Dato/klokkeslett: Tor Apr 25, 2024 11:11 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Ons Mai 05, 2010 10:25 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
stressballen skrev:
Ser at den flyes på evolution 2-taktere, og kanskje det er en mer passende lyd på denne enn 4-takter?


Vil FAKTISK tro at denne passer seg bedre med 2-taktere enn 4-taktere.
2-taktere skaper mer den turboprop-lyden enn 4-taktere syns eg. Iallefall i twin.

Misunner deg så j***** for denne. Krever bilder underveis i bygging :lol:

Tror forøverig ikkje eg hadde giddet å trekke om flyet før eg hadde flydd med det en stund.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Ons Mai 05, 2010 10:48 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Fy flate for et fly, helt konge for å si det rett ut og ikke minst en "norsk" klassiker. Å hatt dette i Widerøes farger hadde gjort det fullkomment selv om det er fint som det er også.
Ser ut som dette er et balsa/plywood konstruksjon i vinger og kropp, å skifte farger bør vel gjøres ved å trekke det opp på nytt med monokote e.l. og lakkere glassfiberdelene. Å lakkere på betrekning går men skal nok en del lakk til for å dekke helt med medfølgende vektøkning.
Motorvalg vet jeg sannelig ikke, mye som taler for og i mot, litt kjedelig å lage for mye hull i cowlingen til glow men lyden teller jo også. Tror nok jeg ville hatt to 4 taktere dersom du skulle velge glow. Fuelgris blir vel også litt mindre på dette flyet siden motorene er noe ut på siden av kroppen.

Og til slutt Wulong.! jeg mener bestemt at alle bør prøve glow, en er ikke en ekte modellflyger før en har dulla med og justert en glowmotor og tørka på fuelgriseri...
Kjøper du deg en glow modell skal du få en kanne fuel og en rull med papir i premie av meg for å komme i gang, da har du til innkjøringen av motoren.. lol..
Det finnes også billig vaskemiddel på sprayflaske, så holde en modell ren er ikke noe stort problem. :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Ons Mai 05, 2010 11:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Wulong er elektrofanboy :mrgreen: Men jeg er enig med han, elektro er "the easy way" :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Ons Mai 05, 2010 11:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hiTmanhiT skrev:
stressballen skrev:
Ser at den flyes på evolution 2-taktere, og kanskje det er en mer passende lyd på denne enn 4-takter?


Vil FAKTISK tro at denne passer seg bedre med 2-taktere enn 4-taktere.
2-taktere skaper mer den turboprop-lyden enn 4-taktere syns eg. Iallefall i twin.

Misunner deg så j***** for denne. Krever bilder underveis i bygging :lol:

Tror forøverig ikkje eg hadde giddet å trekke om flyet før eg hadde flydd med det en stund.



Om jeg velger nitro, så er jeg kanskje litt på 2-takter siden ja.....må vurdere litt på dette. Har du testa 36NT'n noe mer?
Bilder skal det bli, skal legge ut bilder fortløpende når jeg får begynt på den.

Nei, tror faktisk jeg vil bruke flyet en stund før det eventuelt blir gjort noe med fargeskjema, blir alt for mye styr i starten. Kan heller gjøre det når det trenger en pause fra lufta (om jeg ikke har kræsja det) :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Ons Mai 05, 2010 11:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
BGH skrev:
Fy flate for et fly, helt konge for å si det rett ut og ikke minst en "norsk" klassiker. Å hatt dette i Widerøes farger hadde gjort det fullkomment selv om det er fint som det er også.
Ser ut som dette er et balsa/plywood konstruksjon i vinger og kropp, å skifte farger bør vel gjøres ved å trekke det opp på nytt med monokote e.l. og lakkere glassfiberdelene. Å lakkere på betrekning går men skal nok en del lakk til for å dekke helt med medfølgende vektøkning.
Motorvalg vet jeg sannelig ikke, mye som taler for og i mot, litt kjedelig å lage for mye hull i cowlingen til glow men lyden teller jo også. Tror nok jeg ville hatt to 4 taktere dersom du skulle velge glow. Fuelgris blir vel også litt mindre på dette flyet siden motorene er noe ut på siden av kroppen.

Og til slutt Wulong.! jeg mener bestemt at alle bør prøve glow, en er ikke en ekte modellflyger før en har dulla med og justert en glowmotor og tørka på fuelgriseri...
Kjøper du deg en glow modell skal du få en kanne fuel og en rull med papir i premie av meg for å komme i gang, da har du til innkjøringen av motoren.. lol..
Det finnes også billig vaskemiddel på sprayflaske, så holde en modell ren er ikke noe stort problem. :D
Jeg har hatt fuel trainer før. Hvis jeg skulle hatt noe måtte det ha blitt bensinfly, men så stor plass har jeg ikke i leiligheta.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Ons Mai 05, 2010 11:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Fy flate for et fly, helt konge for å si det rett ut og ikke minst en "norsk" klassiker. Å hatt dette i Widerøes farger hadde gjort det fullkomment selv om det er fint som det er også.
Ser ut som dette er et balsa/plywood konstruksjon i vinger og kropp, å skifte farger bør vel gjøres ved å trekke det opp på nytt med monokote e.l. og lakkere glassfiberdelene. Å lakkere på betrekning går men skal nok en del lakk til for å dekke helt med medfølgende vektøkning.
Motorvalg vet jeg sannelig ikke, mye som taler for og i mot, litt kjedelig å lage for mye hull i cowlingen til glow men lyden teller jo også. Tror nok jeg ville hatt to 4 taktere dersom du skulle velge glow. Fuelgris blir vel også litt mindre på dette flyet siden motorene er noe ut på siden av kroppen.


Ja, det må gjøres skikkelig hvis fargeskjemaet skal endres. Blir nok sikkert trekt på nytt i tilfelle, og lakkert glassfiberdelene som du skriver. Blir nok lettere å få det fint også, selv om det kommer til å gå litt ekstra betrekning når jeg skal lære meg dette :mrgreen:

Elektro gir penere motorkåper, det er helt sikkert. Kunne tenkt meg å sett på muligheten for å holde kåpene lukket, og heller lage til kjøling fra vifter eller noe sånt. Iallefall sett på mulighetene. Greit nok at viften fremdeles trenger inngang og utgang for luftstrøm, men hadde ikke noe slikt vært mulig? Og i tillegg skjermet motoren for varme fra potta? Ble egentlig veldig sugen på lyden av 2 stk 4-taktere nå, tenkte ikke helt på det. 2-taktere har jo en mer pinglete lyd i denne størrelsen, men kan jo hende at 2 stk blir bra der også? Jeg har en Evolution 36 som jeg skal ha i happyfly 20, får teste den litt først og lytte godt :mrgreen:

Skjønner godt hva Wulong mener med elektro, men er også enig i at det er noe med glowmotorer og oljesøl. Jeg hadde iallefall ikke klart meg uten. Jeg har mine jevnlige runder i butikken og tørker oljedrypp fra helikopterene mine, og liker å få det på fingra :D
Forøvrig så vil jeg absolutt kalle Wulong en hobbymann, selv om det stort sett er batteridrift det går i. Han bygger mye forskjellig hele tiden, og prøver mye rart. Han gjør mye som andre ikke gidder, rett og slett. Inspirerende at han tar det ekstra steget. Kanskje interessen for glow kommer mer etterhvert også, vi er jo gamle fiser i forhold til Wulong :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Ons Mai 05, 2010 11:51 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Ja, det må gjøres skikkelig hvis fargeskjemaet skal endres. Blir nok sikkert trekt på nytt i tilfelle, og lakkert glassfiberdelene som du skriver. Blir nok lettere å få det fint også, selv om det kommer til å gå litt ekstra betrekning når jeg skal lære meg dette

Det ser ut som alle hengsler er ferdeg limt så om du trekker om flyet før eller etter det er brukt betyr nok lite.
stressballen skrev:
Forøvrig så vil jeg absolutt kalle Wulong en hobbymann, selv om det stort sett er batteridrift det går i. Han bygger mye forskjellig hele tiden, og prøver mye rart. Han gjør mye som andre ikke gidder, rett og slett. Inspirerende at han tar det ekstra steget. Kanskje interessen for glow kommer mer etterhvert også, vi er jo gamle fiser i forhold til Wulong :mrgreen:


Helt enig i det, kreativiteten er i orden her ingen tvil, lurer bare på hvor lenge det er til han lager sin egen CNC maskin..?
Jeg kjenner Wulong godt etterhvert og må jo mobbe litt, det er jo lov å ta igjen...lol.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Ons Mai 05, 2010 11:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er det iallefall avklart at det ikke blir gjort noe med fargeskjemaet i starten. Kan jo hende flyet får noen skader etterhvert også, og da er det ikke så dumt å ta overhaling i ettertid.

Hehe, er med på den, han bygger vel snart en wulong til også, slik at han selv kan ta det litt med ro (eller bygge mer). Vi har jo tidligere sett at han er ferdig med den mekaniska hånda, så det dukker vel opp en wulonginator snart.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Tor Mai 06, 2010 2:09 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
stressballen skrev:
Vi har jo tidligere sett at han er ferdig med den mekaniska hånda, så det dukker vel opp en wulonginator snart.



Hehehehe :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 10:28 am 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Innlegg: 67
For et nyyyyyyyydelig fly!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 6:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag kom flyet, og jeg må si at dette er en skjønnhet. Blir absolutt ikke gjort noe med betrekningen på dette med det første, det er for pent som det er. Men som tidligere sagt, kanskje det kan gjøres etterhvert.

Selve kroppen har god finish, og det er jævla tøft med den funksjonelle døra. Håndtaket må brukes for å åpne den, fantastisk bra :D

Jeg er fremdeles usikker på valg av motor, nå står alt likt mellom elektro, 2-takt og 4-takt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 8:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Flott fly! Jeg ville ikke valgt fuel pga søl på modellen. Den vil holde seg fin mye lenger med elektrodrift. Dessuten finnes det ikke noe som kan gjengi turbo-prop lyd uansett. Kansje er det elektro som er det nermeste lydmessig også.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 9:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Mange gode poeng her ja. Jeg er litt usikker angående oljesølet, jeg får jo ikke brukt flyene så mye som dere seriøse gutta :mrgreen:
En annen tanke er hvor mye oljesøl det egentlig er fra 2 stk .36-motorer, om det er så mye at det blir et renholdsproblem. Jeg prøver ikke å motargumentere, jeg vil bare være sikker på hva jeg velger. Greit å få frem alle punkter...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 9:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
hvor mye oljesøl det egentlig er fra 2 stk .36-motorer, om det er så mye at det blir et renholdsproblem
Etter en kanne fuel har dei spydd ut rett under en liter med olje. Jeg kan komme på besøk å helle ut en liter olje-saus over en prydmodell for å se om du liker det eller ikke :mrgreen: Jeg er ikke så glad i all den sausen på feil plass hehehhe

P.S, eksos-deflektor tar seg ikke så pent ut på en skala-modell. Nei, kjør på kullkraft importert fra Polen, det søler ikke til flyene våres hehhe


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Otter
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 9:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, er du klar over hvor lenge jeg har et slikt fly før jeg har brukt en kanne fuel på det? Sikkert et par år iallefall. Så 0.1 dl oljesøl hver gang jeg har brukt flyet er nok ikke det verste å tørke vekk :mrgreen:
Slik jeg husker Airskippern din når du hadde den, så dryppet det olje fra alle kanter, men med litt papirtørking innimellom så blir det ikke så verst :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC