Sunnfjordrc.no http://www.sunnfjordrc.no/ |
|
Gps-målinger på Barbera Jean og Yak http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=1515 |
Side 1 av 9 |
Forfatter: | BGH [ Tir Mai 12, 2009 10:50 pm ] |
Innleggets emne: | Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
Bjarte, Jonny, Tyge og jeg har nettopp hatt en flott flykveld på Skaflestad og gjorde noen målinger med bil-gps montert fast i flyene. I Jonnys Barbera jean så ble gps'n festet rett under canopyglasset, og på Yak 54 så teipa vi den bare fast rett bak canopy oppå kroppen. Vi hadde en tippekonkurranse før første tur med barbera'n, og her sprikte det fra 150 km/t til 250 km/t. På Yak så tippa vi fra 130 til 150 km/t. Jeg hadde ikke cowlingen på i kveld, men tror ikke det har så mye å bety for farten på dette flyet. Det var litt moro å få svar på dette her som vi har gått å lurt på, og neste gang skal gps'n monteres i raptor 50, så får vi se hvor fort dette går hvis gps'n tar inn signal når den er festet til understellet. Her er svaret på Twm Barbera jean med Rossi 45 og apc 10x8. P1010942.JPG [ 106.03 KiB | Vist 9896 ganger ] 33% Yak 54 med Da-85 og 26x10 treprop. P1010948.JPG [ 126.45 KiB | Vist 9895 ganger ] |
Forfatter: | Lugerity [ Tir Mai 12, 2009 10:58 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
Hehe fett. kor mye koster det for ein sånn sak? skulle hatt ein i bilene mine. |
Forfatter: | BGH [ Tir Mai 12, 2009 11:15 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
Forfatter: | Mustdo [ Ons Mai 13, 2009 1:57 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
GPS finner i teorien posisjon både i x-, y- og z-aksen. Så i teorien skal det ikkje spele noko rolle. Blir jo brukt GPS i vanlege fly. Men som sagt, dette er ein GPS for bilbruk. |
Forfatter: | stressballen [ Ons Mai 13, 2009 6:46 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
Dette var jo bare dritfett, og hvis målingene stemmer, så må jeg si at jeg er mest imponert over at du nesten nådde 180km/t på den digre Yak'n?? Men selvfølgelig, 230km/t er jo helt rått også. Må ha meg en fartsmaskin jeg også snart, og kommer sikkert til å satse på Multiplex Blizzard. Kjekt med elektro som går fort, og som også kan fly bra i lave hastigheter ![]() |
Forfatter: | BGH [ Ons Mai 13, 2009 11:07 pm ] | |||
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak+ flere | |||
|
Forfatter: | stressballen [ Tor Mai 14, 2009 1:04 am ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
tøft ![]() Det ser ut til at dette kan stemme. Når jeg ser at Raptoren ble målt til nesten 130km/t, så husker jeg at jeg leste en reportasje om en av designerene til T-rex 600, og i den reportasjen tror jeg de klokket T-rex 600 med Hyper 50 til ca 140km/t. Det er sikkert mer eller mindre optimalt, og da skulle en tro at 130km/t kan stemme godt? Og når det gjelder Sundowner'n, så syntes jeg at Barbara Jean gikk fortere da jeg såg den en gang tidligere. Jeg synes iallefall at hastighetene du oppgir kan gi uttrykk for å stemme. |
Forfatter: | BGH [ Tor Mai 14, 2009 10:06 am ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
Forfatter: | yallaair [ Tor Mai 14, 2009 1:19 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
Bra resultater ![]() ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Tor Mai 14, 2009 7:55 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
220?? Var det ikke rundt 185 da, kan ikke huske at vi brøt 200 grensen. Vi vet jo uansett at min gikk biiiitttttelitt fortere enn din pga høyere turtall, med samme propell ![]() ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Tor Mai 14, 2009 8:13 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
Dette ser meget bra ut ja. Det høres utrolig mye ut egentlig for jeg vet at det skal extreme tiltak til for å klare 300 km/t. Jeg tok og la inn dataene i Pe Reivers prop/thrust/hp kalkulator som er ranket for den beste som finnes og den stemmer meget bra med det jeg har gjort av testing. Det rare er at for å klare en hastighet på 230 km/t med en APC 10-8 så kreves et turtall på 19 000 rpm og for å klare det må motoren utvikle 3.38 hk, og selv for Rossi så blir det en tøff sak når det er en .45 motor. Dette er ren fysikk og matematikk. Yalla du kan nå regne litt på det selv, det er jo ikke mulig for et fly å gå fortere enn propellen ville gjort om den skrudde seg avsted på egenhånd uten vedheng, eller?? Pylonracere som flyr i 300+ jobber på et turtall på godt over 30 000 rpm med høy stigning på propellen og liten diameter. Ikke vet jeg hva som er feilkilden her, men ett eller annet er det. Barberajean (glattbarberte Jenny) går fort uten tvil og er sikkert det raskeste glow glyet her omkring , men jeg er ikke så sikker på at det er snakk om 230 km/t likevel. Jeg og Yalla sleit ut to Jupiter med å overmotorisere og teste med alle propeller som er oppfunnet, men jeg mener å huske at vi la et godt stykke bak 200 km/t likevel, selv med blodtrimmede og overnitrerte 15 kubikkere. Jeg lurer på hva som må til for å få til nøyaktige, troverdige og konsise målinger??? Har lenge lurt på å trykke på "buy" knappen på en Bushnell radar gun. Den brukes mye til å måle fly, heli og biler og virker etter doppler prinsippet og skal være nøyaktig med +- 1-2% |
Forfatter: | vector 250 [ Tor Mai 14, 2009 8:16 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
For the record: En 26-10 propell må ha 11700 rpm for å skape 178 km/t og det krever 47.8 hk ![]() ![]() Forsøkte å legge inn 7000 rpm som er ganske normalt for en slik motor og propell og fikk da en effekt på litt over 10 hk og en hastighet på noe over 100 km/t, dette høres mer riktig ut og får meg til å tro at dette regneprogrammet stemmer ganske greit. Ett eller annet er det som ikke stemmer her og jeg vet ikke hva det er ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Tor Mai 14, 2009 8:23 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
Yalla, jeg regner med at du sjekker opp det jeg har kommet frem til og må dermed si deg enig. Hvis du fremdeles har klarsynet i orden der nede i Polen mellom helikopterflyging, billige tøser og nesten gratis vodka så kan jo du muligens komme med noen oppklarende ord ![]() |
Forfatter: | stressballen [ Tor Mai 14, 2009 10:48 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
Dette må vi finne ut av. Hvis noe er feil her, så må jeg si at jeg ikke forstår hvorfor hastigheten virker sannsynlig på helikopteret, og ikke på flyene? Blir det ikke noenlunde rett med GPS da? Hvis det stemmer med hva du sier og Yak'n hadde litt over 100km/t, da ville jeg kasta GPS'n i søpla. 70km/t feilvisning er vel litt på trynet. Og regneprogrammet du nevner, hvordan tar det høyde for flyfasonger, medvind og slikt? Hvis du puncher inn samme data for et fly med prosjektilkropp og et fly med fasong som en bratwurst, får du da samme hastighet? Veldig greit at det blir dialog på dette, slik at en kan nærme seg reelle tall. Hadde vært utrolig kjekt å finne ut hva som funker ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Fre Mai 15, 2009 12:46 am ] |
Innleggets emne: | Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak |
Det som er saken med et regneprogrammet er at det ikke tar hensyn til flyets utforming. Det regner ut hva propellen i seg selv kan levere av fart og kraft. Tenk deg at du bare fjerner alt bakenfor propelllen. Alle flykropper uansett fasong vil jo kun tilføre en viss form for ekstra motstand som vil forsøke å bremse propellens ferd fremover og dette er totalt eliminert i dette programmet. Det vil igjen si at de verdier som man får i programmet vil være teoretiske og de fleste flykropper uansett fasong vil egentlig redusere denne farten noe. Mattematikken er så enkel at hvis en propell er oppgitt til å skru seg fremover med 8 tommer pr omdreineing, og vi vet turtallet så kan vi regne ut farten. Jeg kan vanskelig forestille meg at et fly med en propell i snuten som produserer la oss si 200 km/t da likevel skal klare å fly i 240 km/t. For å klare det må jo flyet nesten ha en rakkett in ræva som skyver på ekstra og skyver propellen igjennom luften med 40km/t ekstra. Da vil jo egentlig propellen fungere som en brems ![]() Det er fristende å slenge ut en tråd om dette på rcuniverse der ekspertisen på pylonracing er, og se om de kommer med noen oppklarende fakta rundt dette. |
Side 1 av 9 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |