Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

O.S. AX 120 med tenningsanlegg
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=1214
Side 1 av 1

Forfatter:  yallaair [ Lør Des 06, 2008 7:21 pm ]
Innleggets emne:  O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Halloen! Hadde første start på en O.S 20cc som jeg har bygget om til bensidrift (95-oktan). Jeg hadde justert tenninga etter sunn fornuft ( ca 28 grader fortenning etter augemål :lol: ). Jeg drog igang kjerra og til min store overaskelse gikk motor'n svært smooth :mrgreen: ! Til og med Vector ble stum av beundring (og det sier ikke lite :lol: ). Målte litt turtall uten å haoptilalisert noe, og kom frem til ca 8100 RPM på en Volk 16x6. Dette er ikke noe sprek måling, men til å være et pilotprosjekt som ikke er tunet inn, er jeg fornøyd. Det beste var vel at gangen på motor'n ble svært stødig uten tegn til å bli sur på tomgang.

Jeg vil etter hvert justere og forbedre denne løsningen og ser helt klart et potensiale for å redusere fuel-kostnadene fremover :idea:

Nok en gang viser det seg at den fremste motor-teknologien og innovasjoen i krokåsen ligger langt foran Vector sin kompetanse :P :P

Forfatter:  vector 250 [ Lør Des 06, 2008 7:37 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Åh herregud, du er skikkelig i siget nå :lol: Hovmod står for fall vet du :idea:
Jeg har smellt på lading F3A flyet med den nye SK motoren og håper å klare et par flyturer i morra før regnet begynner.

Forfatter:  BGH [ Ons Des 31, 2008 3:17 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Interresant prosjekt du har satt i gang her.
Lurer litt på hvilken forgasser du har brukt, og hvordan har du festet den. Tennplugg hvordan har du løst det, tenningsanlegg type.??
Har du noen bilder kanskje.

Forfatter:  yallaair [ Ons Des 31, 2008 6:22 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Hei!
Har tilfeldig vis kjørt denne motor'n i dag. Klarer 7700 RPM på en Hawk 16x8. Dette er jeg fornøyd med siden det er rett etter "glow-motorytelse". Kjører på 10% olje, men planlegger å redusere tl ca 7%. Vil da skifte til en 16x6 for å redusere trykk-belastning på nedre rådelager. Bruker et tenningsanlegg fra Hobbycity.com, men kommer til å bytte dette ut med et fra justengines. Dette fordi jeg ikke har plugghette og får overslag på tomgang.

Tennplugg og montering av anlegget er svært enkelt. Bare monter magnet på "svinghjul" og sett inn en standart tennplugg for glow. Motoren går stillere, mykere og stater lettere. Skal eksperimentere med å kjøre på glowfuel for å øke ytelse :mrgreen:

http://www.justengines.unseen.org/acata ... stems.html

Bilde
Bilde
Bilde

Forfatter:  BGH [ Ons Des 31, 2008 7:19 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Hmmm... ja her er det tydligvis folk med peiling på motor og mekanikk.
Trodde det ikke gikk å bruke originalforgasser til bensin, og iallefall ikke med standard glow plugg.
Følger litt med på div. rc-forum men dette har jeg ikke sett før. Tøft..
Ser du kjører trykk fra potta til tanken, er ikke dette litt skummelt med bensin.?

Jeg har tre bensinmotorer, og har div. problemer med alle sammen, men her ser jeg at det kan være hjelp og råd å få.
Kommer tilbake til det senere.

Forfatter:  stressballen [ Ons Des 31, 2008 7:49 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Hehe, ja, Mr.Yallaair og Vector250 blir sett på som en blanding mellom Petter Smart og Macgyver, så det er moro å følge med på sprellene deres :D

Forfatter:  djupevik [ Ons Des 31, 2008 7:58 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Jeg er stor fan av Macgyver, så dette er kult å se selvom jeg ikke har noen som helst erfaring med å holde meg i lufta :P
Kjekt med bilder! :) Mye flotte bilder fra BHG i en annen tråd her også. Toppers! :)

Forfatter:  yallaair [ Ons Des 31, 2008 8:03 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Sitat:
og iallefall ikke med standard glow plugg.

jeg var kansje ikke helt presis her, men det er ikke sen std glow plug. Gjengepartiet er standard for glow pluger, men selve pluggen er utformet som en vanlig resistor tennplugg.

Forgasser'n er helt vanlig. Muligens jeg må skaffe en fuel-pumpe. Tiden vil vise. forløpig ingen problemer med bensin-drift.

Når det gjelder petter-smart og macgyver-sammenligningen, så vil jeg heller kalle Vector litt mer Donald eller Mikke-Mus :lol: :lol:

Forfatter:  stressballen [ Ons Des 31, 2008 8:18 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Jeg synes faktisk at knoll og tott passer bra også. Pompel og pilt har også vært innom i tankene mine :mrgreen:

Forfatter:  vector 250 [ Ons Des 31, 2008 10:10 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Kall oss hva dere vil, men jaggu har den interne knivingen mellom oss gitt resultater :lol: Jeg blir nesten ikke trodd når jeg legger ut mine målinger av min ASP XLS 52 på Rcuniverse. Det er jo litt artig å trimme en billig Kinamotor til å kjøre ifra en Jett 50 da 8) Jett regnes for a lage de aller råeste motorene som eksisterer sammen med Nelson. Begge motorene er i stor grad håndlaget og produseres i USA. Da brukte jeg hjemmelaget potte av en aluminium omega3 flaske, masse fresing innvendig i motoren samt kjøletopp fra en OS 50 hyper helimotor. Hadde det ikke vært for at Hyper heli forgasseren sitter godt limt på plass i min OS 91 FX så skulle jeg testet den på ASP 52`n, jeg vet med sikkerhet at den ville gitt enda litt effektøkning.
Min OS 91 motor består av deler fra 3 forskjellige motor fabrikanter (OS 91 FX, OS Hyper 50 og Tower 75) og drar skinnet av alle andre motorer i samme størrelse. Knekte til og med Yallaair sin MVVS 91 enda han brukte tunedpipe og jeg brukte potte :D Her var det riktignok bare 50 rpm som skillte oss :lol:

Min bensin MVVS 26 kubikker med en gammel motorsag-forgasser yter en god del mer (400 rpm ekstra på MenzS 18-6) enn standard motor og har effekt som en 40 kubikker++

180 ASP firetakter`n min, la meg ikke rippe for mye opp i det, skal bare si at den drar en MenZS 18-6 i 9000 rpm selv på 0% nitro :shock: Den gjorde knallbra arbeid i min Harrier 90 og gikk dønn stabilt så det var en fryd å hovre rundt med sideroret nedi graset. Yalla har mistet mang en natts søvn og fått masse grått hår over dette siden hans motor ligger på 8300 rpm med 15% nitro og i tillegg ikke trottlet noe særlig bra:lol: :lol:

Halve hobbyen er jo å eksperimentere og optimalisere ting og akkurat motorene elsker jeg å jobbe med når det ikke er flyvær ute.Med så mye drittvær som vi har så sier det seg selv at jeg får mye tid til å frese med Dremmel inni motorene mine 8)

Nå er jeg begynnt å bli litt lei sølet med fuel og olje, så det neste jeg tenker å fordype meg i nå er børsteløst oppsett. Har masse slikt fra før men har kun satset på 3-D oppsett, og nå vil jeg utforske speed.

Når jeg tenker meg om så har jeg ikke en eneste motor som ikke er blitt modifisert på en eller annen måte, til og med 1 kubikkerne er trimmet med høykomp topp og Nelson plugger som jeg klarte å finne i statene. Disse var så små innvendig at de så langt har sluppet unna Dremmelen

Forfatter:  stressballen [ Ons Des 31, 2008 11:38 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Hehe, ikke misforstå meg med navnene, dere skal ha all ære for eksperimenteringen, jeg synes det er jævla komisk at dere krangler som et gammelt ektepar.... :mrgreen:

Forfatter:  vector 250 [ Tor Jan 01, 2009 12:05 am ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Ja det gjør vi, men det er ikke egentlig krangling. Det er kun ment for å fucke opp den andre for å dra igang en morsom dialog rundt emnet. Alt er kun på gøy og det er aldri sure miner inne i bildet, ikke engang når Yalla bestandig må se seg slått i våre motor kappløp :lol: :lol:

Der fikk jeg inn nok et lite stikk :wink:

Forfatter:  stressballen [ Tor Jan 01, 2009 12:21 am ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Hehe, don't worry, dere har aldri gitt inntrykk av at det er noe seriøs krangling på gang. Skjønner godt at dere bare mobber hverandre, og det er helt klart den beste setningen som vinner. (den med flest overdrivelser og morsomme hjemmelagde fagutrykk) :mrgreen:

Og de setningene er dere ganske bra på begge to... :lol:

Forfatter:  yallaair [ Tor Jan 01, 2009 1:41 am ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

Sitat:
Knekte til og med Yallaair sin MVVS 91 enda han brukte tunedpipe og jeg brukte potte :D Her var det riktignok bare 50 rpm som skillte oss :lol:


Å gå man!!! Den der tok kaka!!!! KNEKTE???????? Det du IKKE ar med i beregningen her er det faktumet at JEG hadde en sinnsykt stillegående motor som knapt nok ikke kunne høres på et par meters avstand!!!! :shock: At du var så heldig å oppdage at en måling på en spesiell propell ga 50 RPM mer kan vel ikke tilskrives noe annet enn flaks :P

Happy nytt år! Måtte det bringe inn mange gode målinger :mrgreen:

Forfatter:  vector 250 [ Tor Jan 01, 2009 11:12 am ]
Innleggets emne:  Re: O.S. AX 120 med tenningsanlegg

njaaaa, stille og stille fru Blom. Jeg mener å huske at du var ganske så forbauset over å måtte innrømme at da vi fløy på APC 12.5-12 så gikk min motor like stille som din, og det var jo denne propellen som ble brukt mest :wink:

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/