Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 1:43 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Søn Mai 16, 2010 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Har bestillt meg et genialt fly. Det er et 50 size F3A laget helt og holdent i EPO foam. Dette er så nærme "indestructable" som det er mulig å komme. Jeg har tenkt på dette flyet en stund og da jeg fikk ta det opp og prøve det på Haukåa for noen dager siden så var jeg sikker på at denne måtte jeg ha. Det var to karer fra Svelgen som også var der og hadde med seg en slik modell som jeg fikk teste litt. Flyet fløy fabelaktig og så meget pent ut også. Konstruksjonen var meget solid og stiv. Her er det bare å ha med seg lynlim og kicker så flyr man igjen etter 10 sekunder etter et evnt. uhell dersom det overhodet er mulig å skade dette flyet, noe jeg tviler på egentlig. Spekulerer litt på hvilken motor jeg skal hive i, har mye rart å velge i, men tror jeg går for en kosemotor som gir passe effekt for søndagsflyging uten å irritere naboer. Har opplevd to havari i det siste pga for mye power med påfølgende flutter og styrt. Satser på min nye ASP 61 Fs som nettopp ble kjøpt da den forrige gikk ned i asfalten på basen med en s.tans kraft og ble litt skjeiv :lol: Tror at dette flyet kan flyges og landes nær sagt overalt, og om så er landes rett inn i skauen hvis man mangler stripe. Gleder meg til denne og regner med at det tar kun en liten kveld å hive det sammen.

Her er en byggeblogg av flyet, denne er i elektroutgave men det er samme flyet, kun motorinnfestning er forskjellig: http://www.modellflynytt.no/articles/39 ... Side1.html


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Man Mai 17, 2010 7:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Ser ut som et flott "allroundfly". Ikke gale pris heller. Men jeg er litt skeptisk til "embalasje-fly" og fuel-motor. Jeg fekk også lyst på dette flyet. Men med el.drift. Da kan jeg bruke det i hagen også :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Man Mai 17, 2010 2:14 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Samme her. Skulle eg hatt det flyet, måtte det bli el drift. Ser ut som et veldig kjekt fly da, og rimleg var det og. Pluss at det er lett å fikse hvis uhellet skulle komme. Noe som somregel kommer en ikke så vakker dag. :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Man Mai 17, 2010 3:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Fuel og olje påvirker ikke dette skummet så det går helt fint og konstruksjonen er meget solid så vibrasjoner blir ikke noe problem. El. drift på denne blir temmelig kostbart med 5 cell pakker på mellom 3000-4000 mah dersom man skal ha nok pakker til ca 10 flyturer, ellers må man drive med ladding i felten og da er det fare for å måtte dytte igang bilen etter å ha forbrukt bortimot 40 amperetimer av bilbatteriet på ladding dersom man har en god dag på stripa :lol: En .61 firetakter lager knapt lyd annet enn på full gass og da er det som musikk å regne :D Fordelen med elektro er nok mest at den vil holde seg ren, ny og fin lenge, men for min egen del gir det meg mer glede med en ordentlig motor.

Den jeg prøvde på Haukåa hadde en Rossi .40 med Paulsenpotte og den gikk UTROLIG stille, litt under full guffe så hørtes den ikke når den var på "normal" flyavstand


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Man Mai 17, 2010 7:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Dette er så nærme "indestructable" som det er mulig å komme. Jeg har tenkt på dette flyet en stund og da jeg fikk ta det opp og prøve det på Haukåa for noen dager siden så var jeg sikker på at denne måtte jeg ha

Å ha uknuslige fly viser seg å være mer viktig for enkelte enn andre. Vet ikke om dette går på teknisk viten om hva som er mulig å utføre i praksis eller manglene fly-ferdigherter. For deg er det å ha noe uknuslig naturligvis rette valget :lol: :lol: :P


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Man Mai 17, 2010 10:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Du lager deg stor fallhøyde nå Børre :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Lør Okt 30, 2010 9:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Og sim salabim, der var flyet ferdig, he he. Mine fly har alltid litt liggetid på hylla før de blir bygget, men nå kom turen til dette. Det sitter en dritfin MVVS .49 med minipipe i snuten så jeg vet at det blir nok power 8) Futaba FASST 2.4 står for kontrollen og selvsagt er det lifepo 6.6v batteri som kan plugges direkte i mottaker uten å gå innom regulator. Jomfrutur så snart været tillater :mrgreen:

vekten ble meget lette 2150 gram uten fuel :P


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Søn Nov 21, 2010 8:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Og der var jomfrutur unnagjort. Flyet fløy helt flott og jeg likte det meget godt, presist og landet lett som en fjær. På tur nr to skjedde det som ser ut til å være en forbannelse som er kastet over meg :x Flutter på høyderoret igjen som selvsagt løsnet, og flyet endte som totalvrak. Dette til tross for at jeg egentlig fløy rolig og drog ikke på for fullt for en gangs skyld, problemet er nok at de originale hengslene i EPO isopor ikke er bra i kulde, selv om jeg i tillegg hadde tapet de på både over og undersiden. På balanserorene hadde jeg brukt vanlige hengsler og det blir det rundt hele veien på den neste. Nytt fly av samme sort var bestillt omtrent før motoren var blitt kald igjen, her gir man ikke opp pga litt småproblemer :lol: Det som var mest irriterende var at den uerstattelige MVVS`n fikk seg en smell. Må se om jeg får fatt i ny forgasser, veiv (kan muligens rettes, gir det et forsøk siden skjevheten er meget liten) og header til pipa. MVVS har sluttet å produsere alle glow-motorer under .77 så deler er ikke nødvendigvis hyllevare lenger.
De få minuttene jeg fikk flydd det ga virkelig mersmak og potensialet til å gå temmelig fort er absolutt til stede, jeg hadde nesten glemt hvor rå den MVVS`n er, et helsikes drag og unloader som satan i luften 8) Pluss at den har en helt særegen lyd som er kul.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Søn Nov 21, 2010 10:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Veiva ble meget bra og jeg tror den vil fungere fint, skal iallefall gi den et forsøk så snart resten av delene til motoren kommer. For å rette veiva gjorde jeg slik, ha kun veivhus med lager og sett i veiva som normalt, da stikker den skjeive akslingen godt ut forbi frontlageret, borret så et 7mm hull i trappa i boda og stakk akslingen nedi og holdt godt tak i veivhuset og bendet forsiktig i riktig retning for å rette veiva. Dette tok jeg i mange små step der jeg sjekket rettheten mellom hvert "bend". Etter mange slike operasjoner og nitid studering av hvilken vei kastet var ser det nå ut som om veiva er nesten 100% rett igjen. For å lettere oppdage evnt kast måtte jeg etterhvert sette veivhuset fast i skrustikke og montere på spinner som da viste bedre om det var kast når jeg turnet rundt veiva. Ganske grei metode egentlig som kanskje flere kan få bruk for en eller annen gang :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Søn Nov 21, 2010 10:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Har bestillt meg et genialt fly. Det er et 50 size F3A laget helt og holdent i EPO foam. Dette er så nærme "indestructable" som det er mulig å komme.



Dette er et klipp av mitt første innlegg om dette flyet, like greit at jeg gjør dette selv før Yalla hiver seg over det :lol: Snakker om iroini slik som dette endte, "indestructable" MY ASS :lol: :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Man Nov 22, 2010 12:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Høres ut som noe som er kjekt å se på bilde. Slenger du ut noen?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Man Nov 22, 2010 12:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Å ha uknuslige fly viser seg å være mer viktig for enkelte enn andre. Vet ikke om dette går på teknisk viten om hva som er mulig å utføre i praksis eller manglene fly-ferdigherter. For deg er det å ha noe uknuslig naturligvis rette valget



Jeg liker helst å sitere meg selv. Det viser seg fortsatt at kunnskap og erfaring forebygger kræsj. Jeg har ikke kresjet min enda, andre klarer det på under 10 min. 8)

Sitat:
Flutter på høyderoret igjen som selvsagt løsnet, og flyet endte som totalvrak. Dette til tross for at jeg egentlig fløy rolig og drog ikke på for fullt for en gangs skyld, problemet er nok at de originale hengslene i EPO isopor


Vel, jeg sa det til deg. :lol: :lol: Men det betyr vel ikke noe på et fly som er "uknuselig" :lol: :lol: Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne:

Egen suksess er å foretrekke, men andres fjasko er heller ikke å forakte :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Man Nov 22, 2010 12:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
Høres ut som noe som er kjekt å se på bilde. Slenger du ut noen?


Veldig enig, hadde vært moro å sett :D

Yalla, hvor var du i dag da? Lenge siden du har vært på halltreff nå, vil nesten si at du var flere ganger på halltreff når du jobba offshore :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Man Nov 22, 2010 7:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Jeg har ikke kresjet min enda, andre klarer det på under 10 min. 8)
:


Du har for lite power, så enkelt er det :wink: Jeg går så hinsides langt forbi kritisk punkt at det må jo gå gale :lol:

I`ll be back, faster... stronger.... :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt supergenialt fly er på vei
InnleggSkrevet: Man Nov 22, 2010 7:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Yalla, hvor var du i dag da? Lenge siden du har vært på halltreff nå, vil nesten si at du var flere ganger på halltreff når du jobba offshore



Jeg tar selvkritikk på dette... desverre har familie tatt sin del av kaka. Nå er det bare helgene igjen dersom jeg ikke passer unger...


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC