Dato/klokkeslett: Tir Apr 23, 2024 5:03 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Yak 55
InnleggSkrevet: Lør Des 04, 2010 3:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
I kveld påbegynte jeg et fly som har ligget og ventet på hylla en god stund. Dette er et kanonbra fly å bruke på små områder, og isbelagte småvann er perfekt for dette. Jeg har en Yak 54 fra før, men den har jeg nå lagt igjen på østlandet hos familie, slik at jeg slipper å drasse med meg et fly når jeg reiser på besøk :D

Denne modellen ligger et sted mellom 400 og 500 gram, og jeg flyr det på 3S 1100mah lipo, det gir god effekt og passelig flytid. Jeg skal bruke en APC 11x5.5 på Hyperion motor, dette funket veldig bra på Yak 54'n. Servoer blir Align DS410.

Jeg har så langt fått satt sammen kroppen, og imorgen monterer jeg servoer og motor. Satser på å få tid til å ferdigstille det helt imorgen slik at jeg kan ta jomfruturen på søndag. Har også lyst til å putte på en liten remse med LEDs, men det vil komme litt an på vekten. Jeg har forøvrig lagt litt sterkere avstivninger inn i kroppen, og fjernet litt materiale her og der for å få litt større utslag.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 55
InnleggSkrevet: Søn Des 05, 2010 7:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fikk tatt jomfrutur på flyet idag, men selvfølgelig skulle det snø tett når jeg holdt på. Halvveis inn i andre batteripakken så begynte jeg å høre knitrelyder ved fullt gasspådrag, og da har det blitt vått i motoren :mrgreen:

Flyet fungerte uansett veldig bra, men jeg vil ha større utslag på høyde og sideror, så jeg skal gjøre noen endringer der. Må sikkert bytte servohorn for å få det som jeg ønsker. Skal veie flyet litt senere idag, det må bli tørt først :D

Her er et par bilder fra dagen:


Vedlegg:
storevannet 011 (600 x 800).jpg
storevannet 011 (600 x 800).jpg [ 56.58 KiB | Vist 10239 ganger ]
storevannet 013 (800 x 600).jpg
storevannet 013 (800 x 600).jpg [ 66.21 KiB | Vist 10239 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 55
InnleggSkrevet: Søn Des 05, 2010 7:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Såg ut som det snøet godt ja. Skikkelig vinterland! Frem med blizzarden! :D
Overlevde all elektronikken? En kamerat av meg sin cessna holdt jo på å brenne opp på grunn av kortslutting etter et par neselandinger i snøen i fjor :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 55
InnleggSkrevet: Søn Des 05, 2010 8:08 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Stilig fly og artige bilder i vinterlandskap, tøfft. :D Utslag må man ha. :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 55
InnleggSkrevet: Søn Des 05, 2010 8:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det snøet skikkelig tett ja. Jeg dro senere frem en mikrocub, men da plasserte jeg meg under et tre for å slippe snøfnugg i ansiktet. Men det er uansett ikke noe særlig å fly når det snør tett.

Elektronikken tålte det, jeg sluttet å fly når jeg merket at motoren begynte å fuske. Jeg burde egentlig ha dekket til fronten på cowlingen, da hadde jeg nok kunne fly mer uten at motoren hadde fått problemer. ESC var ikke så veldig utsatt at det gjør noe, men klart, denne ryker fort om den blir utsatt for vann. Fjernkontrollen var mer utsatt, den ble jo godt våt, så nå står den på tørk.

Blizzarden skal snart ned av hylla :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 55
InnleggSkrevet: Søn Des 05, 2010 8:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Stilig fly og artige bilder i vinterlandskap, tøfft. :D Utslag må man ha. :wink:


Jeg skal få tatt noen flere bilder av flyet når jeg senere skal veie det. Fikk litt for lite utslag med servohornene jeg monterte på høyde og sideror, så de må byttes. Tror jeg har bra nok utslag på balanserorene, så jeg lar de være med det første.

Veldig flott å fly på lillevannet og storevannet nå, men jeg skulle fått testa flyet før snøen kom.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 55
InnleggSkrevet: Søn Des 05, 2010 9:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har veiet flyet til 570gram m/batteri, og det har blitt en del overvektig, ingen tvil om det. Håpte å komme under 500gram, men bommet kraftig på det. Jeg har putta i et kraftigere karbonrør i vinga, og fartsregulatoren er også en del tyngre enn nødvendig. Kommer til å bytte ut regulatoren til en lettere sak iallefall, den jeg hadde liggende var unødvendig tung.

Edit: her er et par bilder av flyet:


Vedlegg:
Yak 55 001 (800 x 600).jpg
Yak 55 001 (800 x 600).jpg [ 93.17 KiB | Vist 10221 ganger ]
Yak 55 002 (800 x 600).jpg
Yak 55 002 (800 x 600).jpg [ 98.34 KiB | Vist 10221 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC