Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 5:11 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Ons Jan 13, 2010 1:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tenkte jeg kunne starte en egen tråd som tar for seg min eksisterende vinge (microbee), og bygging av min nye vinge (typhoon 430) som er på vei :mrgreen:

Jeg gravde frem den lille vinga mi igjen, den har egentlig aldri blitt testet noe særlig ut. Sist gang jeg flydde denne så brukte jeg et 3 cellers lipo på 800mah. Første jeg gjorde nå var bare å plugge i et litt bedre batteri av samme type som jeg bruker i min nye Yak 54. Det er et hyperion 3-cellers lipo, men på 1100mah og 35C. Nå var det mye mer power, og jeg vil absolutt tro at vingen fungerer mye bedre bare med dette batteribyttet. Vingen er noe tung (ca 270g), men den flydde før på dårligere forutsetninger.

Jeg koblet også på et powermeter, og det viste rundt 250 watt. Det er vel ikke av det verste på en slik vinge, selv om jeg ikke har noe å sammenligne med. Grunnen til at jeg kjøpte denne vingen i det hele tatt var bare for å se om jeg likte hele "vinge-greia", noe som jeg gjorde. Jeg har også bare hatt en motor i denne vingen, og lar nok den få stå litt til.

Jeg sjekket også tykkelsen på denne vingen med det nye batteriet (har ikke canopy lenger), og den var på det tykkeste ca 25mm tykk. Det er målt der som batteripakken ligger. Kanskje det er litt tykkere der motoren er, men den tar jeg ikke så mye hensyn til.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Ons Jan 13, 2010 1:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Når det gjelder bygging av Typhoon 430, så har jeg noen tanker som jeg har lyst til å teste ut. Jeg har ikke fått studert denne vingen så fryktelig nøye at det gjør noe, så det skal bli kjekt å se litt på den innimellom. Den er jo utprøvd opp og ned i mente av Vector, så jeg får vel kanskje prøve å gå noen andre veier om det er mulig. Hvis ikke det går, så prøver jeg bare å lage den med et fornuftig og praktisk oppsett.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Ons Jan 13, 2010 2:13 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Et lite lipo med veldig høy C.. lite flytid men det leverer og streker lite..

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Ons Jan 13, 2010 2:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Et lite lipo med veldig høy C.. lite flytid men det leverer og streker lite..


Jeg kommer til å teste noen av Hyperion sine bedre batterier tenker jeg. Når jeg var i kjelleren idag og gravde litt i batterikassa, så kom jeg over 2 nye typiske billigbatteri jeg har kjøpt tidligere for å teste. Tenkte de skulle være fine å trekke frem nå, og til min store overraskelse hadde en celle i det ene batteriet droppet til litt over 1 volt. Faen for noe drit, det er ikke så lenge siden jeg ladet dem for lagring, og nå er altså ett batteri ødelagt. Siste gang jeg kjøper billige drittbatteri, det er sikkert.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Ons Jan 13, 2010 8:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk opp spenninga på cella igjen, men regner med at den er permanent skadet. Jeg discharget de andre cellene samtidig som jeg ladet den som hadde lav spenning. Cellen var ned i 0.95v :roll:

Jeg testa vinga på nytt med et 3S 1100mah lipo (spenningen var ca 12.1v), og jeg leste av 261watt på måleren. Skal teste på nytt med et fullt oppladet batteri senere i kveld.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 12:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har testa kjapt med samme batteri jeg har brukt tidligere, men nå nyoppladet. Måleren viste nå 288watt, men det var de første sekundene etter gasspådrag. Datt ganske fort ned til 280watt. Propellen er en 4.1x4x1. Hvordan lyder disse tallene egentlig for denne vingen? Vekten havner på ca 270 gram på flyklar vinge.

Regner vel også med at effekten opprettholdes bedre når vingen er i lufta, det er vel kanskje litt normalt at effekten dropper raskt rett etter gasspådrag på grunn av at vingen holdes i ro?

Når jeg holder vingen løst vertikalt, så er det ingen problemer med å stige iallefall...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 12:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nesten 300w på den lille vingen burde flytte bra på seg ja :shock: Jeg har vel ca 450w (på 3 cell) i Zagien som er større og det går rimelig greit unna og.

Hvis tyngdepunktet stemmer så er det bare å hive den igang og se hvor fort det går :)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 1:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tyngdepunktet skal nå være rett, og jeg mangler kun å kjøpe inn en ekstra mottaker. Må forøvrig lime på stabilisatorene på sidene, hadde helt glemt dem. Får se om jeg får teste i helga da, er det fremdeles mulig å fly på marka?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 1:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå laget meg en liten slagplan på hvordan jeg skal gå frem med den litt større vinga (typhoon), og må si at jeg gleder meg skikkelig. Blir spennende å se om det er gjennomførbart iallefall. Jeg liker alltid å prøve løsninger som er litt annerledes, og som helst kommer fra min egen tankegang. Hvis det i tillegg funker så er jo det bare ekstra moro :mrgreen:

En ting som iallefall er utrolig kjekt med flyvende vinger er at en bare trenger å lage til 2 servoer med tilhørende linker, så er det meste gjort :D

Vector, husker du vekta på selve vingen? Altså uten elektronikk og dill, selve nettovekta?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 5:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nei, det sjekket jeg aldri :|

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 6:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Gjør ingenting, jeg får bare sjekke når vingene kommer. Håper de er her imorgen med litt flaks.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 6:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Skal vi se, 484 gram totalt. Batteri 180 gram, motor 104 gram, servoer 28 gram, esc 27 gram, mottaker ca 15-20 gram, propell og adapter ca 15-20 gram. Det ser ut til at vingen veier ca 100 gram i seg selv +- noen gram :)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 6:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
nydelig, takker for info. Ble litt nysgjerrig, og da er tålmodigheten liten :mrgreen:

En ting til, når du synes at vingen var på sitt beste med tanke på flyegenskaper, hvilken vekt lå du på da? Du viste meg en gang hvor fint vingen svevde i lav hastighet. På et bestemt punkt hadde du vel gode flyegenskaper og passelig bra fart vel?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 10:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det var sikkert med 1050 mah 3 cell 30-40C batteri jeg hadde så fine lavfart egenskaper at den kunne stå nesten helt stille på vinden. Vingen går i 150 km/t også med disse batteriene siden de kan levere 40 amp som er tilstrekkelig for å mate motoren, men litt kortere flytid enn 1350 mah. Batterier fra 1050 til 1350 er best for at det skal se bra ut og kunne fly sakte i tillegg til fort. Jeg flyr også en 3 cell 2200 mah pakke som er alt for stor, men vingen flyr meget fint selv med så stor pakke i forhold til vingen og jeg kan hyle rundt lenge og vel på full gass :lol:.

Det som er virkelig kjekt med denne vingen er at jeg får brukt omtrent hva som helst av alle batteriene jeg har liggende utenom de små til innendørsflyging 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens vinge(r)
InnleggSkrevet: Fre Jan 15, 2010 1:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, denne vingen har virkelig stor bredde når det gjelder bruksområde, det er sikkert. Jeg har forøvrig fått servoene i hus, og har mottaker og fartsregulator på vei. Jeg har også funnet en motor jeg har veldig lyst til å prøve, men ikke bestilt den enda. Bestiller den nok over helga, så de første testene (i benk) begynner sikkert i slutten av neste uke. Når det gjelder batteri så skal jeg teste noen jeg har selv. Avslører dessverre ingenting før jeg har fått målt litt. Alltid spennende å komme med litt data samtidig som bildene blir lagt ut :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC