Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 10:08 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Tir Jan 04, 2011 11:17 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Jaja, får lage en byggetråd eg også!
Har et slags håp om at dette også skal motivere meg litt til å gjøre denne fuglen ferdig.

Fikk litt dilla på seilfly etter at eg overtok en Multiplex Alpha 27 av Jonny, som er en 2,7 meter eldre elektroglider med glassfiberkropp og balsavinger.
Bilde av denne: http://mortenbilet.net/bilder/multiplexalpha27/7.JPG

Så når Skala1 hadde tilbud på en Dynaflite Talon, et mye mindre glidefly, måtte eg bare slå til. Dette har bare et vingespenn på 127cm, og skal i utgangspunktet være en liten hang-glider.
Utfordringa med det hele, er at dette er et full build kit, noe eg aldri har prøvd meg på tidlegere :lol:

Flyet kan bygges med vanlig "conventional tail" eller med V-hale. Er enda ikkje sikker på ka eg skal velge.
I tillegg vurderer eg sterkt å gjøre den om til en elektroglider, for å få brukt den oftere da å fly på hang vil skje sjeldnere.
Kroppen skal også forsterkes med glassfiber, da den skal buklandes, og kun er laga av balsa som ikkje vil tåle en hard landing.
Kanskje lage en hel glassfiber-kropp også?

Har såvidt begynt bygginga, så vil oppdatere med litt bilder etterkvert.
Bilde
Bilde
Bilde


Sist endret av hiTmanhiT den Ons Jan 05, 2011 12:01 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Tir Jan 04, 2011 11:55 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Her er progresjonen så langt.
Fortsatt mye som gjenstår, men det skal vere et relativt kort kit. Så burde ikkje ta alt for lang tid å fullføre det.

Bilde
Bilde


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 12:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tøft. Er jo artig å spante opp sitt eget fly da, og desto artigere å få til noen vellykkede lufteturer :D
V-tail er jo kanskje en fordel hvis en skal buklande? Jeg vet ikke sikkert, men vil tro at halepartiet blir mindre utsatt da?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 12:18 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
stressballen skrev:
Tøft. Er jo artig å spante opp sitt eget fly da, og desto artigere å få til noen vellykkede lufteturer :D
V-tail er jo kanskje en fordel hvis en skal buklande? Jeg vet ikke sikkert, men vil tro at halepartiet blir mindre utsatt da?


Og desto mer kjipt å krasje :lol: Men slikt driver man jo ikkje med.

Ja, med V-tail får en halefinnene litt opp fra bakken, og er ikkje så lett for at noe hekter seg visst en skal lande på litt stygge plasser ved feks hang.
Skal ikkje være noe spesielt vanskeligere å få til iallefall, så ser ikkje helt de negative sidene enda. Mulig det er bedre flyegenskaper med vanlig hale, men skulle ikkje tro det.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 12:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, sant nok :D

Jeg har aldri testa V-hale før, men ser at en del raske modeller har det. Hvordan det påvirker flyvningen aner jeg ikke. Men kanskje spennende å prøve?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 8:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Se her strømmer det jo over med bygge og prosjekt -tråder! Det er bra, mye bilder liker vi :D Ser ut som du har et koselig hobbyloft også :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 9:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
En fordel med v-hale er mindre luftmotstand pga en finne midre som stikker ut 8)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 11:16 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
vector 250 skrev:
En fordel med v-hale er mindre luftmotstand pga en finne midre som stikker ut 8)


Sant nok :mrgreen:
Blir nok V-hale.

Fikk gjort litt arbeid med den i dag. Men jaggu tar det tid som uerfaren kit-bygger.
Kroppen nærmer seg fullførelse, litt pussing og plank igjen. Så legger eg nok litt glassfiberduk på undersiden. Så er det å begynne på arbeidet med V-halen og vingen.

Bilde
Bilde


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 11:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kjenner jeg blir litt happy når jeg ser folk som bygger :D
Dette ser jo bra ut da, og en lærer jo mye av å bygge slike kit. Litt kjekkere å lese en byggetråd med bilder fremfor en modell som nesten er ferdig i utgangspunktet. En ser at ting tar form, og det kanskje litt mer stolthetsfølelse når en er ferdig også :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Tor Jan 06, 2011 10:37 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
stressballen skrev:
Kjenner jeg blir litt happy når jeg ser folk som bygger :D
Dette ser jo bra ut da, og en lærer jo mye av å bygge slike kit. Litt kjekkere å lese en byggetråd med bilder fremfor en modell som nesten er ferdig i utgangspunktet. En ser at ting tar form, og det kanskje litt mer stolthetsfølelse når en er ferdig også :wink:


Syns faktisk det er ganske moro å bygge kit. Ikkje minst finnes det et enormt bredt utvalg av kit kontra ARF-fly, mye unike skala-fly. Så visst det gir mersmak etter eg har blitt ferdig med dette, tviler eg ikkje på at et nytt kit blir aktuelt.

Fikk gjort litt arbeid i kveld også. Er ferdig å planke kroppen, så nå står eg bare å pusser og pusser. Måtte gi meg når eg ikkje hadde noe mer brukende sandpapir igjen og når eg pusta mer balsastøv enn luft :lol:
Men blir ferdig med kroppen med en kveld til med arbeid, så får eg begynt på V-halen og vinga. I mellomtiden skal eg spekulere litt i korleis eg skal gjøre det med forsterking med glassfiber.

Begynner iallefall å ligne noe nå :mrgreen:
Bilde
Bilde


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Tor Jan 06, 2011 10:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser veldig bra ut, finishen blir jo ofte helt sinnsykt bra når en pusser det for hånd. Kjipt med pussestøvet ja, det er noe herk. Du har sikkert merket at det lønner seg å være forsiktig med lim og kicker, ellers blir det fort ekstra mye å pusse på.

Har du bestemt deg for hvordan du skal utstyre modellen?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Tor Jan 06, 2011 10:55 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
stressballen skrev:
Ser veldig bra ut, finishen blir jo ofte helt sinnsykt bra når en pusser det for hånd. Kjipt med pussestøvet ja, det er noe herk. Du har sikkert merket at det lønner seg å være forsiktig med lim og kicker, ellers blir det fort ekstra mye å pusse på.

Har du bestemt deg for hvordan du skal utstyre modellen?


Ja, skulle nesten brukt maske, men syns det er fryktelig å ha på. Klamt og fælt.

Noe dyrt utstyr havner ikkje i denne. Hiver i den minste full-range mottakeren til Hitec, og noe jalla kinaservoer eg har liggende som funker greit.
Har ikkje tenkt helt på det med motor enda. Vil ha en sånn at eg klarer å dra flyet ganske bra oppover, uten å måtte bruke en halvtime på å komme meg opp dit eg vil for å fly på termiken.
Får se litt på kor tungt flyet blir med glassfiberforsterking osv.
Men noe dyrt utstyr blir det ikkje i denne fuglen, selv om den kanskje fortjener det :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Fre Jan 07, 2011 8:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Kjekt å se at det fortsatt finnes folk som har tid til å bygge :) Det blir artig å se ferdig!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Lør Jan 08, 2011 12:56 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Da er endelig kroppen ferdig, etter mye mye pussing. I morra begynner eg mest sannsynelig på V-halen. Regner med å kanskje få begynt på hovedvinga i løpet av helga.

Har gått overraskende lett hittil. Ingen store problemer eller ting som har ført til at eg ikkje kommer meg videre.
HELT perfekt er nok kroppen ikkje, men syns den er ganske bra til å være første gang, men helt fornøyd blir man aldri :mrgreen:
Kunne sikkert ha pusset i flere timer til, men kroppen skal tross alt under betrekning så det er det lite poeng i.

Ang fargeskjema tenker eg å ha kvite og gule hovedfarger og svarte detaljer. Tror det kan bli tøft.

Bilde
Bilde
Bilde


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: hiTmanhiT's Dynaflite Talon
InnleggSkrevet: Lør Jan 08, 2011 1:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det blir jo berre lekkert :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC