Dato/klokkeslett: Lør Apr 20, 2024 3:55 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Tir Jan 26, 2010 10:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er flybarless til 700'n kommet på bordet :D

Førsteinntrykket er at Align er flinke til å lage produktene sine kompakte. Av en eller annen grunn forventet jeg meg en større eske, men eska alt kom i er ikke større enn en litt tykk kriminalroman. Eska med flybarless til 600'n er på størrelse med en Donald pocketbok. Innholdet er da alt som er nødvendig for ombygging når en har et fungerende helikopter fra før. Servohorn til Align-servoer er også inkludert. Patenten for justering av pitch ser også veldig bra ut. Gleder meg til å komme igang, men jeg venter nok med 700'n til jeg har fått kjørt noen flere tanker på den nye motoren.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Fre Apr 02, 2010 9:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag hadde jeg med 700'n til steindalen, og fikk flydd 5 tanker (omtrent 3 liter fuel), og jeg må si at det var kjekt å lufte denne fuglen igjen :D

Den startet helt fint, men jeg ligger godt på den rike siden på nålene, så den har et godt stykke justering igjen for å fungere optimalt. Jeg har egentlig justert meg litt bort, og er nok derfor mer rik på nålene enn nødvendig. Det er så lenge siden jeg har flydd denne at jeg har kommet ut av motorjusteringen.

Jeg har også lyst til å montere flybarless nå, men vurderer å ta noen tanker til først.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Søn Okt 31, 2010 11:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her har det stått lenge stille nå, mest grunnet mangel på radio til å fly denne fuglen med, men nå har det altså begynt å skje noe igjen. Når jeg skulle montere mottakeren til den nye DX8'n, så røska jeg bort all elektronikken for å rigge opp alt på nytt. Holdt på ganske lenge, men ble aldri helt fornøyd. Fikk liksom ingen harmoni i kablingen, og syntes alt ble litt for rotete. Målet er at jeg enkelt kan komme til mottaker med tanke på plugging av servoer og tilsyn av plugger, ha enkel tilgang til governor og annen justerbar elektronikk, god og stabil legging av kabler osv. Jeg fikk kort sagt helt hjernteppe, og fant aldri noen god løsning på hvor jeg skulle plassere saker og ting. Dette var når jeg hadde Futaba GY611 gyrosystem. Jeg ville vente med bytte til flybarless til jeg var noenlunde ferdig med å kjøre inn/justere den nye motoren, mest på grunn av at jeg da hadde litt mindre å tenke på. Alt dette forkastet jeg idag, og røska bort hele futabasystemet (gyro og kontrollenhet) for å begynne overgangen til flybarless.

For å gjøre ting litt enklere idag, så demonterte jeg hele fronten på T-rex 700, slik at jeg kan jobbe mer spesifikt med problemdelen. Nå kan jeg visualisere plasseringen til de forskjellige komponentene litt bedre, og jeg kommer rett og slett bedre til. Jeg skal også se om jeg kan få inn et par sensorer for telemetribiten til DX8.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Tor Nov 04, 2010 2:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg fått montert komponentene sånn noenlunde at jeg iallefall kan leve med det. Tilgangen til komponentene er ok, men litt jobb med kabling blir det om noe må byttes. Rotorhodet er byttet, og systemet er kalibrert sånn noenlunde også. Nå skal fuglen ned igjen i butikken, så får jeg prøve å fyre den opp til helga her hjemme om været er greit.

Jeg har montert temperatursensor til DX8'n, og skal lodde på ledninger før mottakerbatteriet slik at jeg får vite spenningen 100%. Kontrollen viser i utgangspunktet mottakerspenningen, men den er regulert, og jeg kunne tenkt meg å følge med på batteripakka før den reguleres ned også. Heldigvis er det en enkel sak med denne radioen. Utrolig kjekt å kunne legge inn alarmer på dette. Jeg kan også montere turtallsmåler, men det gidder jeg ikke. Er nok ledninger som det er nå.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Ons Apr 06, 2011 12:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det viser seg at kveldsåpent fører til at jeg også kan få gjort litt på egne modeller, siden jeg må stå mye ute i butikken når det er folk der. Når det ikke er folk i sjappa under kveldsåpent, så vil jeg etterhvert bruke mye av dødtiden til båtbygging i byggelokalet, men så lenge ting ikke er helt ferdig der så får jeg gjort mye justering på helikopter som jeg kan ta ute i butikken. For dem som skjønte det :mrgreen:

Uansett, jeg har fått begynt knotting på T-rex 700 idag, denne er satt opp mot DX8 grunnet telemetrien. Jeg vil passe godt på motortemperatur på denne, da det er en kostbar affære å bytte. Det blir veldig greit med litt elektronikk som minsker risikoen for overoppheting. Hvis det blir noenlunde vær i påsken, så satser jeg på å få flydd noen tanker i steindalen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Lør Apr 09, 2011 12:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har kjørt en tank på lavt turtall utenfor huset ikveld, litt for å sjekke at alt er som det skal, og litt for at det er lenge siden motoren har vært i drift. Etter testkjøring gikk jeg over skruer for å se om noe hadde løsnet, og det var et par stk som da trengte etterstramming. Veldig greit å oppdage slikt når greiene står på bakken.

Om været tillater det imorgen, så gjør jeg muligens et forsøk på å løfte det bak huset. Om alt da ser veldig greit ut, så flyr jeg litt mer en eller annen plass, om jeg får tid.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Lør Apr 09, 2011 2:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag var det dags for å ta testløft på dette helikopteret også, og nå er det jaggu lenge siden det har vært i lufta. Dette er det helikopteret jeg respekterer mest av alle, for selv om det kanskje ikke ser så veldig mye større ut enn et 50-size, så skjønner en fort at dette er noe annet når rotoren begynner å spole opp. En vil absolutt ikke at noe skal gå galt når det er slike krefter i sving. Jeg kan forøvrig ikke fordra å lette fra plasser der bakken er myk, for et helikopter jobber seg fort ned i bakken på grunn av vibrasjonene. Plutselig kan det stå litt skjevt, noe som ikke er så kjekt når en skal lette med flybarless, og halerotoren kan også slå nedi. Jeg bruker derfor litt ekstra tid på å finne et godt punkt der helikopteret står trygt. Når jeg begynner oppspoling av rotoren, så har jeg noen punkter jeg fokuserer på. Helikopterets forhold til bakken, posisjonen til swashplata, og helikopterets oppførsel generelt. Det er absolutt ikke rom for å blinke engang. Går noe galt, så gjelder det å reagere umiddelbart.

Uansett, jeg løftet helikopteret opp i hover, og det eneste jeg fokuserte på var å holde det stabilt i lav høyde. Det gikk forøvrig helt fint, uten problemer what so ever. Jeg har litt rik blanding på denne, det er greit å begynne litt forsiktig og heller justere meg innover, enn å begynne for magert. Jeg hadde full tank når jeg startet (ca 6dl), og timeren på radioen sto innstilt på 6 minutter. Når jeg var kommet til bunns i tanken, så satt jeg naturligvis helikopteret ned igjen, og da var det 1 minutt igjen på timeren. Helikopteret har altså drukket 6 dl på 5 minutter :shock: . Vi snakker om 1 liter drivstoff på 10 minutters flyvning, og da sier det seg selv at dette ikke blir noe hverdagshelikopter :mrgreen:

For min del er T-rex 700 et "søndagshelikopter", og kommer nok stort sett bare å bli brukt under flotte forhold. Men jeg har noen kanner med fuel som må brukes opp, og da er jo dette et fint helikopter å gjøre det på :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Søn Apr 10, 2011 11:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter en liten aha-opplevelse med T-rex 600N idag, så kommer jeg til å ta ut servoene i T-rex 700 for sjekk, og eventuelt bytte av slitte tannhjul. Ting kan fort gå galt, og servoer lever et hardt liv. Dette er for dyrt utstyr til at det ikke bør sjekkes innimellom.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Man Apr 11, 2011 9:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Helikopteret har altså drukket 6 dl på 5 minutter . Vi snakker om 1 liter drivstoff på 10 minutters flyvning

Dette er ekstremt fet blanding!! Full pip på Novarossi'n min gir ca 8 min flytur.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Tir Apr 12, 2011 12:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Sitat:
Helikopteret har altså drukket 6 dl på 5 minutter . Vi snakker om 1 liter drivstoff på 10 minutters flyvning

Dette er ekstremt fet blanding!! Full pip på Novarossi'n min gir ca 8 min flytur.


hehe, er klar over det, dette var bare første gang den har vært i lufta på lenge. Den sto nok rikt innstilt fra før, og jeg tok den ut noen knepp før jeg begynte også, så det ble gjerne litt ekstremt forbruk :lol:
Jeg mener å huske at jeg også lå på rundt 8 minutter sist gang jeg hadde det mer aktivt i bruk.

Skal begynne justeringa fra neste tank, men vil første bytte det første tannhjulet i cyclicservoene (S9351). Har merket en del slark der, og jeg vil ikke at det skal skje det samme med denne som med 600'n.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Ons Apr 20, 2011 10:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå er det fridager rett rundt hjørnet, så nå påbegynnes bytte av tannhjul i cyclic-servoene. Jeg har fått på plass nytt Hyperion mottakerbatteri på 7.4v 2500mah, og byttet ut JST pluggene med EC3 for økt sikkerhet. At all elektronikken er avhengig av en JST-plugg høres skremmende ut, selv om jeg ikke har hatt noen problemer med dem. Jeg har også veldig lyst til å modde regulatoren litt til å ha større tverrsnitt på strømledningen, men det får vente litt.

Slenger sikkert ut noen bilder senere.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Tor Apr 21, 2011 1:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå er det første tannhjulet i alle cyclic-servoene byttet, og det var nok absolutt på høy tid å få det gjort. Jeg ser at dette er et område der vedlikehold svikter veldig, selv om det er kritiske punkter. Slitasjen er godt merkbar, og greasen var rett og slett skittenbrun i servoen. Det hadde nok bare vært et spørsmål om tid før noe ville skjedd med dem. Jeg kommer til å bli flinkere på å sjekke servoer i heli fremover, det er helt sikkert. Dette er elektronikk og tannhjul som er under KONSTANT vibrasjon og belastning, så det er helt klart at dette er viktig. Etter å ha sett hvordan det så ut inni servoen, så har jeg bestemt meg for å bytte servoene om ikke så alt for lenge. En sesong eller to til, så blir de byttet.

Jeg har også fått ferdig koblingene fra batteri til spenningsregulator. Jeg har laget til et mellomstykke som gjør at jeg enkelt kan koble bort kabelen som går fra batteri til telemetrimodul. Dette er gjort med EC3 plugger, og telemetrikabelen har fått en JST plugg. Alt av ledninger er nå festet, og helikopteret er stort sett klar til bruk. Jeg skal ha en siste totalsjekk før fredag, men regner med at alt er som det skal være.

Noen bilder:


Vedlegg:
venstre (600 x 800).jpg
venstre (600 x 800).jpg [ 140.33 KiB | Vist 13030 ganger ]
høyre (600 x 800).jpg
høyre (600 x 800).jpg [ 122.41 KiB | Vist 13030 ganger ]
foran (600 x 800).jpg
foran (600 x 800).jpg [ 127.31 KiB | Vist 13030 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Lør Aug 06, 2011 12:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå krysser jeg fingrer for værgudene imorgen, for jeg skal ha meg en liten tur til steindalen for å fly littegrann. Jeg har holdt på litt med 3G-systemet, for jeg fikk problemer når jeg oppdaterte til siste versjon (3.0). På T-rex 500 og 600N (DX7) så fikk jeg ikke 3G-enheten til å initialisere etter å ha oppdatert til siste versjon software. Det vil si at jeg fikk kontakt med helikopteret og kunne bevege servoene, men systemet kom ikke med klarsignalet sitt for å vise at alt er ok. På T-rex 700N (DX8) skjedde det samme. Jeg la så inn versjon 2.1 på alle tre helikopterene, og da starter systemet opp som det skal, og klarsignalet kommer.

Jeg fyller iallefall bilen opp med fly og helikopter, og satser på å få brukt en god del drivstoff og batterier i løpet av noen timer. Godt mulig det dukker opp noen kræsj også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballen's T-rex 700 nitro
InnleggSkrevet: Fre Des 21, 2012 10:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå oppgradert 700'n litt. Plassbesparende elektronikk og nytt rotorhode. Har kjøpt DFC rotorhode og spektrum AR7200BX flybarless elektronikk. Valget falt på spektrum, for jeg har samme i 600'n, og synes det er greit å kunne forholde meg til ett system. Jeg har alltid syntes at 700'n har sett litt fjollete ut med så "høyt" rotorhode som den hadde originalt, men nå blir utseendet noe helt annet, pluss at det blir færre deler også. Satser på å få justert den inn i romjula.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC