Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

På jakt etter utfordringer
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=2520
Side 3 av 3

Forfatter:  Vegard [ Fre Okt 14, 2011 12:56 pm ]
Innleggets emne:  Re: På jakt etter utfordringer

Kanskje. Jeg tror ikke det går, men de vet de best selv.

En må gjerne fly forbi noen turer for å i hele tatt få måling. Etter noen turer synker spenningen og en taper fart.

Og du vet, hvis en klarer å få måling på første forsøk og den andre på femte forsøk så har vi diskusjonen gående :lol:

Forfatter:  stressballen [ Fre Okt 14, 2011 3:07 pm ]
Innleggets emne:  Re: På jakt etter utfordringer

Vegard skrev:
Og du vet, hvis en klarer å få måling på første forsøk og den andre på femte forsøk så har vi diskusjonen gående :lol:


hahaha, good one :lol:
Er kanskje derfor vi ikke bør finne en metode som fungerer 100%. Da stilner det sikkert litt... :mrgreen:

Forfatter:  hiTmanhiT [ Fre Okt 14, 2011 3:46 pm ]
Innleggets emne:  Re: På jakt etter utfordringer

En vil få ganske forskjellig fart på bakkefart og luftfart med pitot. Grunnen til at fullsizefly bruker dette til fartsmåling er at de må vite kor mye luftmotstand flykroppen i realiteten møter. Bakkefarten kan vere både høyere og lavere avhengig av vindforhold.
Et fly med pitot som fartsmåling som flyr i 300knop (luftfart) i medvind, vil komme fortere fram fra A til B enn et fly som flyr i 300knop(luftfart) i motvind, for bakkefarten er forskjellig.

Forfatter:  Vegard [ Fre Okt 14, 2011 4:07 pm ]
Innleggets emne:  Re: På jakt etter utfordringer

Ok, nå skjønner jeg. Du snakker om relativ hastighet og jeg snakker om absolutt hastighet. Jeg sier at 100km/h er 100km/h uansett hvilken masse som er rundt legme enten du er på jorda, månen eller mars.

Så med andre ord. Et fly som flyr i 100km/h fra A til B kommer like fort frem som en bil som kjører i 100km/h gitt at avstanden A-B er lik for begge.

Du har nok et poeng det med mot- og medvind. Vet ikke hvordan de kalkulerer det. Kanskje i forhold til hvor mye motorene skubber.

Edit: ser ut som det lar seg gjøre med å ta hensyn til temperatur ved utrekning av TAS

Forfatter:  vector 250 [ Søn Okt 23, 2011 9:22 am ]
Innleggets emne:  Re: På jakt etter utfordringer

Riktig som en påpekte, det er vanskelig nok å treffe flyet når man står og sikter, enda verre blir det å ligge i skjul med gunneren på et kosteskaft. Problemet her er ikke å måle det jeg kaller normale fly av en viss størrelse (yalla), for det går greit. Problemet er å få målt disse relativt små og skarpe funjettene som omtrent ikke har signatur når de kommer rett imot. Den største og treigeste funjetten min klarer vi ofte å få måling på (208 km/t), men multiplex`n som er betydelig raskere og en del mindre har vi etter en del forsøk ikke klart å ta. Man må så nærme at det er rett og slett farlig, og med så lite fly som går i rundt 250 km/t så er marginene utrolig små for å fly i bakken eller i et tre, mennesker ol. ved lowpass. Jeg må fokusere kun på flyet og evnt hindringer i sidesynet vil komme skremmende fort i veien for å si det slik, i en flat ørken eller great salt lakes hadde det sikkert blitt annerledes. Dette er kanskje ikke greit å forstå for de som ikke har prøvd å fly en slik funjett på full drønn laaaaavt ned blant folk og andre hindringer, men jeg føler at det ikke er forsvarlig nok. Jeg vet egentlig omtrent hvor fort det går, om enn ikke helt nøyaktig ned til siste km, for oppsettet som jeg flyr er godt testet og målt, samt dokumentert med video av andre som tørte (og som var like ved katastrofe da de sneiet mannen med radaren). Målingene deres var 247 km/t.

Jeg har planer om å øke dette en del ved å gå fra 5 til 6 celler, men må først få til en bra metode for launch, for dette flyet er fryktelig ugreit i startøyeblikket, med full roll pga mye torq/power.

Jeg så en snedig oppfinnelse på youtube for launch av slike fly som jeg skal prøve når det en gang blir vær til å fly igjen, dersom det fungerer så blir det mer batteri i flyet

Forfatter:  yallaair [ Søn Okt 23, 2011 10:32 am ]
Innleggets emne:  Re: På jakt etter utfordringer

Sitat:
Jeg så en snedig oppfinnelse på youtube for launch av slike fly som jeg skal prøve når det en gang


LES: Var på besøk hos Yallaair og reiste hjem med en god ide :lol:

Forfatter:  vector 250 [ Søn Okt 23, 2011 11:07 pm ]
Innleggets emne:  Re: På jakt etter utfordringer

E du heilt mongo eller?? :lol: Dette var en video jeg surfet opp på Youtube, at det var på din maskin var jo helt tilfeldig og ikke din fortjeneste :mrgreen:

Side 3 av 3 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/