Dato/klokkeslett: Lør Apr 20, 2024 1:17 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Man Okt 22, 2012 11:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Starter en tråd for å se hvem som blir med på dette til neste år også. Jeg vil forøvrig opplyse om at det ikke blir kjørt like mange løp som f.eks cuprace eller tamiyarally, det gjelder for touring series også. Her er meninga at vi skal kjøre noen løp over en kortere periode, akkurat når kommer vi tilbake til.

Endurance dreier seg vel om utholdenhet, og her er tanken å bruke tidtakingssystem med transpondere, og f.eks kjøre et løp over 45 minutter (eksempelvis). Vinneren blir da den som har flest antall runder. Her blir det lurt med biler som har såkalt direct drive, altså motor rett på spur, som igjen sitter rett på bakaksel. Men vanlige 4WD touringbiler kan også brukes. Ulempen der er vel kanskje et høyere strømtrekk, som kan bety at en må ha pitstop for batteribytte. Selv skal jeg kjøre en Tamiya F103GT med direct drive, og der blir det neppe noe problem å kjøre i over en time på en batteripakke. Men ulempen med bakhjulstrekk er jo egenskapene på teknisk bane, og problematisk oppbremsing. Så det finnes fordeler og ulemper med alle de forskjellige bilene. Jeg kan tenke meg at en FF03 er en bra bil å bruke i et slikt løp også.

Ikke arrester meg om jeg har skrevet noe feil over her, alle detaljene overlater jeg til brødrene Solheim å komme med. Det er også ønskelig her at bilene har 190mm karosseri med racing tema, altså at bilene kan ligne noe som kan brukes i fullsize racing. Jeg har også et ønske om å sette lys og transponder som krav.

Deltakere:
Kåre Myklebust - Tamiya F103GT - CLK-DTM 2002 AMG-mercedes - tamiya sport tuned - Viper storm 19 - styreservo? - spektrum SR300
Terje Solheim - Tamiya F103GT - Mercedes AMG DTM C Class 2008 Original Teile - YR Hackmoto 28 turn børstemotor -
Vegard Solheim - Tamiya F103GT - BMW M3 GT2 2009 - tamiya sport tuned - regulator? - Futaba S9551
Thomas Stenbakk -
Håvard - Tamiya TA06 - Nissan -
Karl Martin?
Stig Andre?
?
?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Tir Okt 23, 2012 6:07 pm 
Slitt spur'gear!
Slitt spur'gear!
Brukerens avatar
Innlegg: 95
Bosted: Florø
Prøver meg på ein Tamiya F103GT med Mercedes AMG DTM C Class 2008 Original Teile body set. Usikkert anngåande innmat, men blir nok YR Hackmoto 28 turn børstemotor. Resten må grublast på

_________________
Terje Solheim = Tamiya ekstremist


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Tor Okt 25, 2012 9:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
For min del blir det nok samme bil som i touring.. Ta06 skyline ;) innmat er ikkje kjent enda :p

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Fre Okt 26, 2012 1:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har hatt en prat med Vegard igjen, og vi har kommet litt mer frem mot hva vi ønsker i dette løpet. Dette er jo en serie det blir kjørt få løp av, kanskje mest fordi at det er et krevende løp. Vi ønsker å få til en kjøretid på 2 timer, men kom gjerne med innspill på dette. Husk at litt av målet er at det skal være utfordrende :wink:

Vi snakket også om premiering, og på endurance blir det snakk om et fint diplom med informasjon om beste rundetid, bilchassis og lignende. MEN, her vinner man en flott vandrepokal. Denne pokalen blir til odel og eie hvis man vinner 3 løp på rad, ellers går den fra vinner til vinner mellom hvert løp.

Jeg håper at folk velger å delta på dette, for vi bruker uansett 2-3 timer hver gang vi er ute og kjører, så tidsmessig kommer vi ikke så galt ut. Men det krever mer av deltakerene å kjøre 2 timer sammenhengende. Det blir nok lagt inn et par 5 minutters pauser eller lignende, alt etter hva deltakerene ønsker, og hva tidtakingssystemet krever. Dette finner vi ut.

Innspill?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Fre Okt 26, 2012 11:12 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
Dette hadde vore artig,men har vel ikkje passande bil...go unnskyldning til å kjøpe en ny? hehe..

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Fre Okt 26, 2012 11:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
carish skrev:
Dette hadde vore artig,men har vel ikkje passande bil...go unnskyldning til å kjøpe en ny? hehe..


hehe, det kan du si, men du har jo bil som kan brukes. Det er ok med vanlige touringbiler. Ulempen er jo høyere strømforbruk som igjen gir oftere pitstop, men fordelen er nok at du kan holde høyere tempo rundt banen. Jeg kjører F103GT fordi at jeg har lyst, men kunne fint ha kjørt TA05MS også.

De fleste 1/10 touringbiler er godkjent, slik som FF03, TA05, TA06, TRF, og de andre merkene med tilsvarende modeller. M-chassis eller formel 1 blir ikke rett i dette tilfellet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Fre Okt 26, 2012 11:58 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
har sett litt på ff03...kan jo bruke Ta6.1 ja..men som du seie blir vel strømtrekket endel høgare..ville en sånn være godkjent?http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXYHX7&P=0

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Lør Okt 27, 2012 12:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vet ikke helt jeg. Er karosseriet brukt innen racing? Da er det sikkert ikke vanskelig å finne noen bilder av bilen på bane, og da er den godkjent. Synes karosseriene på disse merkene ser kjipe ut, men godt mulig at de kan brukes. Selve chassiset er nok godkjent, disse triller som bare pokker, og vil nok gjøre det bra på et slikt løp. Men uansett er det vel ikke noe problem å tilpasse et annet karosseri, du kan jo sikkert bruke 850'n på endurance også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Lør Okt 27, 2012 9:40 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
ser bodyen er oppgitt til 200mm..bodyet er kjipt ja,kunne tenkt med et av hpi sine nascar bodys...:)

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Lør Okt 27, 2012 2:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er iallefall ikke karosseriet godkjent på denne. Men vær obs på at innfesting av hjul på disse bilene ikke alltid er standardgreier, så det er kanskje litt lite å velge mellom på den fronten også. Uansett må det være 190mm karosseri.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Lør Okt 27, 2012 6:33 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
trur den kanskje e litt ukurant ja...om den e lagd for 200mm karosseri blir vel hjula for breie om eg putta på et 190mm?

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Lør Okt 27, 2012 7:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Godt mulig at det blir litt problematisk med bredden, men det vet jeg ikke 100% dessverre.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Søn Okt 28, 2012 7:55 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 68
Fant ein fin video om Endurance https://www.youtube.com/watch?v=Y27SkR2kfvQ
:)

_________________
Stig Andre Myklemyr


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Man Okt 29, 2012 1:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har sett litt på slike løp, og det hadde nok vært tøft å gjort med mange deltakere. Men jeg kan strekke meg til et 12 timers løp, det skal jeg nok kunne overleve. Så vi får høre med de mest innbarka bilførene om vi skal legge muligheten åpent for noe slikt en eller annen gang. Helst om sommeren når det er litt vind, så slipper vi myggen :mrgreen:

Begynne kl 10 på en søndag, og blåse av kl 22 om kvelden. Må vel være greit det :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skala1 Endurance series 2013
InnleggSkrevet: Fre Nov 09, 2012 2:00 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 73
Bosted: Florø
Her er oppsettet eg starter med:
Tamiya F103gt, BMW M3 GT2 2009, Tamiya Sport Tuned, Futaba S9551, Mtronics eco 20, Spectrum SR3300T.

_________________
Vegard Solheim


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC