Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

.40 size fly.
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=49&t=3130
Side 1 av 1

Forfatter:  Sløydlæreren [ Ons Aug 29, 2012 3:32 pm ]
Innleggets emne:  .40 size fly.

Hva er .40 size fly?

Forfatter:  stressballen [ Ons Aug 29, 2012 3:46 pm ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

Fly som i utgangspunkt er tiltenkt .40 size motor. Man får en viss anelse om størrelse og effekt når man hører om det er f.eks 40, 60 eller 90 size fly.

Forfatter:  hiTmanhiT [ Ons Aug 29, 2012 4:49 pm ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

Bør dog nevnes at et .40 size-fly hos Sunnfjordrc-medlemmer gjerne betyr at en minimum tredobler motorstørrelsen flyet er laga for. Helst bensinmotor. Iallefall inntrykket eg har fått :lol:

Forfatter:  stressballen [ Ons Aug 29, 2012 4:52 pm ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

hehe, jeg skrev det bare litt penere :mrgreen:

Forfatter:  Sløydlæreren [ Ons Aug 29, 2012 4:52 pm ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

OK......hvor stort er det da?

Forfatter:  stressballen [ Ons Aug 29, 2012 4:55 pm ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

Dobbeldekkeren jeg starta opp utenfor huset når du fikk høre 4-takteren er et .40 size fly. Men enkelvinga modeller er nok litt større. Tror Giles 202'n du kjøpte av meg er et .40 size fly også. Men på begge disse hadde jeg større motor enn .40 size.

Forfatter:  vector 250 [ Ons Aug 29, 2012 4:57 pm ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

Nei nei nei, man må firedoble motorstrørrelsen :mrgreen: Min Faschination 15 size hadde en 61 motor, og det var helt passe :lol: Og aller helst skal det være glowmotor, og aller aller helst firetakt for grommere lyd :P

Men å begynne med et 40 size fly og en motor mellom 40-53 er nok det mest fornuftige. Undermotoriserte fly er vanskelige å få helskinnet opp i lufta, en 40 size trainer med en 40 size firetakter kan nok bli noe undermotorisert bare så man er klar over det :wink: Dette fordi en 40 firetakter har en del mindre power enn en 40 to-takter

Forfatter:  Sløydlæreren [ Ons Aug 29, 2012 5:01 pm ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

Om jeg får de helskinna opp i lufta har vel ikke så mye og si så lenge jeg får det ned igjen ;-)

Forfatter:  carish [ Ons Aug 29, 2012 5:05 pm ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

det e vel det einaste som er garantert det,at det kjem ned igjen..:)

Forfatter:  hiTmanhiT [ Ons Aug 29, 2012 5:06 pm ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

vector 250 skrev:
Nei nei nei, man må firedoble motorstrørrelsen :mrgreen: Min Faschination 15 size hadde en 61 motor, og det var helt passe :lol:


Denne du tenker på :lol: ?
Bilde

Forfatter:  vector 250 [ Ons Aug 29, 2012 5:14 pm ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

Neida, det der er faschination 40`n som jeg også hadde. Den hadde en supercharged 63 YS firetakter i snuten :mrgreen: Akkurat passe det og 8)

Men resultatet var mye det samme som på 15 sizen, høyderoret tåler ikke påkjenningen og man får flutter og kræsj :shock:

Forfatter:  yallaair [ Tor Aug 30, 2012 2:35 am ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

40 size er beregnet på en 40 size 2-takt glow. Skal en bruke 4t bør en øke motorstørrelsen med minst 50%. Skal en begynne å fly vil jeg anbefale ca 40 size pga muligheten til å fly disse flyene på relativt små områder.

Å overmotorisere kommer etterhvert.... I 40 size funker det greit med en 180 4t også :)

Forfatter:  Sløydlæreren [ Tor Aug 30, 2012 12:59 pm ]
Innleggets emne:  Re: .40 size fly.

Planen er og bygge et fly med vingespenn på 210 og lengde 137-40 og 2 motorer. (sjø)

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/