Dato/klokkeslett: Fre Apr 26, 2024 12:27 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Man Aug 30, 2010 11:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg tenkte jeg kunne starte en tråd om neste års Formula Ten. Her kommer jeg til å legge ut kravene om bilens oppsett, og også resultater fra kjøringene. Jeg skal snart på forhandlermesse, og kommer der til å legge frem en spesialordre til leverandøren som inneholder et visst antall Formula Ten kits, og options/delebestilling. Noen av dere har allerede kommet med en ønskeliste på options/deler, og jeg kommer til å bestille et lite utvalg utenom også. Om det er noen som bestille noe de vet de vil ha så anbefaler jeg vedkommende om å sende en pm med ønske.

Første diskusjonen vi må ta er motorvalg. Jeg har foreslått Tamiya lightly tuned til Cup Racers, og foreslår samme motor til Formula Ten. Kom med innspill og tanker rundt dette.

Jeg har så langt fått prøvd Formula Ten littegrann med HPI sitt eget 4.8v 4300mah nimh batteri, og synes at det vil duge til konkurransen. Her er ikke målet at bilene skal gå så fort som mulig, men heller at alle skal komme seg i mål helskinnet og samle med seg poeng til slutten av året. Med riktig gearing og oppsett blir dette helt greit. Bilen er helt annerledes å kjøre enn Cup Racers, og da er det ingen fordel med større batteri eller stor motor. Jeg ser for meg at Formula Ten kommer til å dreie seg mye om taktikk, og det kan bli veldig moro :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Tir Aug 31, 2010 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg legger ut en link til en setup guide i denne tråden også. Jeg har kikket litt på den nå, og anbefaler alle å ta en liten leserunde, her er det mye nyttig informasjon. Bruk kapittelene i menyen til venstre og les igjennom de forskjellige seksjonene. Ikke prøv å forstå eller gjøre alt på en gang, men heller litt av gangen.

http://home.scarlet.be/~be067749/58/

Dette kan være nyttig når dere skal bygge en bil og lurer på hvilket oppsett dere skal bruke.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Tir Aug 31, 2010 9:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fikk testet Formula Ten noen runder idag på Cup Racer-treffet, og kan konstatere at dette er noe helt annet å kjøre enn Cup Racer. Formula Ten krever mer teknisk kjøring, det vil si at tilpassing av fart og bruk av brems vil være meget viktig for å få gode plasseringer. Siden vi også heller mot å bruke 4.8v så vil girutveksling være fryktelig viktig. Jeg har lyst til å gå litt ned på pinion-størrelse for å se hva som skjer med bilen. Jeg vil også justere tannhjulsdiffen littegrann, for den var kanskje litt stram. Jeg vet egentlig ikke, men har kanskje en følelse av at en må være fin på justeringa av denne for at den skal fungere bra.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Lør Okt 30, 2010 5:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg lufter bare en liten tanke til de som skal være med på Formula Ten neste år. Hadde det vært en tanke å kjøre noe off-road istedenfor? Det har vært en del snakk om tamiya DF03RA, kunne det vært en tanke? Jeg tenker da rally, og bilene går heller ikke så voldsomt fort at det gjør noe, så dette mestrer nok alle.

Som sagt, så lufter jeg bare denne tanken, for vi kommer uansett til å kjøre cuprace. Vi kan iallefall ta en diskusjon på dette.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Lør Okt 30, 2010 7:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Det hadde vore dritkult! Virker som det begynner å bli en del folk med df03-ra. Funker sikkert fett å legge bana ut på en grusbane foreksempel? Nå vet ikke jeg om jeg kan delta da siden jeg bor i bergen, men det hadde vore fantastisk kult. Om man hadde klart å legge løpene til helgene er det jo en mulighet.. Gjerne samme helgen som halltreffene så får jeg mest utav helga ;-)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Lør Okt 30, 2010 8:26 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Jeg tror jeg har mer lyst å kjøre rally enn formel1. (den var uggen å kjøre bra.. iallefall for meg:)

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Lør Okt 30, 2010 10:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
stressballen skrev:
Jeg lufter bare en liten tanke til de som skal være med på Formula Ten neste år. Hadde det vært en tanke å kjøre noe off-road istedenfor? Det har vært en del snakk om tamiya DF03RA, kunne det vært en tanke? Jeg tenker da rally, og bilene går heller ikke så voldsomt fort at det gjør noe, så dette mestrer nok alle.

Som sagt, så lufter jeg bare denne tanken, for vi kommer uansett til å kjøre cuprace. Vi kan iallefall ta en diskusjon på dette.
Jeg har faktisk en sånn rallybil så slenger meg gjerne på rally. Hadde vert kult å startet rett etter nyttår og kjørt på snøen.

Kanskje det går an å kjøre med DF03RA og TT01? tenker bare at hvis det er større fleksibilitet med bil vil flere slenge seg med.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Lør Okt 30, 2010 10:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er selvfølgelig en tanke. Men jeg vil først og fremst høre hva gutta som vil kjøre Formula Ten sier, som sagt så er dette bare lufting av et mulig alternativ til Formula Ten. Men veldig greit å høre hvem andre som har lyst til å delta på noe slikt.

Men hvis dette skal være litt konkurranse, så blir det problematisk å stille med forskjellige biler. Jeg har tenkt at det i tilfelle må bli litt i samme stil som cupracer, altså med begrensinger i motorisering og batteri. Etter min mening bør også bil være av samme chassis.

Det fine med rally er at vi kan kjøre sololøp på tid, der deltakeren følger etter sin egen bil, og retter den opp selv ved velt eller utforkjøring. Så tar vi enkelt og greit tiden fra start til mål. Veldig enkelt og greit.

Jeg har også vært borti tanken på å kjøre alternativt annethvert år. Cuprace er en sikker vinner uansett, og det skal arrangeres hvert år så lenge folk gidder å bli med, og jeg har også lyst til å kjøre Formel 1, men også noe off-road. Nå har vi kjørt cuprace i ett år, så det kunne kanskje vært mer naturlig å begynne med noe off-road som det første alternative året ved siden av cuprace.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 11:25 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Innlegg: 336
Bosted: Florø
RALLY ER OG BLIR TØFFFFT!!!! Heller rally enn Formula Ten, tror det kan bli drittøft


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 2:57 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Janni skrev:
RALLY ER OG BLIR TØFFFFT!!!! Heller rally enn Formula Ten, tror det kan bli drittøft


hehehe :) I like

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 3:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
stressballen skrev:
Men hvis dette skal være litt konkurranse, så blir det problematisk å stille med forskjellige biler. Jeg har tenkt at det i tilfelle må bli litt i samme stil som cupracer, altså med begrensinger i motorisering og batteri. Etter min mening bør også bil være av samme chassis.


Så lenge vekt, motorstørrelse og hjul er likt kan det ikke være stor forskjell vel?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 4:03 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Jeg er litt enig i at det beste er at det er samme bil når det kjøres cup, men forstår også at tt01 og tb02 ikke er så langt i fra df03ra, men det er forskjeller i diff og oppheng, og dermed andre kjøreegenskaper. Nå har ikke jeg testet df03ra selv, men tror den vil ha bedre egenskaper i rally enn tt01 / tb02 osv.

Stemmer derfor på at det blir regler på type chassis, motor og dekk, som vi har i cup racer. Oppsett og dreving er opp til hver enkelt fører.

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 5:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
stressballen skrev:
Men hvis dette skal være litt konkurranse, så blir det problematisk å stille med forskjellige biler. Jeg har tenkt at det i tilfelle må bli litt i samme stil som cupracer, altså med begrensinger i motorisering og batteri. Etter min mening bør også bil være av samme chassis.


Så lenge vekt, motorstørrelse og hjul er likt kan det ikke være stor forskjell vel?


Nei, for all del, men jeg ønsker å ha litt seriøsitet i dette også. Dette er ikke bare butikk, men mye personlig interesse. Jeg tror nok også at TT01 blir liggende etter grunnet egenskapene i terreng også. Serien med DF03RA fra tamiya er også ypperlig med tanke på hele konseptet rally, siden de er spesielt laget for dette. Personlig synes iallefall jeg at det blir for dumt å blande epler og bananer. Ellers kan vel også DF03RA kjøres om side ved TA05, E10, Sprint 2 Sport og så videre.

Dette gjør jeg fordi at jeg har lyst, og ikke på grunn av at jeg må.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 5:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jeg stemmer for bare epler, de grønne aller helst :) Det hadde nok gått fint å bruke TT01, men det er mye kulere å kjøre løp når alle har samme utgangspunkt. Det vil gjerne bli litt mer seriøst da som kåre sier. Kjedelig om halvparten kjører TT01 og gir seg halveis fordi det ikke funker.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Formula Ten 2011
InnleggSkrevet: Tir Nov 02, 2010 12:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Det er klart at det åpner seg en del fleire muligheter om man velger rally.. Då er man liksom ikkje så "låst" på kor man kan køyre.. Og som Stressballen seier, så kan vi jo også køyre på tid :)

Personlig synes eg nok Formula Ten er tøffare, og man må køyre meir "teknisk" for å mestre det.. Noko som gir ei større utfordring og desto større mestringsfølelse.. Slik er det i alle fall for meg :P

Men Rally er jo absolut kult, og det hadde vore særs artig med ein rally serie også.. Ja takk alle tre :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC