Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 11:43 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 69 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Lør Okt 04, 2008 1:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har bestilt meg et artig fly som skal bygges litt over tid, spesielt grunnet kostnad og for at jeg trenger å øve meg litt mer på andre fly først. Satser på å ta jomfruturen i april/mai eller deromkring.

Her er link til morosaken

http://www.youtube.com/watch?v=EEoxnK7-2pc

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Lør Okt 04, 2008 3:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Dette liker jeg dårlig, nybegynnere som har fetere utstyr enn oss veteranene :lol:

Dette blir sikkert helt rått, og å smashe en slik modell (God forbid) bringer sikkert frem en tåre eller to :cry: Akkurat DET er det fine med mer normale modeller, man bare ler godt når man får seg en skikkelig smell og sauser sammen et nytt fly i løpet av en kveld eller to

Når alt går vel, så er det ikke noe som flyr bedre enn disse store flyene. Lykke til, dette blir spennende :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Lør Okt 04, 2008 5:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Fett! Ja du har litt forskjellig å bygge på nå etter hvert. Du har jo i tillegg en highlift som skal gjøres klar i løpet av vinteren ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Lør Okt 04, 2008 7:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Dette liker jeg dårlig, nybegynnere som har fetere utstyr enn oss veteranene :lol:

Dette blir sikkert helt rått, og å smashe en slik modell (God forbid) bringer sikkert frem en tåre eller to :cry: Akkurat DET er det fine med mer normale modeller, man bare ler godt når man får seg en skikkelig smell og sauser sammen et nytt fly i løpet av en kveld eller to

Når alt går vel, så er det ikke noe som flyr bedre enn disse store flyene. Lykke til, dette blir spennende :D


Hehe, det er jo egentlig ikke så kostbart når en tenker på det. Greit nok, det blir noen lapper, men koster ikke så mye mer en et greit utstyrt 50-size helikopter. Og så er det jo det med utgiftene på drivstoff også da. Og uansett, delene til dette blir kjøpt inn i løpet av et halvt års tid, og da merker jeg ikke så mye til det.

Nå regner jeg egentlig alltid med at jeg kommer til å kræsje utstyret, for slikt skjer. Men så lenge jeg selv er innforstått med risikoen så er det greit, og hvis ikke smellen er alt for stor, så går det jo an å fikse. Jeg tror forøvrig at jeg er mer motivert til å eventuelt reparere denne modellen istedenfor et isoporfly.

Men fy flate, jeg gleder meg til å få dette i lufta :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Lør Okt 04, 2008 7:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Fett! Ja du har litt forskjellig å bygge på nå etter hvert. Du har jo i tillegg en highlift som skal gjøres klar i løpet av vinteren ;)


Kan bli litt mye på en gang ja, men det ordner seg. Jeg har ikke bygget noe særlig bil på grunn av manglende lakkbod, men den er også påbegynt. Har snart fått alle delene til Toyota-dekselet også. Men jeg vet at jeg ikke er alene om å ha mange prosjekter på en gang. Kjenner flere som har mange uåpnede esker liggende som de aldri får tid til å begynne på. Litt morsomt egentlig, når vi var guttunger hadde vi tid men ikke penger, og som "voksne" har vi penger men ikke tid. Komisk....

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Lør Okt 04, 2008 8:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe, tragikomisk :P Ser det hoper seg bopp hjemme hos meg. Bare ikke så mye, men jeg er også ekstra treig med å bygge nå for tida :P

Jaja, det kommer vel ting på løpende bånd nå som lakkboden kommer. Hva du mangler på hiluxbodyen da? Jeg har ikke fått alt enda heller når jeg tenker meg om.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Lør Okt 04, 2008 8:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hmmm....husker ikke helt. Grillen kanskje?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Ons Okt 08, 2008 11:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, nå har jeg fått flyet, og jeg må ærlig innrømme at det blir vanskelig å holde seg til april/mai med jomfruturen :D

Men, jeg har iallefall begynt å se litt på hva jeg skal putte i det. Jeg skal prøve en mottakerløsning fra Spektrum, som har flere antenner og backup på batteriet. Ellers skal jeg ha servoer fra Futaba, og det går 9 stk med på dette flyet. Vet ikke helt hvilke enda, men det blir digitalservoer med passelig ytelse. Motor blir en bensin 80 kubikk, og diverse småelektronikk skal også inn i flyet. Tipper vekten havner på 11-12kg, det blir spennende å se.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Fre Okt 10, 2008 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da ser det ut som at det blir følgende mottaker:
http://www.spektrumrc.com/Products/Defa ... =SPMAR9100

Og servoer, iallefall på rorflatene:
http://www.gpdealera.com/cgi-bin/wgainf ... I=FUTM0236

Motoren blir nok denne her, det er iallefall foreløpig valg:
http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produ ... riID=10000

Edit: Det blir litt andre servoer enn tidligere nevnt :)
http://www.gpdealera.com/cgi-bin/wgainf ... I=FUTM0216

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Fre Okt 10, 2008 8:03 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Fre Okt 10, 2008 9:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Dette blir helt sikkert et knall prosjekt. Men du bør kjøpe en canister potte til den motor'n. Både for power sin del og støy. En vanlig pitts lager et uholdbart støybilde. Dessuten en cannister med 9,5-12" header vil gi en langt høyere ytelse. Denne motor'n får gode kritikker på RCuniverse. God ytelse på 6500-7500 RPM (ganske høyt turtall).

Spectrum mottaker funker helt konge. Har flydd med AR7000 å F3A'n og gasser'n.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Fre Okt 10, 2008 7:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Cannister skal bli :D

Kjører du AR7000? Solgt PC9X2, eller kjøpt modul?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Fre Okt 10, 2008 9:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Tror den heter AR 7000. Kjøpte modul her for et par mnd siden. Ser et som dette funker bra. Størst forskell merket jeg på posisjoneringa på servo ble mer presis. Spesielt stor forskjell merket jeg på oppsett med switching regulator der det alltid er en del støy. På fly med gasser har en jo i tillegg støy fra tenning. Dette ble problematisk på hitech mottakere. Dei bare sluttet å virke og/eller glitchet noe sinnsykt.

Jeg har montert tuned pipe på gasser'n min. Dette er bare for å dempe støy, i tillegg til å endre støybildet. Det er ekstremt "stygg lyd" fra en gasser!!! Den bærer også veldig langt, bare tenk på ei trimma moppe, kan jo høre den flere kilometer!!!! Sånn var det med gasser "out of the box". Så her fekk jeg panikk og kjøpte en 160 size pipe. Har nå flydd ca 12 timer i lufta. Nå begynner motor'n å nærme seg innkjørt. Har fått en del eksta power dei siste timene. Bare vær forberedt på en singel cylinder vil vibrere ganske mye mer enn hva en er vant med fra "små" motorer på 10-20ccm!!!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Fre Okt 10, 2008 9:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Bare vær forberedt på en singel cylinder vil vibrere ganske mye mer enn hva en er vant med fra "små" motorer på 10-20ccm!!!



He he :lol: Vibrerer, my ass!! Dette har ikke jeg merket noe til på min MVVS, men det er vel muligens på grunn av den sofistikerte cdi tenningen med "auto advance timing" samt en del andre innbyggede fuksjoner som ikke finnes på Kina ræl :lol: :lol: Jeg har vel nevnt det før, men gjentar det mer enn gjerne, grafittbelagt stempel, automatisk shut down safety mode innebygget i cdi`n osv osv.....................

Men motoren din gjør en hederlig jobb, det skal den ha :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Fre Okt 10, 2008 9:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nickel metall hydrid mottakerbatteri er ut, du går vel for en 7.4 lipo med regulator?? Disse fete servoene må ha nok føde for å levere varene :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggeprosjekt til neste år
InnleggSkrevet: Fre Okt 10, 2008 10:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Hehe, at motor'n din ikke vibrerer kan jo lett forklares! Det er jo et pitte lite slagvolum med en malmklump av en blokk på 900 gram! Dersom min motor skulle ha samme vekt/volumforhold, så hadde jo ikke den vibrert heller!!! nei, det er helt riktig observert vector, SMÅ motorer vibrerer ikke så mye hehe :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: 8) 8) 8) 8) 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 69 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC