Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 2:39 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 6:58 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
yallaair skrev:
Jeg har gått å sikla på den 170'n i lang tid. Den er en ivestering som holder livet ut. Det er mange fly den passer i som bl.a F4U Corsair, P-47, F6 Hellcat PT-17 Stearman++. Et annet rimeligere alternativ er ASP 160. Den har jeg også siklet på :oops: Den passer til enda flere fly. Yter sikkert det samme om ikke mer + lavere vekt.


Koffor har du ikke kjøpt deg en da? Er eg sugen på noe, så kjøper eg det med en gang, ferdig med det.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 7:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det blir jo som å spise opp alt gotteriet med en gang. Lykken er å være på vei til målet, ikke å være der 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 7:04 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
yallaair skrev:
Det blir jo som å spise opp alt gotteriet med en gang. Lykken er å være på vei til målet, ikke å være der 8)


Godt svar!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 7:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg kunne brukt en annen sammenligning, men siden dette er et familie-forum, så var nok dette den beste forklaringa :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 7:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er også litt skummelt å bli vant til en slik tankegang. Hvis en bare kjøper alt en vil ha så slutter en å tenke over ting. Greit nok hvis en har penger til det, men personlig sliter jeg med dette innen hobbyen, helt klart. Men i dette tilfellet så føler jeg at det blir rett med en tøff motor, flyet fortjener det.

En Saito 170 ser ut som en motor som gir skikkelig eierglede, og det er viktig for meg. Dere gutta som surfer litt kan gjerne sende meg en pm med tips til hvor denne kan kjøpes for en fornuftig penge.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 7:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Jeg kunne brukt en annen sammenligning, men siden dette er et familie-forum, så var nok dette den beste forklaringa :lol:


Kan jo diskuteres den også. Er jo kjekkest å havne i mål tilslutt :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 7:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
En Saito 170 ser ut som en motor som gir skikkelig eierglede, og det er viktig for meg. Dere gutta som surfer litt kan gjerne sende meg en pm med tips til hvor denne kan kjøpes for en fornuftig penge.

Helt klart at Saito'n vil gi mer eierglede. Kan egentlig ikke sammenlignes. ASP 160 blir liksom en hybrid mellom eierglede (Saito 3 cyl) og beste ytelse (singel 30cc).

Jeg har ikke funnet noen forhandlere som segler Saito til lav pris. Dei er dyre.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 7:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da kan jeg heller be om forslag til hvor den skal handles fra. Er litt greit å gjøre det fra gode butikker også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 9:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hva valget enn faller på så må man være klar over at en 160 twin eller 170 radial (3 cyl) ytelsesmessig er omtrent lik en vanlig 120 1 syl motor. De to første har større volum, men de har mye mer indre friksjon og motstand som eter opp fordelen av det større volumet, samt tyngre vekt. Dette flyet har anbefalt motorstørrelse på 120 totakt eller 150 firetakt, så både 160 twin og 170 radial vil være mindre enn anbefalt, og det kan være en dårlig ting :idea:
En singel 180 vil gi mest power med minst vekt og det er ikke så værst lyd i den heller, dersom det viser seg at dette flyet trenger en del nesevekt for å balansere så er kanskje en større radial best, muligens ASP 400?
Når flyet er komplett, minus motor så er det lett å prøve seg frem til hvilken vekt som er optimalt i snuten og så velge motor ut i fra det :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 10:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg begynner å få lyst på en Seidel 7 cyl radial på ca 70 ccm. De pleier å ligge på ca 3000$, men nå er produksjonen flyttet fra Tyskland til India og motoren tilbys i Hong Kong butikker for 999$ :shock:

Her er Indiamotoren: http://www.youtube.com/watch?v=is1Uj3zMato

Koster ca 2000 kroner mer enn hva Norwegian modellers pleide å ta for en stakkars OS .91 FX for noen år siden :lol:


Edit: Sjekket nettopp prisen nå og de har satt den opp 200$ til 1199$. De fant vel ut at det var gitt vekk, heldige de som rakk å få den for 999$ :shock: men det er fremdeles godt under halv pris 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 11:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, kanskje det er best å avvente litt til byggingen er påbegynt. Må uansett vente, for dette er jo motorer som koster noen kroner. Grunnen til at Saito 170 vurderes er jo fordi at det ligger noen videoer av denne modellen med den motoren, og det ser ut til å funke bra. Er veldig klar over at ensylindra blir billigst og best, men jeg ser bare mer og mer på denne modellen som et kult fly, og det hadde vært veldig kult med en tøff motor :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 11:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Har sjekka litt rundt, og tipper at denne modellen med Saito 170 kommer på 6-6,5 kg. Denne motor'n drar ca 5,5-6 kg static. Flyet blir ikke noe børse, men kommer til å fly normalt. Trenger sikkert en del stipe og en god åpen flyplass pga relativt høy vingebelastning. Dette er jo litt av grunnen til at jeg ikke har kjøpt denne type fly tidligere. Det finnes bare ikke gode nok områder å fly på (nærheten av Florø).

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 11:50 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Skalafly med skalakrefter?(Som i ikkje totalt overpowered)
Høres bra ut i mine ører.

Ingen tvil om at det blir jævlig rått iallefall :mrgreen:

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 11:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Flyet blir ikke noe børse, men kommer til å fly normalt. Trenger sikkert en del stipe og en god åpen flyplass pga relativt høy vingebelastning. Dette er jo litt av grunnen til at jeg ikke har kjøpt denne type fly tidligere. Det finnes bare ikke gode nok områder å fly på (nærheten av Florø).


Det høres egentlig interessant ut i mine ører. Hadde uansett ikke vært et fly jeg hadde tatt i lufta på hver eneste anledning. Forholdene måtte ha lagt til rette, og jeg tenker da på skaflestad eller steindalen under gode forhold. Men finnes det egentlig så veldig mange gode alternativ til motor hvis en skal ha noe i lignende prisklasse og stil som Saito 170?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GeeBee
InnleggSkrevet: Lør Feb 27, 2010 11:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hiTmanhiT skrev:
Skalafly med skalakrefter?(Som i ikkje totalt overpowered)
Høres bra ut i mine ører.

Ingen tvil om at det blir jævlig rått iallefall :mrgreen:


Enig her, men det er viktig at flyet ikke går inn i kategori undermotorisert :shock:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC