Sunnfjordrc.no http://www.sunnfjordrc.no/ |
|
Need for speed http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=1251 |
Side 4 av 26 |
Forfatter: | vector 250 [ Fre Jan 09, 2009 11:12 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
Husker ikke selv engang, det står i den lille sorte boka mi der jeg logger alle motor målinger og data ,og den ligger i boda nå, gidder ikke å løpe ned og hente den. Saken er den at Yallaair bolser med den MVVS 91 motoren som han presset til bristepunktet med tuned pipe og tvangsforet den med 15% nitro selv om den er konstruert for å gå på 0-5% max ![]() ![]() ![]() Nå etter en flaske grei rødvin løsnet kjøpevegringen atter en gang, og et par 30-40C ![]() |
Forfatter: | yallaair [ Lør Jan 10, 2009 12:18 am ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
ÅÅÅhhhh min herre!!!! Jeg får gnagsår i augene av å lese dette ![]() ![]() Sitat: MVVS 91 er kjent for å være en torque motor som liker å dra store propeller og ikke skinner på de mindre og hurtige propellene Men her motsier du din egen forskning og viten ![]() ![]() ![]() Når det gjelder foamien jeg har bestilt, så skjønner at dette skal bli mye morro hehe ![]() ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Lør Jan 10, 2009 10:33 am ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
he he he, ja morro skal det bli. Hvis du virkelig har tenkt å gjennomføre det du har beskrevet over, så blir det iallefall morro for meg ![]() ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Lør Jan 10, 2009 10:41 am ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
Ja det blir sikker fett med verdens tyngste 91 motor på en liten fjærlett isoporvinge. Stemmer det ikke at den der malmklumpen av en motor er TYNGRE enn OS 120 motoren din? Correct me if I`m wrong ![]() Jeg ser rett igjennom deg, dette er bare en bløff ![]() ![]() Jeg tenker nok at du har et eller annet prosjekt som du kommer til å holde hemmelig for å få en liten fordel av overraskelsesmomentet og det vil du trenge ![]() |
Forfatter: | yallaair [ Lør Jan 10, 2009 10:57 am ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
Motor'n veier 530 gram + potte... ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Lør Jan 10, 2009 11:43 am ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
Her pynter du veldig på tallene. Du har jo aldri brukt potte. Motoren din veier 530 gram + TUNEDPIPE (og den er tuuuung), du har jo ikke potte engang ![]() Du vegrer deg altså for å oppgi vekten på motoren din slik den var satt opp da du utførte målingene dine. Var den ikke langt over 800 gram og tyngre enn 120`n???? Jeg sier det en gang til: Correct me if I`m wrong ![]() ![]() ![]() |
Forfatter: | yallaair [ Lør Jan 10, 2009 12:29 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
Nei, du har delvis rett ![]() ![]() under 90 gram Jeg må nok fly den litt vekke fra folk... |
Forfatter: | vector 250 [ Lør Jan 10, 2009 2:27 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
Å hellllvete, den der må du nok laaaaaangt vekk fra både folk og dyr med. Jeg tror min tidligere Rossi blir puslete i målet i forhold til hva det der kommer til å bli ![]() Ta nå og avslør hva du har for slags planer, det der bullcrapet med den lille pinglevingen du har postet, kjøper jeg ikke. Jeg ser heller for meg en 40 size delta eller noe slikt, er jeg inne på noe??? |
Forfatter: | vector 250 [ Lør Jan 10, 2009 7:26 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
vector 250 skrev: Jeg var nettopp i boda og testet motoren som fulgte med Zagi`n og da fikk jeg 21 000 rpm static på propellen med ikke helt toppet lipopakke. Jeg har en motor av samme størrelse på 3200 kv liggende, men den hadde selvfølgelig 2mm aksling istedenfor 2.3mm. Skal forsøke med teflontape rundt akslingen slik at jeg får på propellen for en kjapp test. Dopapir med lynlim var det eneste som holdt propellen i presspassning på akslingen og nå nådde jeg 23500 rpm på propellen ved 3/4 gass med den kjipeste lipopakken jeg har (1200 mah 15C) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forfatter: | yallaair [ Lør Jan 10, 2009 9:43 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
30' RPM static står det respekt av. Det gir jo rett over 50 m/s i pitch speed. Jeg regner med at den speeden er lett oppnåelig også for en glowmotor. Tipper at MVVS'n klarer mellom 11' og 12' RPM på APC 11x12. Da kommer jeg ut med ca 60m/s ![]() ![]() Men setter jeg inn "Der ybermotor no 1" (ASP Hyper), så regner jeg med 18'-19' på 8x10. Vi snakker da avsindige 78m/s eller 280 km/t |
Forfatter: | vector 250 [ Lør Jan 10, 2009 10:54 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
Ja det er gode resultater så langt, ennå er jeg bare i startgropa og benytter middelmådige komponenter og er vel allerede langt foran hva vi har oppnådd noensinne med glow. Det er ikke mulig å få i nærheten av samme turtall på våre normale glow motorer som det man kan enkelt oppnå med børsteløst. Til nå har jeg kun testet med en drittpropell 3200 kv motor og en ganske sur lipopakke, he he ![]() Når jeg får min nye 3400 kv motor, speedpropellene i div størrelser og stigninger og 30-40C lipo så tror jeg du skal få problemer med å komme i nærheten av samme pitch speed. Så regner jeg med å teste med 4 celler lipo og da kommer jeg antagelig til å komme veldig nærme 40K på propellen. Det du ikke har tenkt på er at motoren og potta di kommer til å stå i fronten og streke noe sinnsykt og ødelegge hele aerodynamikken som en vinge skal ha. På min lille vinge kommer nesten ikke noe til å stikke opp og ut-forbi og lage luftmotstand ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Lør Jan 10, 2009 11:09 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
yallaair skrev: Men setter jeg inn "Der ybermotor no 1" (ASP Hyper), så regner jeg med 18'-19' på 8x10. Vi snakker da avsindige 78m/s eller 280 km/t Dette er bare noe du håper på klare å oppnå, det gjenstår å se hvor realistisk det er ![]() Du glemmer at jeg har testet med 9-6 propell på min 52 motor og den klarer rundt 18000 rpm på den propellen som tilsvarer 8-8. At du skal klare 18-19K på 8-10 propell tror jeg ikke før jeg får se det. Disse "normale" glow motorene våre slutter å puste ved et gitt turtall og det tror jeg er ved ca 18000 og da hjelper det ikke med mindre propell. Det er en grunn for at de som flyr fort med glow stort sett kun bruker Nelson motorer som klarer rundt 30 000 rpm med en 7-8 tommer propell. Den der MVVS motoren er ikke verdt å nevne engang, uten pipe er den meget middelmådig og med pipe er den en grisetung malmklump og ikke akkurat egnet for en rask vinge eller fly ![]() ![]() Bare for å bringe deg ned på jorda så kan jeg opplyse deg om at jeg har et flyblad der de tester Weston Magnum med West .50 motor med tunedpipe og liten propell med høy stigning. Denne reklameres det for 200 miles pr hour med, men virkeligheten avslørte at de kun klarte å oppnå 120 miles flying speed. Dette er et meget seriøst oppsett og likevel stoppet det ved ca 200 kmt. Du skal altså med letthet klare 280 kmt med kinamotor med potte på en isoporvinge, he he ![]() Tillat meg å si det men det er totalt urealistisk ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Søn Jan 11, 2009 12:59 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
Nå har jeg stor tro på det prosjektet ditt Yalla. Liten vinge med stor nitromotor funker fett det. Go for it!! ![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=koQHrUYq ... re=related |
Forfatter: | stressballen [ Søn Jan 11, 2009 1:20 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
Hmmmm......hadde likt å sett mer, skulle ønske at han hadde fått den litt mer opp i lufta. Si meg, hadde den ikke hatt mer mulighet hvis han hadde fått mer fart på den under launch? Misforstå meg rett, jeg tror heller ikke at dette hadde gått så voldsomt bra, men jeg har inntrykk av at start-farten burde vært større for at den i det hele tatt skulle få kommet i gang? Men uansett, du må jo ikke avskrekke Yallaair, jeg vil se hva han får til, dette er jo spennende. Kan virke som at du er litt nervøs for at han kanskje klarer det? Da får jo du høre det i noen år siden du "disser" dette nord og ned ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Søn Jan 11, 2009 2:09 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Need for speed |
Ja det er alltid artig med litt uvanlige prosjekt. Jeg håper jo egentlig at det kommer i lufta slik at jeg kan få fly om kapp. Man ser jo greit på videoen at det er ikke mye sleek aerodynamikk man oppnår med bruk av glow motor, der alt stikker opp i luftstrømmen og bremser. Det skal bli artig å se om de 280 kmt som Yalla drømmer om realiseres. Det vil sikkert bli mer enn nok å bare komme helskinnet opp i lufta. Det blir mye morro når han kommer seg i land igjen ![]() |
Side 4 av 26 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |