Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

To nye prosjekt på vei
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=2544
Side 2 av 2

Forfatter:  BGH [ Lør Mar 26, 2011 9:08 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

yallaair skrev:
Vet faktisk ikke hva flyprodusenten har tenkt på når de designet lengden på eksoskanalen, den er litt kort for tuned pipe og canister. Det er ønskelig med ca 13" header men det er ikke plass til mer enn 11".

Her må du modde, tunellen skal være lang nok til canisters vel (jeg brukte MTW 105k som var 27 cm tror jeg) men selvfølgelig for kort for piper. Du må ta deg den tida å skjære hull i den skrå bakveggen slik at pipene går gjennom. Kan du knipse noen bilder å legge ut, hadde vært kjekt å sett. :)

Forfatter:  yallaair [ Søn Mar 27, 2011 12:15 am ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Testa dette i dag. Motor'n går rent og fint gjennom hele registeret, så jeg gjør ikke så mye ut av det. Har utløpet av pipene gjennom bakveggen av eksoskanalen. Eksosen blir ledet ut av kroppen via silicone-slange. Her er tonne-vis med power. Har ikke giddet å måle noe, det er plenty power uansett. Nå gjenstår det bare noe småmekk på flyet så blir det klart.

En må konsentrere seg om å høre eksos-lyd fra dette oppsettet. Det som bråker mest er vibrasjonene i trekket på flyet :lol:

Forfatter:  BGH [ Søn Mar 27, 2011 2:26 am ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Dette hørest flott ut, har jækla god tro på disse pottene du har. Angående betrekninga så bør du gå over hele flyet med strykejern eller varmluftpistol, det har jo en del med stivheten på konstruksjonen å gjøre også.
Som du sier så er resonans i flyskrog absolutt en støyfaktor som er større enn en skulle tro, men her er balsa/betrekning bedre enn kompositt modeller.

Ofte er det "klaprelyder" fra canopy/cowling eller andre tilpasninger som ligger og slår og gnisser mot hverandre også. Dette kan gjerne fjernes med enkle midler som for eks. biter med tynn gummipakning. Blant annet så finnes dør/vindu pakninger i diverse tykkelser og har lim på ene siden.

Forfatter:  yallaair [ Søn Mai 08, 2011 10:15 am ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Var stad å flydde for et par dager siden. Vector fekk for første gang høre lyden (det vesle som var igjen av motorlyd :lol: ) fra DEL 111 med to tuned pipes. Som vanlig ble han imponert over støybildet fra oppsettet :mrgreen: . Har flydd Yak'n 30-40 min, men ser at jeg bør gå ned fra 27x10 til 26x10 for å optimalisere throttle-respons. Bør også flytte mer vekt i halen for å få bedre tyngdepunkt.

Farten på flyet mitt var omtrent det samme som Vector klarte med Rainbow og Ys 63 i nesen. Dette sjekket vi med å fly side om side i sirkel.... blir bare et estimat men.... Vecor har speedgun, men han er nok redd for å bruke denne. Han tar den i alle fall ikke med på stripa :lol:

Forfatter:  BGH [ Man Mai 09, 2011 11:49 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

26x10 er jo egentlig for liten propell for en 110cc motor, har du målt rpm med den 27x10 du har på.?
DA-100 som sto i edgen dro en mejzlik 28x10 med rundt 7000 rpm, noe høyere enn det er vel ikke å anbefale.. :roll:

Forfatter:  yallaair [ Tir Mai 10, 2011 11:25 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Har ikke målt noe, men mejzlik er meget lette å drive. Kan nok ikke sammenlignes med det jeg har på nå. Tipper maks ligger på 6000 på bakken. Den kommer ikke på pipa før jeg gir full pinne i level flight. Da unloader den ganske mye. Dette er typisk karateristikk på kort header.

Cluet er at jeg vil ha kjapp throttlerespons samtidig med lavt støybilde i hover. Om topp turtall da kommer over 7000 plager meg ikke. Topp ytelse er oppgitt til ca 7500 RPM, så da bør jeg ligge ikke så langt unna for maks ytelse. Hvordan dette klaffer med pipene er usikkert, men uansett har jeg rikelig power. Som sagt prioriterer jeg thottlerespons og lite støy fremfor noe annet. Da blir det å teste litt ulike kombinasjoner for å finne noe som virker ok. Pr i dag har jeg vel jeg funnet en svært stille kombo fra tomgang til high midrange, men jeg kunne ønske meg mer punch. Får se om jeg får det til :mrgreen:

Forfatter:  BGH [ Ons Mai 11, 2011 12:13 am ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Ja, propeller er meget ulike ingen tvil. Det er vanskelig å få både i pose og sekk her uten å forsake noe tror jeg. :|
Blir spennende å se hva du får til. :D

Forfatter:  yallaair [ Fre Mai 27, 2011 9:42 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Testet en JXF 26x10 i dag. Tror dette er veien å gå. God thorttle-respons og lavt støybilde. Merket ingen ting til "pipe-lag".

Forfatter:  BGH [ Lør Mai 28, 2011 2:08 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

yallaair skrev:
Testet en JXF 26x10 i dag. Tror dette er veien å gå. God thorttle-respons og lavt støybilde. Merket ingen ting til "pipe-lag".

Hmm, synes fremdeles dette er merkelig. Greit nok at det er store forskjeller på propeller men en 26x10 virker lite i mitt hode for denne motoren (selv om det kanskje er mye feilkoblet :mrgreen: )
Du får måle litt rpm's å legge ut. Har du testa med stock mufflerne til sammenligning.?, begynner å lure på om de pipene dine duger til motoren din.?

Forfatter:  yallaair [ Lør Mai 28, 2011 5:31 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Sitat:
Du får måle litt rpm's å legge ut. Har du testa med stock mufflerne til sammenligning.?, begynner å lure på om de pipene dine duger til motoren din.?



I forhold til stock muffler får jeg ikke noen effektøkning på bakken med de pottene og den headerlengden. Jeg vektlegger utelukkende støy med dette oppsettet, siden jeg har nok power. Dersom dette funker greit i luften, er jeg trolig i mål.

Bakdelen med carbon propellen er at den har et betydelig større treghetsmoment enn trepropellen, noe som jeg merket på throttle-responsen. Motor'n var tregere på både spool-up og down med carbon vs trepropellen.

Får jeg litt opplett kan jeg måle thrust og turtall (om jeg får ånden). Så kan jeg sammenligne med stock setup :lol:

Forfatter:  yallaair [ Man Mai 30, 2011 6:47 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

I dag var det opplett i ca 3,5 minutt og jeg fekk tatt en rask måling av turtall og thust på 111cc'n. Jeg får 24 kg skyvekraft på 6050 RPM med en 26x10 JXF. Da ligger jeg omtrent på det som jeg målte den til med stock muffler når den stod i AT-6'n. Helt tydelig at JXF er en propell som er tung å drive, men så lenge en får det ut i skyvekraft er jeg happy. Jeg antar at motor'n ikke er på pipa når den står på bakken. Dvs den unloader betydelig i lufta og vil gi mye mer power :mrgreen: Men power er ikke helt det store temaet med et thrust/vekt-forhold på 2,5 :lol:

Forfatter:  BGH [ Man Mai 30, 2011 11:24 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Ser jo greit ut, er nok tungdreven denne propellen ja. Har lest at diameteren kan variere en del. Enkelte propell merker kan være under opgitt diameter og andre over, altså vil det være forskjeller av den grunn. Så har vi jo pitch som også kan være et stort spørsmålstegn ved, her tror jeg det er mye variasjoner, det virker nesten slik.
Ser heller ikke bort i fra at det hadde vært så stor rpm forskjell om du hadde satt på en 27x10 JXF.

Litt over 6000 rpm's statisk er vel passende, er vel bra respons og støysvak får vi håpe. :D
Hadde vært artig med sammenligning med den karbonpropellen du har.? :D

Forfatter:  yallaair [ Tor Jun 02, 2011 4:34 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Har ikke noen direkte sammenligning. Får se om jeg gidder å sette på carbonpropellen igjen. Støymessig merket jeg ikke noen forskjell på bakken. Men responsen ble betydelig bedre med trepropellen.

Side 2 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/