Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Nytt fly og motor!!!
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=1318
Side 1 av 1

Forfatter:  Tagbart [ Man Feb 09, 2009 1:49 pm ]
Innleggets emne:  Nytt fly og motor!!!

Eg kjøpte nyleg en lite brukt .91 fs av yallaair og en flett ny .120 fs. Så har eg kjøpt meg en U-CAN-DO 46. .91 fs skal i UCDèn og .120 fs skal i Caroselen. Begge deler skal bli meget spennende. Gleder meg!!!

Forfatter:  vector 250 [ Man Feb 09, 2009 3:06 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nytt fly og motor!!!

Det blir bra greier. Jeg har selv en U-Can-Do 46 liggende på loftet som også skal ha en ASP 91 fs i snuten.

Forfatter:  BGH [ Tir Feb 10, 2009 1:27 am ]
Innleggets emne:  Re: Nytt fly og motor!!!

Ja, karer, denne komboen er så bankers så den kan bli. Har hatt samme fly med samme motor som dere.
Hadde først en o.s fs70II i dette flyet, og det er en slappfisk i forhold til magnum 91 fs'n. Smilet var sikkert noe av det bredeste jeg har hatt etter første turen med 91 motoren.

Jeg noterer alltid gangtid på motorene mine (og flyet de står i) når jeg kommer hjem etter en flydag, og har summert dette nå og kom til 39,6 timer på dette flyet, fordelt på to sesonger.
Det blir ca. 200 turer a 12 min.
Flyet endte sine dager i fjor sommer dsv. men det var begynt å bli temmelig fillete etter div reperasjoner, tapebiter og løs betrekning.

Vector 250 og Yallaair...!! er det noe å gjøre med en o.s 70fs, for å få litt mer sprut i den.?, eller er det rett og slett bare en "cub" motor.

Forfatter:  vector 250 [ Tir Feb 10, 2009 9:32 am ]
Innleggets emne:  Re: Nytt fly og motor!!!

Det er nok en Cub motor. Det er vanskelig å få så mye ekstra ut av en firetakter, men litt kan man gjøre. Jeg pleier å borre eksosutblåset i potta større for at motoren skal få puste ut lettere. Dernest så tar jeg av toppen på motoren og fjerner en toppakning eller to for å øke kompressjonen, når det er gjort så må man justere ventilene på nytt for å kompansere for at toppen er senket. Dette gir litt mer krutt, men ikke noe dramatisk forskjell.
Jeg har en ASP 180 fs som har fått denne behandlingen og den er råsterk. Den snurrer en MenzS 18-6 i 9100 rpm selv på 0% og det er et godt stykke forran Saito 180 og til og med OS 200.
Mye nitro er ofte det beste, 30% helimix er kanonstoff i de aller fleste firetaktere. Dette gjør at man kan gå opp en propellstørrelse i forhold til når man kjører på 15%.

Forfatter:  BGH [ Tir Feb 10, 2009 2:26 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nytt fly og motor!!!

Ja, det ble for mye pes for o.s'n i dette flyet. Det var så hvidt det var hovrekrefter nok i den. Du nevner kompresjon, og den var veldig dårlig synest jeg.
Har lurt på om ventilene skulle vært slipt kanskje. Ventilklariga har jeg passet på hele tiden, så den har vært korrekt.
Spørs om os'n skulle hatt seg en tur til Florø.? :wink:

Brukte apc 14x4W på begge motorene, den ble litt for lett for magnumen, og en 15x4w er sikkert et godt valg, selv med 15% nitro.

Forfatter:  vector 250 [ Tir Feb 10, 2009 4:21 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nytt fly og motor!!!

Det med å slipe ventiler er litt risky, for det er lett å gjøre mer skade enn gagn. Jeg har flere firetaktere som fiser litt i eksosventilen når man turner de rundt, men de går knallbra når de startes opp. Jeg tror at sylindertrykket når motoren er igang hjelper til å presse ventilene mot setene slik at det faktisk er helt tett når den er i gang. Derfor har jeg ikke slipt på noen av mine ventiler. Jeg kan øke kompen litt på den for deg hvis du vil, men den vil nok ikke matche en .91 uansett siden det er et bra stykke mellom en 70 og en 90 motor.

Forfatter:  BGH [ Ons Feb 11, 2009 12:08 am ]
Innleggets emne:  Re: Nytt fly og motor!!!

Neida.. bare jeg har en motor som er stødig og god så er jeg førnøyd jeg.
Tenkte ikke på det før nå, det kan vel være stempelringen som må byttes.?

Tar med motoren neste gang vi treffes, så kan du se på den når det passer og har tid.

Forfatter:  vector 250 [ Ons Feb 11, 2009 12:14 am ]
Innleggets emne:  Re: Nytt fly og motor!!!

Ja, ta den med en gang. Kanskje du kommer i hallen på søndag??
Det er ikke umulig at et ringbytte hadde gjort susen. Er den gått mye??

Forfatter:  BGH [ Ons Feb 11, 2009 1:01 am ]
Innleggets emne:  Re: Nytt fly og motor!!!

Godt mulig vi tar en tur til hallen ja, hadde vært moro det.

Motoren har gått 20 timer, og den ble bare dårligere og dårligere. Kjøpte motoren ny våren 07.
Skrudde motoren fra hverandre for å "myse" litt, men fant fort ut at dette er bare å skru i sammen igjen. Har rett og slett ikke peiling på motorer.
Jeg mistet den ene "klaven" som holder ventilfjæra på plass, den spratt veggimellom og fant den aldri igjen.
Bestilte et sett med 2 stk, som jeg har liggende.

Forfatter:  vector 250 [ Ons Feb 11, 2009 10:01 am ]
Innleggets emne:  Re: Nytt fly og motor!!!

He he, du er ikke den første som opplever at de dingsene skyter avgårde. Trikset her er å demontere/montere de inni en gjennomsiktig pose slik at de ikke forsvinner hvis de glipper :wink:
Det var litt rart at den blir dårligere og dårligere med såpass lite kjøring, det burde vært omvendt

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/