Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 7:58 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: På jakt etter utfordringer
InnleggSkrevet: Fre Okt 14, 2011 12:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Kanskje. Jeg tror ikke det går, men de vet de best selv.

En må gjerne fly forbi noen turer for å i hele tatt få måling. Etter noen turer synker spenningen og en taper fart.

Og du vet, hvis en klarer å få måling på første forsøk og den andre på femte forsøk så har vi diskusjonen gående :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: På jakt etter utfordringer
InnleggSkrevet: Fre Okt 14, 2011 3:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vegard skrev:
Og du vet, hvis en klarer å få måling på første forsøk og den andre på femte forsøk så har vi diskusjonen gående :lol:


hahaha, good one :lol:
Er kanskje derfor vi ikke bør finne en metode som fungerer 100%. Da stilner det sikkert litt... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: På jakt etter utfordringer
InnleggSkrevet: Fre Okt 14, 2011 3:46 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
En vil få ganske forskjellig fart på bakkefart og luftfart med pitot. Grunnen til at fullsizefly bruker dette til fartsmåling er at de må vite kor mye luftmotstand flykroppen i realiteten møter. Bakkefarten kan vere både høyere og lavere avhengig av vindforhold.
Et fly med pitot som fartsmåling som flyr i 300knop (luftfart) i medvind, vil komme fortere fram fra A til B enn et fly som flyr i 300knop(luftfart) i motvind, for bakkefarten er forskjellig.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: På jakt etter utfordringer
InnleggSkrevet: Fre Okt 14, 2011 4:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Ok, nå skjønner jeg. Du snakker om relativ hastighet og jeg snakker om absolutt hastighet. Jeg sier at 100km/h er 100km/h uansett hvilken masse som er rundt legme enten du er på jorda, månen eller mars.

Så med andre ord. Et fly som flyr i 100km/h fra A til B kommer like fort frem som en bil som kjører i 100km/h gitt at avstanden A-B er lik for begge.

Du har nok et poeng det med mot- og medvind. Vet ikke hvordan de kalkulerer det. Kanskje i forhold til hvor mye motorene skubber.

Edit: ser ut som det lar seg gjøre med å ta hensyn til temperatur ved utrekning av TAS


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: På jakt etter utfordringer
InnleggSkrevet: Søn Okt 23, 2011 9:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Riktig som en påpekte, det er vanskelig nok å treffe flyet når man står og sikter, enda verre blir det å ligge i skjul med gunneren på et kosteskaft. Problemet her er ikke å måle det jeg kaller normale fly av en viss størrelse (yalla), for det går greit. Problemet er å få målt disse relativt små og skarpe funjettene som omtrent ikke har signatur når de kommer rett imot. Den største og treigeste funjetten min klarer vi ofte å få måling på (208 km/t), men multiplex`n som er betydelig raskere og en del mindre har vi etter en del forsøk ikke klart å ta. Man må så nærme at det er rett og slett farlig, og med så lite fly som går i rundt 250 km/t så er marginene utrolig små for å fly i bakken eller i et tre, mennesker ol. ved lowpass. Jeg må fokusere kun på flyet og evnt hindringer i sidesynet vil komme skremmende fort i veien for å si det slik, i en flat ørken eller great salt lakes hadde det sikkert blitt annerledes. Dette er kanskje ikke greit å forstå for de som ikke har prøvd å fly en slik funjett på full drønn laaaaavt ned blant folk og andre hindringer, men jeg føler at det ikke er forsvarlig nok. Jeg vet egentlig omtrent hvor fort det går, om enn ikke helt nøyaktig ned til siste km, for oppsettet som jeg flyr er godt testet og målt, samt dokumentert med video av andre som tørte (og som var like ved katastrofe da de sneiet mannen med radaren). Målingene deres var 247 km/t.

Jeg har planer om å øke dette en del ved å gå fra 5 til 6 celler, men må først få til en bra metode for launch, for dette flyet er fryktelig ugreit i startøyeblikket, med full roll pga mye torq/power.

Jeg så en snedig oppfinnelse på youtube for launch av slike fly som jeg skal prøve når det en gang blir vær til å fly igjen, dersom det fungerer så blir det mer batteri i flyet

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: På jakt etter utfordringer
InnleggSkrevet: Søn Okt 23, 2011 10:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Jeg så en snedig oppfinnelse på youtube for launch av slike fly som jeg skal prøve når det en gang


LES: Var på besøk hos Yallaair og reiste hjem med en god ide :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: På jakt etter utfordringer
InnleggSkrevet: Søn Okt 23, 2011 11:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
E du heilt mongo eller?? :lol: Dette var en video jeg surfet opp på Youtube, at det var på din maskin var jo helt tilfeldig og ikke din fortjeneste :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC