Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

To nye prosjekt på vei
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=2544
Side 1 av 2

Forfatter:  yallaair [ Søn Des 19, 2010 11:49 pm ]
Innleggets emne:  To nye prosjekt på vei

Jeg har en Tango fra Hangar 9 på vei. Dette blir et nytt allround 3D fly som kan flys på snå områder. Dette er i utgangpunktet en 40 size, så da passer det bra med en MVVS 90 i nesen. Stor motor gir lavere turtall i hover og dermed lavere og mer behagelig støybilde. At MVVS 90 veier bare 650 gram med potte er heller ingen bakdel.
http://shop.smallsize.no/product_info.p ... 1f303ec474

Jeg har også bestilt en 33% YAK 54 som jeg putter inn en DLE 111. Denne er opprinnelig designet for en 85cc, men flere har puttett inn større motor med hell. Større motor vil også her gi et behageligere støybilde i hover. Kommer til å putte inn to canister potter i buken for å dempe mesteparten av den ekle "gasser-lyden". Dersom det er mulig å montere, så bestiller jeg tuned pipe i stede. Dette vet jeg tar mye av støyen.
http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=11400

Forfatter:  BGH [ Fre Des 24, 2010 2:53 am ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei


Forfatter:  yallaair [ Fre Des 24, 2010 12:17 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Da har jeg fått begge flyene i hus :mrgreen:

Valget at størrele på Yak'n var det mange faktorer som inngikk. Jeg liker godt blått og hvitt i sammen og fant bare en neve med fly i den kobinasjonen. Desverre fekk jeg ikke respons fra forhandlere som hadde Above All Yak 54, den jeg hadde mest lyst på. Det var to ting som gjørde at jeg frafalt 35% og gikk for 33% i stede. Det ene var kostnaden med 35% er en del høyere. Det andre var støy. Når jeg klarer å putte inn en 111cc motor i et fly på 10 kg, vil jeg kunne hovre med et litt lavere turtall enn om flyet var 30% tyngre. Dette vil gi et annet støybilde. Nå klarer jeg å få plass til 2 stk tuned pipes i denne 33% yak'n, noe som vi dempe støyen ytterligere. Eksosen får jeg ut midt under flyet. Motor'n går rett inn. Dette blir uansett gøy å prøve, power'n blir nok gaske rå. Finnishen på SD model (Thunder tiger) er helt konge. Trekt med Oracover, her finnes ikke noen rynker i trekket :) Alt ser helt topp ut!!!

Det andre flyet blir mye gøy. Bygget som en vanlig trainer, bare med tykk vinge. Inntrykket er bra, men vet ikke hva flyet er trekt med, Her er det i alle fall skrukker i trekket, men låner jernet til kjerringa for å glatte ut igjen dette. Her blir det en del bygging i jula.

Forfatter:  BGH [ Fre Des 24, 2010 12:51 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Mener flyet mitt veide litt i underkant av 10kg med DA-85 og canisterpotta.. Du har gjort et så godt kjøp at du får fleske til med karbondeler og spare vekt der det kan spares, så blir dette bra.
Tipper du vil havne på rundt 11 kg, og dette vil hovre på litt over tomgang.

Forfatter:  yallaair [ Fre Des 24, 2010 2:30 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Jeg holder på å montere litt småpjask på Tago'n. Det er en detalj som jeg liker svært godt: Rorhorna er ferdig montert :mrgreen: Å montere disse er en jobb jeg ikke "hygger meg ihel med", så det var en positiv overraskelse. Hele flyet minner om en trainer.

Vector har hele tiden snakket om at han har en våt drøm om å hovre en trainer. Så han blir vel misunnelig når han ser denne kjerra henger etter propellen 8)

Forfatter:  yallaair [ Fre Jan 07, 2011 8:20 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Da er jeg tett på ferdig med Tango'n. Den er svært rask å bygge, faktisk kommer linker ferdig montert og støtstenger ferdig tilpasset. Sånn sett er H9 Tango et genialt fly. Desverre har det en del finnish-svakheter. Trekket er veldig skrukkete, og klistermerker er ferdig pålimt med skrukker. Dette var faktisk så stygt at jeg tok meg bryet vært å fjerne det store klistermerket som står "Tango" på vingen. Får se om jeg gidder å stramme opp trekket på resten av kroppen.

Jeg antar at jeg har brukt bare 3-4 timer på montering, inkludert modifisering av motorbukk for å tilpasse en .90 MVVS i snuten :) Vekten med den motor kommer flyet på 2400gram uten fuel.

Forfatter:  yallaair [ Ons Feb 02, 2011 6:37 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Siste oppdatering her:
Tango'n har fått inn en ASP 52 i stede for MVVS'n. Dette rett og slett fordi jeg ikke var fornøyd med trottlingsegenskapene til MVVS'n. For å gjøre det enkelt så ble valget av motor av et kjendt merke. Har blåst gjennom en tank med fuel nå, og motor'n går mye mer stabilt enn den gamle :lol:

Når det gjelder Yak'n så har jeg bestemt meg for å gå for tuned pipe oppsett på DLE 111. Går for purple pipes 160 size. Denne har jeg prøvd før, så jeg må være uheldig om denne kombo'n ikke passer eller throttler fint sammen. Et mer lettbygget fly har jeg ikke vært borti før. Store hull både fremme og bak til å putte utstyr inn i :lol: Trenger ikke fintenke mye for å trekke kabel her nei :lol:

Forfatter:  vector 250 [ Ons Feb 02, 2011 9:33 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei


Forfatter:  vector 250 [ Ons Feb 02, 2011 9:36 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei


Forfatter:  yallaair [ Tor Feb 03, 2011 6:34 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Jeg er ikke mye erotisk her nei, slike store fly har du nok ikke hatt dine fingrer på før :shock: Her er egen trekkeluke til servokabler og div. Ikke noe vissvass med å lure en kabel gjennom flykroppen. Og for å konkretisere litt: Eksoskanalen er helt enorm med god plass til to svære 160-piper på :mrgreen: Da er det i tillegg mye luft rundt rørene som kan gi god kjøling.

Forfatter:  vector 250 [ Tor Feb 03, 2011 10:14 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei


Forfatter:  yallaair [ Fre Feb 04, 2011 5:44 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei


Forfatter:  stressballen [ Fre Feb 04, 2011 6:51 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei


Forfatter:  vector 250 [ Lør Feb 05, 2011 1:50 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei


Forfatter:  yallaair [ Fre Mar 25, 2011 11:29 pm ]
Innleggets emne:  Re: To nye prosjekt på vei

Hadde en prøvestart på DLE'n i dag. Jeg er kjempefornøyd med støybildet :mrgreen: Ble ikke lange testen, skal finjustere motor'n i morra. Det lekker litt eksos fra flens mellom motor og bend, dette må jeg fikse også. Header-avstand er litt kort, så jeg får nok ikke noen stor effekt-økning av pipene. Vet faktisk ikke hva flyprodusenten har tenkt på når de designet lengden på eksoskanalen, den er litt kort for tuned pipe og canister. Det er ønskelig med ca 13" header men det er ikke plass til mer enn 11". Dette kan føre til at throttlings-egenskapene kan bli litt vanskelige. Dette skal jeg teste mer i morra.

Side 1 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/