Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 3:59 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens STM Beaver
InnleggSkrevet: Søn Apr 14, 2013 11:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har hoppet på the "beaver-fever", og gått til innkjøp av en STM beaver ARTF, noe som i dette tilfellet betyr fly uten radio og mottaker. Jeg har bindet opp flyet mot min Spektrum DX18.

Flyet ser meget fint ut, har godt med lys og fungerende flaps. Jeg har satt opp flapsen i 2 trinn, og satser på å få mikset inn litt elevator etterhvert også. Må nesten prøve meg litt frem på forholdene der, med tanke på hvor mye utslag som skal justeres. Jeg har også valgt å bygge flyet med flottører, da jeg hovedsaklig vil ha denne til bruk på storevannet. Jeg hadde jomfrutur på storevannet etter halltreffet på lørdag, og det gikk veldig greit, til tross for 6 unger rundt beina som spurte om alt, og som skulle stå oppå fjernkontrollen når jeg hadde flyet i lufta (3 av barna var heldigvis mine egne :D ). Det var dessverre ikke så veldig stabile vindforhold, så jeg prøvde ikke flaps, roll eller slikt. Jeg følte meg litt frem på en påbegynt roll, men den virket tung, så jeg avbrøt umiddelbart. Tok noen looper, men ellers var det bare flyving i sirkler og åttetall, pluss noen takeoffs og landinger. Flottører av denne størrelsen gjør ganske mye med flyets egenskaper i lufta, så det er fort gjort å tro at det har bedre egenskaper enn det virkelig har. Liker ikke å prøve ut så mye når jeg må være litt på hugget i forhold til vind, og spesielt siden jeg tar jomfruturen så nært byen. Flyet har godt med power, og det er ikke vanskelig å ta av, eller å lande for den saks skyld. Jeg ser frem til noen fine kvelder på storevannet med dette flyet :D

En liten filmsnutt av jomfruturen: http://www.youtube.com/watch?v=jspx-Sfx ... e=youtu.be


Vedlegg:
DSC01176 (Medium).JPG
DSC01176 (Medium).JPG [ 232.17 KiB | Vist 21971 ganger ]
DSC01177 (Medium).JPG
DSC01177 (Medium).JPG [ 218.49 KiB | Vist 21971 ganger ]
DSC01178 (Medium).JPG
DSC01178 (Medium).JPG [ 239.69 KiB | Vist 21971 ganger ]
DSC01179 (Medium).JPG
DSC01179 (Medium).JPG [ 294.6 KiB | Vist 21971 ganger ]
DSC01189 (Medium).JPG
DSC01189 (Medium).JPG [ 237 KiB | Vist 21971 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens STM Beaver
InnleggSkrevet: Søn Mar 16, 2014 7:11 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 23
Bosted: Viksdalen
Er dette eit fly du vil anbefale for ein nybegynnar? har tidligare kun flydd GWS Piper Cub (og nokre timar med simulator), men kunne tenkt meg eit litt større fly med ailerons :)

_________________
Eirin Vallestad


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens STM Beaver
InnleggSkrevet: Søn Mar 16, 2014 11:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Husk at det ikke er bare-bare å gå bort å plukke opp et sjøfly hvis du er litt uheldig med landingen. Du bør nok være trygg på flyvingen din før du begynner med et.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens STM Beaver
InnleggSkrevet: Man Mar 17, 2014 5:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kan fint anbefale denne ja. Stabil og fin i lufta, godt med krefter, belysning og flaps. En flott og rimelig modell, kanskje en av de beste STM produserer med tanke på utseende og utstyr. Som Vegard sier ville jeg kanskje ventet litt med å bruke flottørene på den, men Beaveren kommer med hjul også, så man står fritt til å velge.

Å bruke flaps er vel også noe en nybegynner ikke bør stresse med de første gangene, men de er nå der. Modellen i seg selv virker veldig solid bygget, og personlig liker jeg den godt. Har kun brukt den med flottører på selv, og synes det er lettere å lande på vann enn på land. Sikkert fordi man har så stor landingsflate på vannet :D

Men det finnes et par andre modeller som bør tas i betraktning også. STM har en modell som heter Discovery, det er en meget fin og lettflydd trainer. I sjappa mi har jeg også en rimeligere modell fra en produsent som heter FMS, som har propellen vendt bakover. Den er også godt egnet for nybegynnere som vil forsøke seg på ailerons. Den buklander man enkelt uten å være bekymret for å skade propellen. Og litt uheldige neselandinger er da litt enklere å fikse igjen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC