende rent ut. Jeg merket heller ingen feilslag i elektronikken (hadde et merkelig rykk i helikopteret sist gang jeg flydde det), og føler meg litt tryggere på at problemet er borte etter bytte av radio, men det gjenstår å se. Jeg må også gå over helikopteret og sjekke etter løse skruer før jeg prøver meg på løft i morgen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Lør Apr 09, 2011 2:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag var det på tide med testløft her hjemme bak huset, og det er like spennende hver gang. En vet liksom ikke helt hva som kan skje, og med slike roterende kuttemaskiner er det lurt å være forsiktig. Jeg gjemte meg litt bak hushjørnet når jeg testa, og det gikk heldigvis bra. Jeg spolte opp turtallet, fikk løftet helikopteret, og holdt meg i ca 30cm høyde i starten. Jeg fikk faktisk et merkelig utslag på halen, og plantet helikopteret umiddelbart i bakken. Dessverre er det litt vanskelig å si hva det kan ha vært, f.eks festet til gyroen eller motor som ikke er ferdig justert. Uansett, jeg strammet borrelåsen over gyroen og løfta helikopteret opp igjen, men merket ikke noe mer til merkverdige utslag.

Litt senere nå skal jeg åpne baklokket igjen og sjekke tilstanden, og atter en gang gå over helikopteret og lete etter potensielle farer. Det er forøvrig skikkelig kos å ettersjekke fuelheli, på grunn av fuelsølet blir det alltids litt gnikking :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Lør Apr 16, 2011 4:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter kræsjen på nesjane har jeg nå fått byttet de ødelagte delene, og helikopteret er nå klart til påsken. Som jeg har skrevet i en annen tråd, så var det altså en cyclicservo som forårsaket kræsjen, men nå er alle cyclic-servoene byttet ut til nye. Ny halebom er også på plass, og ledninger er sjekket over etter skader, og festet på nytt.

Jeg føler meg nå trygg på dette helikopteret igjen, og satser på å lære meg noe nytt i påska :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Lør Apr 23, 2011 11:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, det ble ikke så mange tankene før jeg sendte helikopteret i bakken igjen, men denne gangen var det iallefall min egen feil :D
Jeg har nå fått sett litt over helikopteret, og det er ikke så store skader som jeg trodde. Jeg ødela halebom og torquetube, hovedrotorbladene, canopy ser ikke bra ut, muligens litt bøyd hovedaksel, det ene støttestaget til halebommen er knekt (det har vært reparert et par ganger før), akselen til halerotoren (tannhjul), muligens et par kulelager i startakselen, et par bøyde linker og kanskje noen småting til som jeg har oversett.

Halebom, støttestag til halebom, original canopy, aksel til halerotor og kulelager til startaksel hadde jeg visst liggende. Men jeg må kjøpe nye rotorblader, torquetube og muligens hovedaksel. Noen kroner blir det jo, men slikt er det å ta risker med heli :)

Flighten kan en se her. Ikke så lett å se når det skjer, men konsekvensene er lett å se :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=4gPwYsM6FoE

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Søn Mai 01, 2011 1:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
T-rex 600N er nå klar til dyst igjen, nå håper jeg bare at jeg har fått med meg det meste som var galt. Jeg har brukt gammel hovedaksel igjen, da jeg hadde bestilt feil hovedaksel. Jeg fant også en gammel haleaksel som jeg ikke kunne se noe galt på, men det merkes vel eventuelt når jeg spoler opp litt turtall :mrgreen:

Et kulelager i startershaften var også gåent, men der hadde jeg en hel startenhet liggende ferdig, og da byttet jeg bare. Jeg kan ikke merke noe galt med servoene, og satser på at alt er bra. Helikopteret har også fått på den originale canopyen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Søn Sep 18, 2011 2:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Denne helga fikk jeg brukt opp et par liter drivstoff i steindalen på dette helikopteret, og fikk da mulighet til å justere littegrann. Nå begynner det å ligne på noe. Har enda ikke fått testa med innstillinger på programvaren til 3G, men har skaffet meg 12v til 220v adapter slik at jeg kan ha pcen med på utfluktene (batteriet er elendig). Er nok litt lettere å bli kjent med hva de forskjellige justeringene på den måten. Etter 2 liter fuel var det uansett på tide å gi seg, for da var et par skruer langt ute i rammen :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Man Jan 23, 2012 3:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Følger opp denne tråden litt igjen, det er på en måte greit å ha oversikt her som en slags historie på helikopteret. Jeg flydde litt nå på søndag, men litt over halvveis ut i tanken ble det bom stopp i lufta. Dette er en lyd jeg kjenner fra før, og mistenkte umiddelbart at det ikke var snakk om tom fueltank eller død plugg. Det er bestandig like dumt at motorstopp kommer i lav høyde. Da er det liksom ikke mulighet til å få fall nok til å opprettholde kraft i bladene, og en har også liten tid til å se seg rundt etter et sted å lande. Det gikk noenlunde greit, men det ble litt "bumpete" landing og det ene bladet slo sammen og kom såvidt borti bakken. Egentlig ingen skade skjedd, det ble bare et merke på tuppen av et blad. Utover dette er helikopteret ok. Jeg tok så starteren nedi for et forsiktig nøkk, og ganske rett, motoren gikk ikke an å dra rundt.

Jeg åpnet baklokket på motoren, og konstaterte ødelagt råde. Nå blir det å plukke ut motor og demontere for å sjekke tilstanden på alt, så får vi se om den skal repareres igjen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Man Jan 23, 2012 4:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Kjipe greier! Hvor mange helikoptermotorer har du tatt livet av nå? :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Man Jan 23, 2012 4:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, ka du meina....? :mrgreen:
Kanskje jeg skal legge til at motorene blir reparert, denne som nå tok kvelden er intet unntak. Litt forbauset over at den har holdt såpass som den har gjort. Har ikke akkurat hatt noe godt liv, og da er det slikt som skjer dessverre. Jeg ser det positive i det, nå må motoren ut, og da får både motor og helikopter en overhaling/sjekk :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2012 12:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er synderen til havariet, og det ser ut som at blokka er hel og kan brukes opp igjen. Men jeg tror kanskje jeg må spandere på et nytt stempel. Det er heldigvis ikke noe stort utlegg.

I mellomtiden setter jeg i en byttemotor, så fikser jeg denne opp og har den liggende klar til neste gang :D


Vedlegg:
råde (800 x 600).jpg
råde (800 x 600).jpg [ 72.33 KiB | Vist 13106 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2012 1:01 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Regner med at dette er YS, i tilfelle så burde dei etterkvart lage råder som holder, skulle vel ikkje vere så altfor vanskelig. :|

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC