Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 5:35 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Fre Sep 11, 2009 1:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg starter trådene mine nå i ny stil, spesielt når det er tråder der det skjer en del ting over tid. I og med at det er en ny overhaling av motor på gang, så passet det fint å starte tråden på dette helikopteret nå.

Jeg hadde litt tull med T-rex 600 i naustdal der motoren begynte å spise plugger. Temperatur var helt topp, og røyken var fin, men motoren hørtes ikke bra ut. Etter å ha tatt en plugg på under en halv tank så studerte jeg litt i pluggåpningen, og der kunne jeg se en slags sprekke. Det var også et par stykker til på treffet som syntes at motoren hørtes lean ut, og det er jeg helt enig i. Jeg startet ikke helikopteret etter å ha sett den sprekken, og nå har jeg pellet motoren fra hverandre. Skade var skjedd, og jeg kan konstatere at stempel, stempelring og foring er ødelagt. Dette venter jeg heldigvis i posten idag (fredag), så helikopteret skal i lufta i helgen igjen. Men kjipt er det uansett, denne motoren er omtrent ny, jeg hadde tatt under 20 tanker på den. Men da blir jeg gjerne mer påpasselig neste gang :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Fre Sep 11, 2009 9:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Føler du begynner å bruke litt mange motorer på disse helikopterene dine nå :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Fre Sep 11, 2009 8:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er enig i det, men det er slik jeg lærer :mrgreen:

Dette er andre motoren på T-rex 600. Den første levde et hardt liv med mye sandstøv rundt seg, så at den røk er det ingenting rart med. Og jeg ser nå på stempelet at denne har vært overopphetet, og det vet jeg skjedde på eikefjord-dagene. Nå har jeg bytta foring, stempel og stempelring, og har nettopp kjørt gjennom 2 tanker uten problem :D

Jeg synes også at det er interessant å finne ut av hvorfor saker og ting skjer, og da er det jo nesten kjekt med litt problemer av og til. Jeg får litt mer kunnskap for hver gang det oppstår et problem, og for meg er dette mye av min interesse for teknisk hobby. Jeg liker rett og slett å løse alle problemer jeg møter på egne produkter :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Ons Nov 11, 2009 8:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hittil så har alt gått veldig bra med motoren. Kan virke som at lagerene i motoren har hatt mye å si, for nå fungerer alt veldig bra, og temperaturen er helt perfekt. Jeg tok også ut demperene i rotorhodet idag, for de virket rimelig slakke. Og tilstanden var faktisk mye verre der enn jeg trodde, så det blir spennende å prøve helikopteret igjen nå med nye dempere. Skal prøve å få tatt en tur til helga.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Lør Nov 14, 2009 10:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg plukket ut thrustlagerene i rotorhodet ikveld, for innimellom er det på tide å bytte lager selv om det ikke nødvendigvis er ødelagt. Jeg oppdaget da at jeg faktisk har montert det ene lageret feil ved en tidligere anledning. Selve thrustlageret var montert feil vei på den ene siden, og da holder ikke lageret på fettet som blir påført ved montering. Greit å finne ut av. Nå skal alt være på stell, og rotorhodet er tight og fint igjen. Nå er det bare noen fine flydager som mangler :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Tir Jan 26, 2010 7:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flybarless til T-rex 600N er nå i hus, og jeg må si at det ser veldig bra ut. Er glad jeg ventet på dette, for mer praktisk forpakning til den prisen skal man lete lenge etter. Etter motorhavariet (knekt råde) jeg fikk på svarthumlevannet så har jeg nå bytta motor, og i den sammenheng har jeg også lyst til å oppgradere til flybarless. Jeg skal heller ta en vurdering på den havarerte motoren når jeg får tid.

Jeg har tatt motoren fra Outrage Velocity 50 (hyper 50), og setter heller inn den nye O.S.55 i den modellen. T-rex 600 er litt kjappere å ta ut motoren på, og derfor er det greit å bruke Hyper 50'n der. Satser på at O.S.55 blir stående uten så mange problemer i Outrage'n.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Ons Jan 27, 2010 5:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er 401'n røsket ut, og Align flybarless er montert. Alt ser ut til å fungere som det skal, men halen var litt merkelig når jeg starta opp utenfor huset. Jeg har liksom ikke fått spolet opp noe turtall før halen drar avgårde (den er ikke reversert). Jeg tror rett og slett at det er underlaget sin feil (is), og tror nok dette hadde blitt bra når turtallet hadde kommet seg nok opp til at halen har luft å jobbe med. MEN, det er litt for surt ute til å justere på slikt nå, så jeg tester ikke å løfte helikopteret før jeg har bedre underlag og værforhold. I mellomtiden får helikopteret få seg en totalsjekk, og jeg skal også bytte fra servokryss til servohjul på cyclic.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Fre Apr 02, 2010 8:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Var i steindalen idag for å fly litt, og når det var på tide for å fyre opp 600'n, så ville ikke motoren svive rundt. Jeg tok av baklokket, og såg umiddelbart tegn til rust :shock:

Skjønte egentlig ikke dette helt, for jeg sørga for at motoren var kjørt tom for nitro forrige gang den ble startet. Jeg er litt i tvil om fuelen som ble brukt sist gang, kan hende det var noe gammelt og dårlig, jeg vet ikke. Har ingen bedre forklaring. Skal pelle ut motoren og demontere litt for å se hvordan tilstanden er.

Litt ekstra surt er det jo siden jeg skulle teste flybarless på denne idag :evil:

EDIT: har fått ting til å bevege seg fritt nå, men jeg vil allikevel ta ut hovedlageret for å sjekke tilstanden, og eventuelt bytte til nytt. Motoren koser seg nå i en god saus av rustløsende midler, og tilstanden er ikke så fæl som jeg først trodde.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Man Apr 05, 2010 4:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er motoren fullstendig demontert, og bakre lager er beyond salvation. Det var rustet mye, så her må det byttes. Ellers såg ikke tilstanden så verst ut. Jeg tror jeg har en skadet motor liggende, og der mener jeg at det er et nytt lager som er fullt brukende. Råden røk i den motoren, og jeg må sjekke lageret uansett, men med litt flaks slipper jeg å kjøpe nytt. Er lei av å bruke penger på disse Hyper50 motorene :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Ons Apr 07, 2010 12:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jaja, dette blir jammen spennende. Jeg måtte plukke litt deler her og der for å få sammen en hel motor. Motoren som råden røk på har fått en sprekke i blokka, så den var ubrukelig. Så jeg demonterte alt på den rustede motoren og gjorde den ren, og flyttet over kulelagerene. De var forholdsvis nye på motoren som røk. Jeg har også byttet stempelbolt, men ellers er veivaksel, råde, stempel og foring det samme som før.

Jeg forventer ikke så fryktelig mye fra denne motoren, hvis den i det hele tatt starter så skal jeg være fornøyd. Hvis det går dårlig, så får jeg bare spare litt til å få meg en annen sak :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Ons Apr 07, 2010 3:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Kansje jeg er for sent ute til å hjelpe deg men jeg har Hyper 50 blokk, råde, lagersett og stempel liggende hjemme :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Ons Apr 07, 2010 6:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Kansje jeg er for sent ute til å hjelpe deg men jeg har Hyper 50 blokk, råde, lagersett og stempel liggende hjemme :lol:


Hehe, jeg kan jo alltids kjøpe det uansett hvis prisen er ok :wink:
Send gjerne en pm med pris og tilstand på varene om du gidder :D

Når det er sagt, så fikk jeg faktisk en liten overraskelse idag. Jeg visste på forhånd at stempelringen satt litt fast, selv om alt så bra ut med tanke på rust der. Håpte at dette ville komme seg når jeg kjørte starteren og eventuelt fikk motoren til å starte. Og det gikk heldigvis helt fint.

Motoren startet, og til min forundring gikk motoren over all forventning. Jeg hadde den bare på tomgang, og spola opp litt turtall av og til. For å være helt ærlig så gikk den finere enn noensinne. Jeg gjorde heller ikke noe med nålene. Både temperatur og røykmengde var helt flott, så med litt flaks får jeg testa denne i helga. Jeg forventer fremdeles ikke at denne motoren holder lenge, om den ryker i morgen så blir jeg ikke overrasket. Men foreløpig er det absolutt ingenting som skulle tilsi at dette vil skje. Veldig happy så langt :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Ons Apr 07, 2010 9:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Du får si fra neste gang du trenger deler. Når jeg tenker meg om så har jeg følgende deler til Hyper'n:

Lagersett (nytt)
Krysspinne, hus, råde, stempel, ring, foring er brukt noen kanner, men ser nytt ut :) Huset er med lager.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Ons Apr 07, 2010 9:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Du får si fra neste gang du trenger deler


Haha, meget morsomt. Det kan like gjerne være om en dag fra nå :mrgreen:
Som sagt, bare send en pm med pris på hva du vil ha for det, så skal jeg ta en kjapp vurdering :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 600 nitro pro
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 8:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg tatt en tank på 600'n igjen, bare for å se om det fremdeles var velstand. Er fremdeles litt overrasket over denne egentlig, den går såpass fint at jeg bare forventer at noe må smelle i den snart :mrgreen:

Fikk altså ingen overraskelser, så jeg har tenkt å få flydd denne litt i helga. Jeg skal forøvrig gå over til byron 30/24 noen kanner, siden jeg gikk tom for byron 15/20 på de siste tankene jeg kjørte ikveld. Dette gjelder også for Outrage Velocity, T-rex 700 bruker 30/24 fra før. Etter at jeg er tom for 30/24, så skal jeg prøve byron rotorage 15/20 til T-rex 600N og Outrage Velocity, og byron rotorage 30/20 til T-rex 700N. Skal bli litt spennende å se hvordan den fungerer.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC