Dato/klokkeslett: Tir Apr 16, 2024 11:56 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Fre Nov 13, 2009 7:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Denne er ikke helt i boks enda, men det er en viss fare for at denne kommer i min private helikopterhylle, forhåpentligvis om ikke så alt for lenge. Jeg har dessverre latt meg fasinere av forskjellige helikoptermodeller og de forskjellige egenskapene deres, så dette vil ingen ende ta...

Helikopteret det er snakk om er en Outrage Velocity 50, og som navnet tilsier så er det et .50 size fuelhelikopter.
Om denne kommer på plass, så har jeg veldig lyst til å putte i den nye O.S.55, men vi får se om jeg først får tak i helikopteret.

Et bilde av morosaken:
Vedlegg:
velocity 50.jpg
velocity 50.jpg [ 50.9 KiB | Vist 20083 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Man Nov 16, 2009 8:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det ser ut som at dette kan gå i boks, og da regner jeg med å ha helikopteret i slutten av uka. Forøvrig så blir nok en vanlig Hyper 50 brukt i starten, da får jeg også mulighet til å sammenligne med den nye O.S. 55 om jeg velger å prøve den etterhvert. En ting som må oppgraderes fra starten av er enveislageret, det originale har et dårlig rykte på seg.

Blir iallefall spennende å prøve et litt annerledes .50 size heli, dette er nesten like langt som T-rex 700 :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Tir Nov 17, 2009 8:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er denne i boks, og forhåpentligvis har jeg den i slutten av uka eller begynnelsen av neste uke :D
Det er første gang jeg har kjøpt et brukt helikopter med utstyr, men det er ikke brukt mer enn ca 15 tanker, så det meste fremstår som nytt.

Den er foreløpig utstyrt med O.S. hyper 50 og Align potte, så får vi se om jeg får penger nok til å spandere på en O.S 55 hyper etterhvert. Kanskje jeg gjør det sammen med bytte av enveislageret, vi får se...

Ellers er helikopteret utstyrt med følgende:

Cyclic: 3 x ACE DS1013
Throttle: Futaba S3001
Hale: Futaba S9254
Gyro: InertiaRC 860 (tilsvarer Spartan DS760)
Mottaker: Spektrum AR7100R m/2S Hyperion Life 2100mah som kjøres direkte til swash og regulert til gass.

En ting må byttes før jeg får tatt det i bruk, og det er enveislageret. I settene som kommer nå er dette enveislageret oppgradert, men det var altså en svakhet i starten. Lager er bestilt, og vil komme om ikke så alt for lenge :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Søn Sep 08, 2013 9:26 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Tir Nov 17, 2009 11:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Det er første gang jeg har kjøpt et brukt helikopter med utstyr, men det er ikke brukt mer enn ca 15 tanker, så det meste fremstår som nytt.

Hmmm... selger har altså funnet ut etter allerede 15 tanker, at denne heli'n ikke var noe å samle på :mrgreen:

Blir nok spennende å se, men det erlukter mye Vibe fra J.R. Flyr nok bedre store sammenhengende øvelser enn T-rex.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Tir Nov 17, 2009 11:37 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Begynt å planlegge nytt helikopter igjen etter denne da? :lol:

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Tir Nov 17, 2009 11:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hiTmanhiT skrev:
Begynt å planlegge nytt helikopter igjen etter denne da? :lol:


Hehe, jeg har nok noen ønsker som har vært planlagt en god stund. Er nesten i mål nå :wink:
Jeg skal etterhvert ha meg et T-rex 600 esp med flybarless (slik som wulong har), og har et siste stående på ønskelista som jeg tenker å spandere på meg selv til 40-årsdagen min om noen år, men det er foreløpig en liten hemmelighet :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Tir Nov 17, 2009 11:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Sitat:
Det er første gang jeg har kjøpt et brukt helikopter med utstyr, men det er ikke brukt mer enn ca 15 tanker, så det meste fremstår som nytt.

Hmmm... selger har altså funnet ut etter allerede 15 tanker, at denne heli'n ikke var noe å samle på :mrgreen:

Blir nok spennende å se, men det erlukter mye Vibe fra J.R. Flyr nok bedre store sammenhengende øvelser enn T-rex.


Hehe, det er nok ikke helt derfor det blir solgt :wink:
Jeg har absolutt ingenting å bekymre meg for der, jeg stoler såpass mye på personen jeg har kjøpt det av at avgjørelsen ble tatt over et par mailer, uten bilder. Gleder meg veldig til å se hva dette er for noe iallefall :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Lør Nov 21, 2009 1:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er helikopteret på vei, og jeg har det nok rett over helgen. Har bestilt meg et enveislager til T-rex 600N, da jeg har lest at det skal passe til Velocity 50 også. I tillegg har jeg bestilt det originale enveislageret som også skal være forbedret.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Søn Nov 22, 2009 12:59 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Hehe, jeg har nok noen ønsker som har vært planlagt en god stund. Er nesten i mål nå
Jeg skal etterhvert ha meg et T-rex 600 esp med flybarless (slik som wulong har), og har et siste stående på ønskelista som jeg tenker å spandere på meg selv til 40-årsdagen min om noen år, men det er foreløpig en liten hemmelighet

Må nesten smile litt av denne uttalelsen din som jeg tror du kunne spart deg for. Jeg vet ikke hvor mange år det er igjen til du blir 40, men tror du virkelig selv at du klarer å holde fingrene av fatet av mye av det snadderet som du VET kommer i løpet av de neste åra.?
Tviler sterkt på om hverken t-rex 6 og 700 , msh protos, velocity eller hva de nå enn heter er på hylla di om et par tre år frem i tid.
Da er de nok temmelig utdaterte alle sammen og slike vil ikke du ha. :mrgreen:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Søn Nov 22, 2009 8:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, kanskje det. Men en noenlunde plan må jeg ha, om den blir fulgt er en helt annen sak. Når det forøvrig gjelder store heli, så blir det problematisk å hele tiden kjøpe nye, de skal utstyres og plasseres også. Enkelte av helikopterene mine tror jeg kommer til å bestå helt til jeg pulveriserer dem fullstendig, og noen blir kanskje solgt etterhvert, hvem vet :mrgreen:

Jeg har forskjellige grunner til å ha de helikopterene jeg har kjøpt, de har ulike fordeler som jeg har falt for, og jeg kan dessverre ingenting for det... :roll:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Tor Nov 26, 2009 10:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er helikopteret kommet i hus, og ved første øyekast har det dukket opp noen ting som jeg vil ta fatt i. Det har fått gode kritikker, men har hatt et velkjent problem med enveislageret. Der skal jeg teste et enveislager fra T-rex 600N, mener å ha lest at det skal passe. Uansett er det originale og forbedrede lageret bestilt.

Jeg kjøpte helikopteret som en demomodell fra en annen nettbutikk, og regner med at de har hatt mye å gjøre, for jeg ser ganske mye som jeg skal endre/forbedre her. Det virker som at det har gått litt fort i svingene med monteringen. Alle ledninger skal jeg trekke på nytt, og noen komponenter skal flyttes litt på. Canopyen var av typen som en måtte borre hull i selv, og der tror jeg at byggeren har bommet litt, for det er 4 ekstra hull i min canopy :mrgreen:

Alle feilene visste jeg om, men er ikke fornøyd med ledningsopplegget, så det blir litt å gjøre allikevel. Men det er også en fin måte å bli litt kjent med helikopteret på. Komponentene som står på helikopteret er veldig bra, så dette har vært et knallkjøp uansett. Når jeg har fått meg en ny canopy og gått over helikopteret, så skal jeg nok bli fornøyd :D

Jeg ble svært overrasket over bredden på selve ramma, det er noe av det slankeste jeg har sett. Ramma er 3cm bred :shock:
Allikevel er den en del lengre enn T-rex 600N, faktisk nærmere T-rex 700 i lengde. Absolutt et spennende helikopter som jeg ser frem til å teste. Er redd for at jeg kommer til å spandere på en O.S. 55 på denne etterhvert :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Fre Nov 27, 2009 2:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg klarte ikke å holde meg, og sprang i kjelleren for å hente DX7'n. Jeg måtte bare å prøve å binde opp mottakeren for å se responsen i servoene. Det gikk smertefritt, jeg måtte bare reversere en kanal (har ikke sjekka throttel, må huske på den ja...), og så gikk alt som det skulle. Halen var i særklasse, ingen av mine egne helikopter er justert inn som denne. Gyroen er iallefall satt opp temmelig heftig, så jeg skal sjekke det så fort jeg får programmeringskortet til gyroen. Kanskje jeg skal roe den litt til jeg har fått prøvd ut helikopteret.

En del av linkene er litt for trege etter min smak, men det var ingen problemer i bevegelsene i hodet, alt gikk heidundrende fort og presist. Men uansett er det unødvendig at ting går så tregt, og det blir gjerne en god del verre i kulda, så det skal justeres. Jeg skal forøvrig tenke meg godt om når det gjelder plassering av elektronikken, det er trangt bak den smale canopyen. Litt synd at canopyen er behandlet som den er, den er ganske fin i utgangspunktet (original canomod). Tror faktisk jeg kommer til å prøve å reparere den litt med glassfiber innvendig og lage nye og skikkelige hull. Går kanskje an å dekke til de feilborra hullene med et klistermerke eller to :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Fre Nov 27, 2009 10:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg tok meg litt tid etter jobb idag til å trykke ut enveislageret for å sjekke om det gikk med enveislager fra T-rex 600N, og de passet overens som hånd i hanske. Når jeg fikk ut det gamle lageret så datt rullene ut, ikke helt trygt å fly med akkurat. Hadde sikkert funket greit, men et defekt enveislager stjeler mye krefter hvis jeg må autorotere på grunn av at den drar med seg flere roterende deler. En annen ting er at hvis clutchen tar kvelden og låser seg, så hadde nok rotoren stoppet ganske kvikt også. Jeg konkluderer med at et fungerende enveislager er kjekt å ha :D

En annen ting jeg oppdaget når jeg tok bort hovedakselen var at det var shimset med 3-4 shims over det øverste kulelageret til hovedakselen. Problemet er bare at shimsene var unødvendig stor innerdiameter på, og da blir de liggende å jobbe, noe som aldri er bra. Jeg tenkte at jeg skulle finne en passende tykk shim istedenfor flere små, eller så filer jeg et nytt spor på hovedakselen til settskruen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Tor Apr 01, 2010 9:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her har ting drøyet voldsomt ut, av forskjellige grunner. Jeg kjøpte denne brukt, og syntes den var slurvete bygget. Så jeg satt den litt til side for å gå over helikopteret. Etterhvert så knabbet jeg motoren for å bruke den i T-rex 600, og det førte til at den ble satt lenger bak på hylla, men jeg tok det frem igjen ikveld for å gjøre det klart.

Jeg fant følgende feil på helikopteret:
1 - feil type servohjul var brukt, og da mener jeg feil størrelse i innfestingen. Servohjulet var presset på, og glapp hvis jeg tok i litt med håndmakt. Der er nå riktig type servohjul montert ifølge servoene.

2 - Cyclicservoene hadde skadde kontakter. Pinnene i servopluggen gikk ut når en plugger den i mottaker. La merke til dette når pluggene sto i, altså har helikopteret vært flydd med servoplugger som nesten ikke satt i :shock:

3 - De fleste av ledningene på helikopteret gnisset mot skarpe karbonkanter, og det var brukt lite locktite. Ledningsnettet er nå ryddet opp i, og locktite er tilført på viktige punkter.

4 - Littegrann kast i haleaksel. Dette kan ha skjedd under transport, men uansett må den byttes.

5 - Settskruene som står i paddlene er skrudd til alt for hardt, med det resultat at de har sprukket og sitter derfor for løst. Jeg har noen paddler til T-rex 600N liggende, så jeg monterer dem på om de passer.

Jeg håpte å kunne ta jomfruturen i steindalen imorgen, men skjev haleaksel gjør dette dessverre umulig. Jeg skal sjekke haleakselen opp mot T-rex 600, med litt flaks passer de overens. Uansett er deler bestilt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Outrage Velocity
InnleggSkrevet: Fre Apr 02, 2010 2:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Glemte å skrive at jeg har montert i den nye O.S. MAX 55HZ, så det blir spennende å se hvordan den oppfører seg i et 50-size helikopter i forhold til den tradisjonelle O.S. 50 hyper. Skal prøve å få lagt ut noen bilder av helikopteret, jeg må bare finne laderen til fotoapparatet først :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC